Παρασκευή
22
Νοέμβριος
TOP

Κατατέθηκε η νέα τροπολογία για “φρένο” στο κόμμα Κασιδιάρη – Τι προβλέπει

Κατατέθηκε το απόγευμα της Παρασκευής (07/04) στη Βουλή η τροπολογία που αφορά στον έλεγχο των προϋποθέσεων για την κατάρτιση συνδυασμών από το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου. Πρόκειται ουσιαστικά για την τροπολογία που αφορά το κόμμα Κασιδιάρη για τις επικείμενες εκλογές.

Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο με τίτλο «Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού – Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς – Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες επείγουσες διατάξεις», το οποίο εισάγεται προς συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής την Μεγάλη Τρίτη, 11/04/2023.

Τι περιλαμβάνει η τροπολογία

Συγκεκριμένα, το πέμπτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 32 του π.δ. 26/2012 (Α’57) τροποποιείται με την προσθήκη της φράσης «στη σύνθεση του οποίου συμμετέχουν ο Πρόεδρος αυτού και όλα τα μέλη του, το οποίο λαμβάνει ή δύναται να ζητεί σχετική τεκμηρίωση από τις κατά περίπτωση αρμόδιες δικαστικές ή άλλες αρχές» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Στις βουλευτικές εκλογές λαμβάνουν μέρος είτε συνδυασμοί υποψηφίων ενός μόνο κόμματος, είτε συνδυασμοί συνασπισμού περισσότερων του ενός συνεργαζόμενων κομμάτων, είτε συνασπισμοί ανεξάρτητων υποψηφίων, είτε μεμονωμένοι υποψήφιοι. Για την κατάρτιση συνδυασμού πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • Το κόμμα να έχει ιδρυθεί νόμιμα.
  • Ο πρόεδρος, ο γενικός γραμματέας, τα μέλη της διοικούσας επιτροπής, ο νόμιμος εκπρόσωπος και η πραγματική ηγεσία του κόμματος να μην έχουν καταδικασθεί σε οποιονδήποτε βαθμό σε κάθειρξη για τα αδικήματα των κεφαλαίων 1 6 του Δεύτερου Βιβλίου του Ποινικού Κώδικα, ή σε οποιαδήποτε ποινή για εγκλήματα του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα που επισύρουν την ποινή της ισόβιας κάθειρξης. Η αποστέρηση του δικαιώματος κατάρτισης συνδυασμών, σύμφωνα με την παρούσα περίπτωση, ισχύει για τη χρονική διάρκεια της επιβληθείσας ποινής και υπολογίζεται από την επομένη της ημέρας της οριστικής καταδικαστικής απόφασης. Η έκτιση ή μη της ποινής ή η παραγραφή αυτής δεν ασκεί επιρροή στον υπολογισμό του ανωτέρω χρονικού διαστήματος. Στο πλαίσιο του παρόντος άρθρου, η πραγματική ηγεσία έχει την έννοια ότι πρόσωπο άλλο από εκείνο που κατέχει τυπικά θέση προέδρου, γενικού γραμματέα, μέλους της διοικούσας επιτροπής ή νομίμου εκπροσώπου με συγκεκριμένες πράξεις του εμφανίζεται να ασκεί διοίκηση του κόμματος, ή να έχει τοποθετήσει εικονική ηγεσία, ή να έχει τον ηγετικό πολιτικό ρόλο προς το εκλογικό σώμα.
  • Η οργάνωση και η δράση του κόμματος να εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Η κρίση περί του ότι η δράση του πολιτικού κόμματος δεν εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος δύναται να λάβει χώρα μόνο όταν υφίσταται καταδίκη σε οποιονδήποτε βαθμό υποψηφίων βουλευτών ή ιδρυτικών μελών ή διατελεσάντων προέδρων για τα αδικήματα των άρθρων 134, 187 και 187Α του Ποινικού Κώδικα.

Στην περίπτωση συνασπισμού κομμάτων οι ανωτέρω προϋποθέσεις πρέπει να συντρέχουν για καθένα από τα κόμματα που απαρτίζουν τον συνασπισμό.

Η συνδρομή των προϋποθέσεων της παρούσας ελέγχεται αυτεπαγγέλτως από το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου, στη σύνθεση του οποίου συμμετέχουν ο Πρόεδρος αυτού και όλα τα μέλη του, το οποίο λαμβάνει ή δύναται να ζητεί σχετική τεκμηρίωση από τις κατά περίπτωση αρμόδιες δικαστικές ή άλλες αρχές. Προς υποβοήθηση της κρίσης του, δικαίωμα να υποβάλουν υπόμνημα με στοιχεία τεκμηρίωσης μέχρι τη λήξη της προθεσμίας της παρ. 1 του άρθρου 34, έχουν:

  • τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί κομμάτων που έχουν εκλέξει αντιπροσώπους στη Βουλή των Ελλήνων στις τελευταίες γενικές βουλευτικές εκλογές από τους συνδυασμούς του ίδιου κόμματος ή συνασπισμού,
  • τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί, που έχουν εκλέξει αντιπροσώπους στις τελευταίες εκλογές για την ανάδειξη των Ελλήνων αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου σε περίπτωση αυτεπάγγελτου ελέγχου ή υποβολής υπομνημάτων με στοιχεία τεκμηρίωσης για τα οριζόμενα, καλεί με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο το ελεγχόμενο κόμμα, να λάβει γνώση και να υποβάλει υπόμνημα με τις απόψεις του.».

