
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας – Πύργου είναι ένα ακόμη έργο υποδομής που κουβαλά μία ακόμη ιστορία ελληνικής γραφειοκρατικής τρέλας… Δεκαοκτώ χρόνια χρειάστηκαν να περάσουν από τότε που κυρώθηκε στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα. Και κάθε χρόνο μέχρι την κατασκευή του στο δρόμο καρμανιόλα από την Πάτρα έως τον Πύργο έχαναν κατά μέσο όρο 13 άνθρωποι τη ζωή τους. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας – Πύργου που διαχειρίζεται η Ολυμπία Οδός θα χρησιμοποιείται από αύριο,1η Αυγούστου για τα 65 χλμ. της διαδρομής Άλισσος – Πύργος και απομένουν 10 χλμ. τα οποία εκτιμάται ότι στο τέλος Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου θα έχουν κατασκευαστεί. Τότε η απόσταση από την Αθήνα μέχρι τον Πύργο θα διανύεται οδικώς σε 2 ώρες και 45 λεπτά, ενώ το ταξίδι από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο θα μειωθεί κατά 35 λεπτά.
Πρόκειται για ένα έργο πνοής που αλλάζει τα δεδομένα στις μετακινήσεις, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια και μειωμένους χρόνους διαδρομής για κατοίκους, επισκέπτες και επαγγελματίες.
Σήμερα παραδόθηκαν στην κυκλοφορία τα 65 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα, ενώ τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες. Το ενδιαφέρον πλέον στρέφεται στη συνέχεια του έργου, στο τμήμα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, το οποίο απέσπασε ιδιαίτερη μνεία από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, υπογραμμίζοντας τη στρατηγική σημασία του για την ευρύτερη περιοχή.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας – Πύργκου εγκαινιάστηκε το απόγευμα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και η κατασκευή του έχει επιμεριστεί σε τρία τμήματα. Το τμήμα από τη Γαστούνη μέχρι τον Πύργο εκτέλεσε η ΤΕΡΝΑ, το τμήμα Καράικα – Γαστούνη υλοποίησε η AKTOR, ενώ το τμήμα Μιντιλόγλι – Καράικα κατασκευάζει η ΑΒΑΞ. Για την ακρίβεια η ΑΒΑΞ θα παραδώσει συνολικά 12 χιλιόμετρα από τα συνολικά 21 χιλιόμετρα του τμήματος που της αντιστοιχούν.
Μητσοτάκης: “Επόμενη πρόκληση το πως ο δρόμος θα φθάσει όχι μόνο μέχρι την ολύμπια αλλά μέχρι την Τσακώνα”
Την ικανοποίηση του εξέφρασε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, λέγοντάς πως «Διορθώνουμε μια διαχρονική αδικία… Δεν ήξερα και ο ίδιος τη συνθετότητα του εγχειρήματος που κληθήκαμε να αναλάβουμε»., ο δρόμος όπως είπε θα παραδοθεί επίσημα αύριο στις 12 «τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα 10 ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα, για να ολοκληρώσουμε αυτό τον αυτοκινητόδρομο.»
Αναφερόμενος στη σημασία του έργου και τη χρησιμότητα του δρόμου για αγρότες, φοιτητές, επαγγελματίες, πιλότους, θα αισθάνονται ότι θα μπορούμε να χρησιμοποιούν έναν δρόμο όχι απλά γρήγορα αλλά πάνω απ’ όλα ασφαλή.
Τονίζοντας πως «ο παλιός δρόμος είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν που όλοι θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας.» Ευχαρίστησε όλα τα εμπλεκόμενα στελέχη υπουργείων, εταιρειών και υπηρεσιών . για να στρέψει το βλέμμα στο μέλλον και στην “Επόμενη πρόκληση το πως ο δρόμος θα φθάσει όχι μόνο μέχρι την ολύμπια αλλά μέχρι την Τσακώνα. Και τι θα κάνουμε για να πετύχουμε την βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα για την Πελοπόννησο.»
Θέτοντας ως βασικό “Να μιλούμε με τα έργα μας να τιμούμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις.”
