Παρασκευή
22
Νοέμβριος
TOP

Νέος ΚΟΚ: Τι αλλάζει με τα δίκυκλα – όρια ταχύτητας – ποινές

Ένα πολύ μεγάλο ζήτημα για τη χώρα μας είναι τα τροχαία ατυχήματα και οι συνέπειές τους, όχι μόνο στην υγεία των εμπλεκομένων αλλά και στην οικονομία γενικότερα. Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) ο οποίος θα προσπαθήσει να συμβάλει στη μείωση του φλέγοντος αυτού προβλήματος ως το τέλος Σεπτεμβρίου θα κατατεθεί στη Βουλή και θα προβλέπει μεγάλες ποινές για όσους παραβιάζουν το κόκκινο, οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, μιλούν στο κινητό ή δεν φορούν ζώνη ή κράνος, κ.α.

Παράλληλα, ο καινούργιος KOK θα βοηθήσει και στη μείωση, όσο αυτό είναι εφικτό, της κυκλοφοριακής συμφόρησης αλλά και της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος πριμοδοτώντας τη χρήση τόσο των μοτοσυκλετών όσο και των οχημάτων μικρο-κινητικότητας. Στην τελευταία κατηγορία εντάσσονται τα ποδήλατα, συμβατικά ή ηλεκτρικά, και τα ηλεκτρικά πατίνια.

Ας δούμε παρακάτω αναλυτικά τι προβλέπει νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.

Όρια ταχύτητας

Τα όρια ταχύτητας εντός πόλεως μειώνονται από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα γενικά και στα 20 χλμ./ώρα έξω από τα σχολεία.

Το μεγάλο ερώτημα εδώ είναι αν η επιβολή του ορίου των 30 χλμ./ώρα θα επιφέρει ή όχι κυκλοφοριακή συμφόρηση, κάτι που θα αποδειχθεί στην πράξη και αν προκύψει θα αντιμετωπιστεί.

Κατηγορίες παραβάσεων και αυστηροποίηση ποινών

Με βάση το νέο ΚΟΚ η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων θα γίνεται με βάση την επικινδυνότητά τους. Οι ποινές που προβλέπονται είναι ιδιαίτερα αυστηρές και σε περίπτωση υποτροπής των ίδιων επικίνδυνων παραβάσεων οι ποινές θα πολλαπλασιάζονται.

Αν υπάρχει 3η υποτροπή σε διάστημα πέντε ετών, τότε το δίπλωμα θα αφαιρείται για πέντε χρόνια και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της.

Το δίπλωμα θα αφαιρείται και όταν συμπληρωθούν 25 πόντοι στο point system, ενώ για πρώτη φορά δεν θα υφίσταται για τροχαία παράβαση η αφαίρεση της άδειας και των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος, καθώς η ποινή θα εφαρμόζεται στον οδηγό. Σε περιπτώσεις που δεν προκύπτει με σαφήνεια ο παραβάτης, π.χ. σε κλήση από κάμερες,, η ποινή θα επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

Συνολικά οι κατηγορίες παραβάσεων είναι τρεις:

Ε1, χαμηλή επικινδυνότητα: επιβολή προστίμου 30 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 10 ημέρες.

Ε2, μεσαία επικινδυνότητα: πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 20 ημέρες.

Ε3, υψηλή επικινδυνότητα και αντικοινωνική οδήγηση: ποινές κακουργηματικού χαρακτήρα για σοβαρές παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση σηματοδοτών και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Προβλέπεται φυλάκιση έως 3 έτη αν προκύπτει κίνδυνος για ξένη περιουσία, φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως 10 έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη. Στις αντικοινωνικές παραβάσεις για τις οποίες θα προβλέπονται οι πολύ αυστηρές ποινές, περιλαμβάνεται και η κίνηση στη ΛΕΑ, η στάθμευση σε θέση ΑΜΕΑ ή σε ράμπα ΑΜΕΑ. Για τις παραβάσεις αυτές υπάρχει πρόβλεψη στον Ποινικό Κώδικα για ποινές κακουργηματικού χαρακτήρα. Προβλέπεται, λοιπόν, φυλάκιση έως 3 έτη αν προκύπτει κίνδυνος σε ξένα πράγματα, φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως 10 έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Προτεραιότητα και διήθηση για μοτοσυκλέτες

Με βάση το νέο ΚΟΚ για πρώτη φορά η διήθηση των μοτοσυκλετών γίνεται νόμιμη. Με τον όρο διήθηση χαρακτηρίζεται η κίνηση των διτρόχων ανάμεσα στα αυτοκίνητα και θα είναι νόμιμη μόνο όταν τα αυτοκίνητα είναι ακινητοποιημένα -π.χ. σε κυκλοφοριακή συμφόρηση ή σε κάποιο φανάρι- και όταν δεν παραβιάζονται τα όρια ταχύτητας.

Επίσης, τα δίκυκλα θα έχουν προτεραιότητα στα φανάρια, θα επιτρέπεται δηλαδή να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα, τόσο για λόγους ασφαλείας όσο και διευκόλυνσης της κυκλοφορίας.

Χρήση κράνους και αλλαγές στη στάθμευση

Η μη χρήση κράνους θα τιμωρείται πλέον πιο αυστηρά, ενώ σε περίπτωση υποτροπής θα υπάρχει το ενδεχόμενο αφαίρεση αφαίρεσης του διπλώματος για έως και 5 χρόνια.

Οι μοτοσυκλέτες θα σταθμεύουν μόνο κάθετα στο οδόστρωμα, εξοικονομώντας με τον τρόπο αυτό θέσεις για αυτοκίνητα.

Οι ποινές για μη χρήση κράνους αυστηροποιούνται, με κίνδυνο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης έως και για 5 χρόνια σε περίπτωση υποτροπής.

Η χρήση κράνους θα ισχύει και για τα οχήματα μικρο-κινητικότητας που με τη μείωση του ορίου ταχύτητα στα 30 χλμ./ώρα μπορούν να κινούνται κανονικά στο οδόστρωμα τηρώντας φυσικά όλους τους κανόνες -κάτι που θα ισχύει και για τα ηλεκτρικά πατίνια που όπως προαναφέραμε σήμερα κινούνται σε ένα καθεστώς ανομίας.

Διαβάστε περισσότερα εδώ

πηγη aftodioikisi.gr