Όπως αναφέρεται στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, με την προτεινόμενη ρύθμιση ο έλεγχος των προϋποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου 32 του π.δ. 26/2012 (Α’ 57) που αφορά στο δικαίωμα κατάρτισης συνδυασμών, όπως διαμορφώθηκε τελευταία με τον ν. 5019/2023 (Α’ 27) τροποποιείται ως προς δύο επιμέρους σημεία. Αφενός, ο ανωτέρω έλεγχος ανατίθεται σε δικαστικό σχηματισμό με αυξημένα εχέγγυα αμεροληψίας και απροσωπόληπτης κρίσης. Συγκεκριμένα, η συνδρομή των προϋποθέσεων της παρούσας ελέγχεται αυτεπαγγέλτως από το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου – στη σύνθεση του οποίου συμμετέχουν ο Πρόεδρος αυτού και όλα τα μέλη του (σύμφωνα με τα εκάστοτε προβλεπόμενα στις αποφάσεις της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου για την κατάρτιση των τμημάτων και την κατανομή σε αυτά των μελών του Αρείου Πάγου κατ’ εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 27 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, ν. 4938/2022, Α’ 109). Αφετέρου, για την ενίσχυση της πληρότητας, της αποτελεσματικότητας και της λυσιτέλειας του σχετικού ελέγχου, ο οποίος άλλωστε διενεργείται αυτεπαγγέλτως, προβλέπεται και ρητώς ότι το οικείο Τμήμα λαμβάνει ή δύναται να ζητεί σχετική τεκμηρίωση από τις κατά περίπτωση αρμόδιες δικαστικές ή άλλες αρχές.

Κυβερνητικές πηγές: “Εκείνο που θέλουμε να κάνουμε είναι να ενισχύσουμε τη δικαστική κρίση”

Μετά την κατάθεση της επίμαχης τροπολογίας, πηγές του Μαξίμου ανέφεραν τα εξής:

Καταθέσαμε μόλις στη Βουλή την τροπολογία που αφορά τον Κασιδιάρη. Περιέχει δύο αλλαγές σε σχέση με την αρχική ρύθμιση. Η πρώτη είναι ότι η ανακήρυξη θα γίνεται όχι από ένα υποσύνολο του Α1 τμήματος του Αρείου Πάγου αλλά από την πλήρη σύνθεση, δηλαδή από 10 δικαστές. Η δεύτερη αλλαγή είναι ότι υπομνήματα προς τεκμηρίωση θα μπορούν να υποβάλλονται στον Άρειο Πάγο ενόψει της ανακήρυξης και από άλλες δικαστικές αρχές ή από κάθε διοικητική αρχή. Η δικαιολογητική βάση της τροπολογίας έγκειται στο ότι παρέχονται περισσότερα εχέγγυα ανεξάρτητης και ορθής κρίσης όταν η εκδίκαση γίνεται από το σύνολο των μελών του τμήματος. Επιπλέον ότι η τεκμηρίωση για την συνδρομή της πραγματικής ηγεσίας θα πρέπει να παρέχεται και από τις υπηρεσίες που κατέχουν τα σχετικά στοιχεία.

Σε κάθε περίπτωση δεν αλλάζει οτιδήποτε σε σχέση με τις ουσιαστικές προϋποθέσεις που απαιτούνται, δηλαδή να μην συντρέχει στο ίδιο πρόσωπο τυπική ή πραγματική ηγεσία τους και καταδίκη για εγκληματική οργάνωση. Επί της ουσίας εκείνο που θέλουμε να κάνουμε τώρα είναι να ενισχύσουμε τη δικαστική κρίση, να τη θωρακίσουμε ώστε αυτή η δικαστική κρίση να μην έχει κανένα περιθώριο αμφισβητήσεως όπου αυτή καταλήξει“.

Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

Υπενθυμίζεται ότι σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο νωρίτερα για συνταγματικές ακροβασίες του κ. Μητσοτάκη

. «Ο κ. Μητσοτάκης τελικά όχι μόνο ευτελίζει την κοινοβουλευτική διαδικασία και τη Δημοκρατία, αλλά με τους ερασιτεχνισμούς του μετατρέπεται στον μεγαλύτερο χορηγό της Ακροδεξιάς. Σε αυτήν την παρωδία θα αναλάβει μόνος του την ευθύνη» ανέφερε, μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση.

Σε ό,τι αφορά το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ο Χάρης Καστανίδης ανέφερε ότι στηρίζει «κάθε μέτρο που αποκλείει μία εγκληματική οργάνωση από τη συμμετοχή στις εκλογές. Γιατί αυτό είναι η προστασία της Δημοκρατίας».

Παράλληλα, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ άσκησε κριτική στην κυβέρνηση για «προχειρότητα και ανευθυνότητα γιατί χρειάστηκε μέχρι τώρα να φέρει τρεις ρυθμίσεις, πράγμα που δεν συνέβαινε αν άκουγε εξ αρχής και πριν δύο χρόνια τις υπεύθυνες προτάσεις που έκανε το ΠΑΣΟΚ».

πηγη News 24/7