Νωρίτερα σε δημοσίευμά του στο TikTok ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε: “Ο νέος υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου είναι γεγονός!”
@kyriakosmitsotakis_Ο νέος υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου είναι γεγονός!♬ original sound – Kyriakos Mitsotakis
Ο Νεκτάριος Φαρμάκης, Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας σημείωσε μεταξύ άλλων πως η σημερινή ημέρα είναι ορόσημο καθώς αποτελεί ένα «πέρασμα από τον πόνο και την θλίψη στην ελπίδα» καθώς πρόκειται για την ολοκλήρωση ενός έργου κομβικής σημασίας για την οδική ασφάλεια και πρόκειται «για έναν δρόμο που έπρεπε να υπάρχει προ πολλού μόνο και μόνο επειδή κάποιοι έκαναν πολιτική του αέρα… Κάθε γονιός, κάθε παιδί που δεν έχει γυρίσει σπίτι θα είναι ανοιχτή πληγή…» Μια πορεία στο επίκεντρο της οποίας, όπως είπε, βρίσκεται ο άνθρωπος και τέλος είπε και καλωσορίζοντας ο νέος δρόμος, μαζί καλωσόρισε και «το μέλλον που μαζί χτίζουμε».
Δήμας: «Ενα σύγχρονο γεφύρι της Άρτας θα φτάσει επιτέλους, οριστικά, στο τέλος του».
«Ακόμη και σήμερα υπάρχει σκεπτικισμός για το πόσο θα δοθεί στην κυκλοφορία» είπε αρχικά ο υπουργός υποδομών Χρίστος Δήμας και αναφέρθηκε σε αυτό ως «ένα σύγχρονο γεφύρι της Άρτας» που «θα φτάσει επιτέλους, οριστικά, στο τέλος του».
«Ναι μεν σύγχρονο γεφύρι της Άρτας, όμως από το 2019 και μετά και όντως με προσωπικές ενέργειες του Πρωθυπουργού καταφέραμε να δώσουμε σε κυκλοφορία τα 65 χιλιόμετρα σήμερα σε 4 μήνες τα υπόλοιπα 10.
Τα 65 χιλιόμετρα είναι πάρα πολύ σημαντικά θα βοηθήσουν να συνδέσουμε όλη την περιοχή καλύτερα και με ασφάλεια», είπε ευχαριστώντας μεταξύ άλλων τις προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου από το 2019 μέχρι σήμερα για τη συμβολή τους. «Πολύ σημαντική παρέμβαση του υπουργείου υποδομών και μεταφορών είναι οι παρεμβάσεις για τα μέτρα οδικής ασφάλειας, είχαν άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητά όλων μας.»
Ταχιάος: «Σε αυτό τον δρόμο σήμερα επισφραγίζοντας αξιοπιστία , η αποτελέσματα και ανθρωπιά.»
Ο Νίκος Ταχιάος, υφυπουργός υποδομών και μεταφορών της Ελλάδας αρμόδιος για θέματα υποδομών σημείωσε αρχικά πως είναι «Ένα έργο που από την αρχή μέχρι το τέλος πιστώνεται στον Κυριάκο Μητσοτάκη» προβαίνοντας στην εξής διαπιστώσεις «Δικαιώνεται ένα εργαλείο που έχουμε στα χέρια μας ως πολιτεία, οι παραχωρήσεις. Η δεύτερη αφορά στην αποτελεσματικότητα του κατασκευαστικού κλάδου» λέγοντας τέλος ότι «Σε αυτό τον δρόμο σήμερα επισφραγίζοντας αξιοπιστία , η αποτελέσματα και ανθρωπιά.»
