Μεθαύριο Σάββατο κλείνει η έκθεση έργων του αείμνηστου Δημήτρη Κεντάκα με τα σχέδια, τις μακέτες καθώς και έργα αγιογραφίας του γνωστού αγιογράφου Τριαντάφυλλου Καγιά που είναι εκτεθειμένα εις την οδό Αναγνωσταρά στον πολυχώρο Α49 την οποία παρουσίασε η διεθνούς φήμης ενδυματολόγος και σκηνογράφος, κόρη του ίδιου του Δημήτρη Κεντάκα η Λιλι Κεντάκα, αλλά και ο γνωστός αγιογράφος μαθητής του Τριαντάφυλλος Καγιάς.
Όπως είναι γνωστόν η έκθεση σημείωσε πλήρη επιτυχία εγκαινιάστηκε την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου και σε όλο αυτό το διάστημα παρουσία πλήθους φιλότεχνων, Καλαματιανοί αλλά και σχολεία επισκέφθηκαν και επισκέπτονται μέχρι μεθαύριο Σάββατο την έκθεση και θαύμασαν τα εκτεθειμένα έργα τους
Η ΑΓΙΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΟΥ Ι. ΝΑΟΥ ΤΩΝ
ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
Σε ό,τι αφορά την αγιογράφηση του Ι. Ναού των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Καλαμάτας έγινε σταδιακά. Ξεκίνησε στις αρχές του 1960 από τον μακαριστό Μητροπολίτη Χρυσόστομο Δασκαλάκη οπότε και ανετέθη στον μεγάλο αγιογράφο Δημήτρη Κεντάκα και τελείωσε το 1984 επί Μητροπολίτου Χρυσοστόμου Θέμελη.
Ενδιαφέρον είναι το κεφάλαιο ανάθεσης της αγιογράφησης των Ταξιαρχών την δεκαετία του 1960 από τον αλησμόνητο Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσόστομο Δασκαλάκη όπως το διηγήθηκε ο Δημήτρης Κεντάκας στον αγαπημένο του μαθητή Τριαντάφυλλο Καγιά συνεχιστή του έργου του ο οποίος ήδη αγιογραφεί τον Ι. Ναό του Γεννέσιου της Θεοτόκου Γιαννιτσανίκων Καλαμάτας, τον Ιερό Ναό του Αγίου Ιωάννη Χρυσοστόμου, τον Ι. Ναό των Γιαννιτσανίκων
« Ο Χρυσόστομος Δασκαλάκης είχε πάει στους Αγίους Αποστόλους Υμηττού» και όταν αντίκρυσε το έργο του Κεντάκα χτύπησε το μπαστούνι του και είπε: «Αυτόν τον αγιογράφο θέλω να ζωγραφίσει τους Ταξιάρχες στην Καλαμάτα…».
Ο Κεντάκας ξεκίνησε το έργο που του ανετέθη ζωγραφίζοντας τον Παντοκράτορα, που κρατεί ανά χείρας το Ιερό Ευαγγέλιο. Αξίζει δε να σημειώσουμε ότι μόνον η παλάμη του είναι 1.60μ!
Σε ό,τι αφορά την ταχύτητα με την οποία εκτελούσε το έργο του ο Κεντάκας αξίζει να αναφέρουμε ότι ο τότε νεαρός καλαματιανός ζωγράφος Ηλίας Καντζιλιέρης που δούλεψε κοντά του διηγείτο σε συναδέλφους του ότι η ταχύτητα της εκτέλεσης του έργου δεν είχε προηγούμενο. Ενώ ο αείμνηστος Καντζιλιέρης έκανε τα γεμίσματα της δυτικής καμάρας (τόξου) στην απέναντι πλευρά ο Κεντάκας είχε τελειώσει σε χρόνο ρεκόρ την αγιογραφική παράσταση της έγερσης του Λαζάρου και άμεσα εξεδήλωσε ο Καντζιλιέρης τον θαυμασμό του!
ΣΤΑ 82 ΤΟΥ Ο ΚΕΝΤΑΚΑΣ
ΗΡΘΕ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΤΟΝ Ι. ΝΑΟ
Από τους σεισμούς του 1986 ο Ναός των Ταξιαρχών υπέστη ζημιές σε μερικές αγιογραφίες. Την Άνοιξη του 1988 ο αείμνηστος ζωγράφος Δημήτριος Κεντάκας, παρ’ ότι ήταν 82 ετών, ανέλαβε την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν στις αγιογραφίες έχοντας κοντά του τον μαθητή του Τριαντάφυλλο Καγιά και ολοκλήρωσαν το δύσκολο έργο της αποκατάστασης εις την προτέραν μορφή των αγιογραφιών.
