Σε άσκηση με αυξημένο βαθμό δυσκολίας για τους ιδιοκτήτες ηλεκτροκίνητων, υβριδικών ή άλλων οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων, όπως το συμπιεσμένο φυσικό αέριο και το υγραέριο, αποδεικνύεται η μεταφορά τους προς και από τη νησιωτική χώρα με πλοία της ακτοπλοΐας. Εν ολίγοις, ηλεκτροκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα δεν μπορούν να ταξιδέψουν με ποσοστό φόρτισης άνω του 40% και ποτέ ασυνόδευτα, ενώ όσα καταναλώνουν αέρια καύσιμα δεν μπορούν να έχουν τις δεξαμενές τους γεμάτες πέραν του 50%. Ωστόσο, η απουσία επαρκούς δικτύου φόρτισης στα ελληνικά νησιά αλλά και στα λιμάνια, για τη φόρτιση κατά την επιστροφή, καθιστά προβληματικό τον εφοδιασμό των οχημάτων αυτών για τους ταξιδιώτες.
Οι λόγοι ασφαλείας
O ανησυχητικός αριθμός ατυχημάτων που έχει παρατηρηθεί παγκοσμίως με τέτοια οχήματα κατά τη θαλάσσια μεταφορά τους, όπως ανάφλεξη των μπαταριών ή και μικρές εκρήξεις, έχει οδηγήσει τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) αλλά και ενώσεις ασφαλιστικών εταιρειών (International Union of Marine Insurance – IUMI) στην επιβολή συγκεκριμένων περιορισμών, όρων και προϋποθέσεων προκειμένου να μειωθεί κατά το δυνατόν ο σχετικός κίνδυνος. Ναυτικά ατυχήματα, όπως η πυρκαγιά πέρυσι στο οχηματαγωγό «Fremantle Highway», αναφέρονται συχνά ως αιτία των αυστηρότατων κανονισμών.
«Οι κατευθυντήριες οδηγίες βασίστηκαν σε μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) και τη μέχρι τώρα διεθνή εμπειρία, καθώς το ζήτημα μεταφοράς AFVs με πλοία έχει απασχολήσει σχετικά πρόσφατα τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα», αναφέρει το υπουργείο.
Ετσι, στα αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα πρέπει να γίνεται έλεγχος της θερμοκρασίας των συσσωρευτών, ενώ το επίπεδο φόρτισης θα πρέπει να είναι έως 40% της συνολικής χωρητικότητας αυτών. Στα δε οχήματα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων, όπως υγραέριο ή φυσικό αέριο, οι δεξαμενές τους να μην περιέχουν καύσιμο άνω του 50% της συνολικής χωρητικότητάς τους. Επισημαίνεται ότι υπάρχει υποχρέωση από τους επιβάτες – οδηγούς να ενημερώνουν άμεσα το πλήρωμα του πλοίου σε περίπτωση λήψης οποιασδήποτε ένδειξης συναγερμού από το όχημά τους.
Επιπλέον, δεν επιτρέπεται να γίνεται φόρτωση των οχημάτων AFVs που έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους και στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές τους (στην περίπτωση που αυτά δεν έχουν αφαιρεθεί). Η ευθύνη για τη διασφάλιση ότι στο όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας, στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές του βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και η ακτοπλοϊκή εταιρεία δύναται να το εξασφαλίσει με όποιο τρόπο αυτή ορίσει, αναφέρουν οι οδηγίες του υπουργείου Ναυτιλίας.
Αυτονόητα ίσως, δεν επιτρέπεται η φόρτιση ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων επί του πλοίου, ενώ θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι τα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα δεν θα είναι συνδεδεμένα με κάποια πηγή ηλεκτρικού ρεύματος επί του πλοίου. «Πρωταρχικό μέλημα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Λιμενικού Σώματος είναι η ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Οι οδηγίες που έχουν δοθεί για την ασφαλή μεταφορά των AFVs στα ακτοπλοϊκά πλοία υπηρετούν αυτό τον σκοπό, χωρίς όμως να εμποδίζουν την ελεύθερη μετακίνηση των “πράσινων Ι.Χ.” στα νησιά μας. Ζητούμε από τους οδηγούς των AFVs να ακολουθήσουν τις οδηγίες καθώς και την κατανόησή τους, προκειμένου να χαρούμε όλοι μας καλά ταξίδια στις θάλασσές μας», αναφέρει χαρακτηριστικά ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος.
Πηγή: www.moneyreview.gr