Από τη μεριά του ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Αναγνώπουλος σημείωσε πως ήταν «ένα έργο που βάλτωνε, με πολλαπλές εργολαβίες με εξαιρετικά χαμηλή πρόοδο δημοπρατημένες που δεν εξασφάλιζαν την υλοποίησή τους». Όπως είπε «κληθήκαμε να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις, κλείσαμε υφιστάμενες εργολαβίες» στάθηκε στις προσωπικές ενέργειες του Πρωθυπουργού, ανέτρεξε στο παρελθόν από «το 2021 όταν επανεντάχθηκε το έργο» στον «Μάρτιο του 2022 υπογράψαμε νέα σύμβαση κατασκευής» επισημαίνοντας ότι «με συνταγμένη προσπάθεια το έργο απέκτησε ξανά προοπτική… Τα τελευταία 10 χιλιόμετρα, ως γνωστών ολοκληρώνεται και παραδίδονται έως τέλος Νοεμβρίου εντός χρονοδιαγράμματος καθώς απαιτούν αυξημένες τεχνικές παρεμβάσεις»
«Ο παλιός δρόμος Πάτρα- Πύργος ήταν από τους πιο επικίνδυνους στη χώρα.» είπε και τόνισε ότι «Από το 2023 εφαρμόζουμε στοχευμένα μέτρα οδικής ασφάλειας που είχαν ως αποτέλεσμα την άμεσα μείωση των ατυχημάτων. Για τον νέο αυτοκινητόδρομο, υψηλών τεχνικών προδιαγραφών, όπως είπε «ενισχύσαμε την λειτουργικότητα του έργου λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις της Περιφέρειας, των Δήμων και τοπικών φορέων και υλοποιούμε πολλές συμπληρωματικές εργασίες. Τονίζοντας και τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης. Ο δρόμος Ενώνει τη δυτική Ελλάδα με το μέλλον…» Το νέο τμήμα εντάσσεται σε έναν ενιαίο σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα. Ασφαλέστερες και ταχύτερες μετακινήσεις, στήριξη του τουρισμού και της αγροτικής παραγωγής, τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη» και αποτελεί όπως σημείωσε τέλος «Έμπρακτη απόδειξη πως όταν υπάρχει σχέδιο υλοποιούμε μεγάλα έργα».
Από τη μεριά του ο Προέδρος Διευθύνοντας Σύμβουλος Ολυμπίας οδού, Παπανικόλαος σημείωσε πως «Από τη μέρα έναρξης του έργου παραχώρησης, ο αυτοκινητόδρομος εξελίσσεται πέρα από τις συμβατικές μας υποχρεώσεις», όπως είπε «Επενδύσουμε συνεχώς σε καινοτόμες λύσεις, με ομάδες άμεσης παρέμβασης αλλά και με το πρώτο στην Ελλάδα σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης το οποίο σταδιακά θα λειτουργήσει στην Πατρών – Πύργο.
Για να επισημάνει πως συνολικά έχει απασχολήσει 6.000 εργαζόμενους, έχει συμβάλει στη μείωση των ατυχημάτων κατά στη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα.
Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου AVAX, σημείωσε «Ο νέος αυτοκινητόδρομος που συνδέει Πύργο με Πάτρα δίνει ένα τέλος σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα με τα αλλεπάλληλα ατυχήματα που συνέβησαν. Δεν θα ήταν υπερβολή να πω ότι εάν είχε προχωρήσει η διαδικασία της δημοπράτησής του το 2014 αυτό θα είχε ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια. Αντιθέτως ζήσαμε όλες τις παλινωδίες που προκάλεσε ο πειραματισμός με την κατάτμησή του… Με την αλλαγή κυβέρνησης το 2019 δόθηκε προτεραιότητα στην επίλυση αυτού του προβλήματος… »Χωρίς την παρέμβαση του Πρωθυπουργού το έργο δεν θα είχε ακόμα υλοποιηθεί…
Καταφέραμε να συνεργαστούμε άρτια τόσο μεταξύ μας όσο και με Ολυμπία οδό, το υπουργείο και όλους τους φορείς, να το φέρουμε εις πέρας παρά τα προβλήματα. Σε λιγότερο από 3 χρόνια καταφέραμε, με επιτάχυνση, να τελειώσει νωρίτερα και από το συμβατικό μας χρόνο, πράγμα σπάνιο» Τόνισε συμβολή πρώην υπουργού Σταϊκούρα και μεταξύ άλλων τη συμβολή στο «φωτο φίνις» του νυν υπουργού κου Δήμα, του υφυπουργού κου Ταχιάου, του ΓΓ κ. Αναγνώπουλου, «οι οποίου από κοντά παρακολούθησαν την πρόοδο των εργασιών.