Εξάλλου, την δεκαετία του 1970 ο αείμνηστος Κεντάκας ανέλαβε ένα τμήμα της αγιογράφησης του Ιερού Ναού της Αναστάσεως στη παραλία Καλαμάτας.
Το καλοκαίρι του 1980, έχοντας πάντα μαζί του τον μαθητή του και πρώτο βοηθό του Τριαντάφυλλο Καγιά, ανέλαβε το έργο της αγιογράφησης του Ιερού Ναού του Ησυχαστηρίου ο «Προφήτης Ιωήλ», τον οποίαν αποπεράτωσαν σταδιακά μετά τετραετία, ήτοι το έτος 1984.
Δέον να σημειωθεί ότι ένας επαγγελματίας αγιογράφος τον χαρακτήρισε ως «Πατριάρχη της Αγιογραφίας»
ΧΑΛΚΕΝΤΕΡΟΣ
ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΣ
Ο Κεντάκας χαρακτηρίζεται ως κατ’ εξοχήν δυναμικός και ζωτικός και γενικότερα ακούραστος. Οι δε ζωγράφοι της εποχής του τον ονόμαζαν χαλκέντερο. Χαρακτηρίζεται επίσης ως ο πλέον δεξιοτέχνης και ταχύτερος των σύγχρονων αγιογράφων. Για το λόγο αυτό ήταν περιζήτητος σε όλη την Ελλάδα… ο δε Κώστας Ξυνόπουλος τον χαρακτήριζε ως τον « Αβραάμ» της αγιογραφίας, ο βοηθός του Καθηγητή Ξυνόπουλου Σώζων και συνεργάτης μου μετά τον Κεντάκα είχε πη ευθέως ότι ο Κεντάκας μπορούσε να πάρει όλες τις αγιογραφίσεις στην Ελλάδα
Ειδικότερα ο Κεντάκας με το προσωπικό του στυλ δημιούργησε μια καινούργια «Σχολή» έχοντας για βοηθούς καταξιωμένους ζωγράφους όπως ο αείμνηστος Μαυρικάκης κ.α.
Πολλοί δε επαγγελματίες αγιογράφοι τον αντιγράφουν ως πρότυπο όπως κατά το παρελθόν τον Πανσέληνο, Θεοφάνη κ.α. βυζαντινούς.
Εξάλλου στο εργαστήριό του στη Γλυφάδα τακτικά πήγαιναν πολλοί αγιογράφοι για να συναντήσουν το μεγάλο δάσκαλο, καθώς επίσης και δημοσιογράφοι για να του πάρουν συνέντευξη. Όπως έλεγε η αείμνηστη σύζυγός του Μαρία.
Ο ζωγράφος Σπύρος Βασιλείου, συνάδελφος και φίλος του Κεντάκα, είχε αναλάβει την αγιογράφηση του Ι. Ναού Αγίου Βλάσση Κορινθίας. Εκεί κάλεσε τον Κεντάκα ως συνεργάτη του, δοθέντος ότι δεν είχαν ασχοληθεί με την αγιογράφηση, υπήρξε δε αυτή η συνεργασία η πρώτη αφορμή σοβαρής ενασχόλησης του Κεντάκα με την αγιογραφία.
Με την ευκαιρία αυτή ο Κεντάκας άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά πλέον με την αγιογραφία. Έκανε πολλές αξιόλογες μακέτες, πολλές φορές ξενυχτώντας, όπως ανέφερε η αείμνηστη σύζυγός του Μαρία, ασχολούμενος μέχρι τις πρωινές ώρες. Η αείμνηστη σύζυγός του Μαρία μου είχε πει όταν ζωγράφιζε ο Κεντάκας ήταν σαν να βλέπεις θεατρική παράσταση
Μετά από κάθε έργο του η επιτυχία του ξεπέρναγε τις προσδοκίες του. Ήταν μπορούμε να πούμε, ολοκληρωτικά ταγμένος στην Τέχνη. Τα έργα του Κεντάκα, κοσμούν μεγάλες συλλογές σε Αμερική, Γαλλία και κάτω Ιταλία (Λέτσε) εις τον εκεί Ι. Ναό του Αγίου Γεωργίου. Επίσης έργο ζωγραφικής του κοσμεί την Πινακοθήκη της Καλαμάτας.