Από τη μεριά του ο Αλέξανδρος Εξάρχου είναι Πρόεδρος του ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Εταιρειών AKTOR, στάθηκε στη δυσκολία του όλου εγχειρήματος αλλά στην θετική και έγκαιρη υλοποίησή του. Ευχαρίστησε τους κους Σταϊκουρα, Δήμα, Ταχιαο και τόνισε πως «Εμείς αναλαμβάνοντας 1μιση χρόνο πριν το έργο είχε ολοκληρωθεί το 17% του έργου» να αναδείξει το γεγονός πως παρά τις δυσκολίες και το σφιχτό χρονοδιάγραμμα το στοίχημα κερδήθηκε. Απευθυνόμενος στον Πρωθυπουργό σημείωσε «Κύριε Πρωθυπουργέ επιτύχατε να σώσουμε ζωές»
Ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της κατασκευαστικής εταιρείας «Τέρνα Α.Ε.», τόνισε – μεταξύ άλλων – τη σημασία του έργου από κατασκευαστικής πλευράς, σημειώνοντας: «Εμείς κληθήκαμε από την πρώτη μέρα και αναλάβαμε το νότιο τμήμα και ουσιαστικά σχεδόν με την αρχή του έτους περίπου 2μιση χρόνια είχαμε έτοιμο το έργο για να μπορέσουμε σήμερα μαζί με τις άλλες δυο εταιρίες να παραδώσουμε…» προγραμματίζοντας πως «είναι η πρώτη φορά που κλήθηκαν μόνο ελληνικές εταιρείες» αλλά και το γεγονός ότι «είναι πάρα πολύ μεγάλη ανάγκη να συνεχίσουμε» για το έργο καθαυτό είπε ότι είναι «όχι απλώς άρτιο, σύγχρονο, ασφαλέστατο και προφανώς, κόσμημα, θα μπορούσα να πω»
Το συνολικό φυσικό αντικείμενο
Διόδια θα λειτουργήσουν στην περιοχή του Πύργου (μετωπικά) και στα Καμίνια (πλευρικά). Για το τμήμα από τα Καμίνια μέχρι την Πάτρα δεν θα πληρώνουν διόδια οι χρήστες, μέχρι να παραδοθεί και το τελευταίο τμήμα τον Νοέμβιο. Προς το παρόν λοιπόν το διόδια ενός κανονικού ι.χ. οχήματος θα είναι 2 ευρώ.
Στο Πάτρα-Πύργος προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων στη Χ.Θ. 8+450 μεταξύ των Α/Κ ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαϊας καθώς και περί την Χ.Θ. 67+900 μεταξύ των Α/Κ Αμαλιάδας και Α/Κ Πύργος. Επίσης προβλέπονται πλευρικοί σταθμοί διοδίων στους Ανισόπεδους Κόμβους Κάτω Αχαΐας & Αμαλιάδας. Στο νέο τμήμα της Ολυμπίας Οδού θα λειτουργήσουν και δύο αμφίπλευροι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και ΚΕΣ περί τις Χ.Θ. 21+000 και 72+000.
– Την κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα–Πύργος μήκους 74,8χλμ
– 8 Ανισόπεδους Κόμβους/Ημικόμβους: Μιντιλογλίου (χ.θ.-0+002), ΒΙ.ΠΕ. (χ.θ.6+940), Κ.Αχαΐας (χ.θ.17+734), Βάρδας (χ.θ.33+036), Κυλλήνης (χ.θ.46+016), Γαστούνης (χ.θ.53+676), Αμαλιάδας (χ.θ.62+679) και Πύργου (χ.θ.73+843.).
Εργασίες θα εκτελεστούν σε παράπλευρο και κάθετο δίκτυο. Περιλαμβάνονται επίσης συνοδά έργα αποχέτευσης ομβρίων-αποστράγγισης, σήμανσης-ασφάλειας-περίφραξης, μεγάλα και μικρά τεχνικά έργα, έργα περιβάλλοντος, Η/Μ εργασίες κ.λπ.