ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αλέξης Χαρίτσης από τη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του ΥΠΕΣ για τον Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης: «Η κοινότητα των Προσφυγικών της Λεωφόρου Αλεξάνδρας ζητάει το αυτονόητο – να αναγνωριστεί ως Κοινότητα. Μαζέψτε επιτέλους τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, εκπροσωπεί κυβέρνηση, δεν είναι ο ΟΝΝΕΔίτης της νιότης του».
Με την υπόθεση των Προσφυγικών της Λεωφόρου Αλεξάνδρας ξεκίνησε σήμερα την ομιλία του στη Βουλή, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης», ο ανεξάρτητος Βουλευτής Μεσσηνίας Αλέξης Χαρίτσης καταγγέλλοντας κυβέρνηση και Περιφέρεια Αττικής για το ότι έφτασε σε τόσο οριακό σημείο ο απεργός πείνας Αρ. Χαντζής. «Η κοινότητα ζητάει το αυτονόητο να αναγνωριστεί ως κοινότητα. Ευτυχώς ο Δήμος Αθηναίων, με πρωτοβουλία του Δημάρχου του Χάρη Δούκα, έδωσε μια διέξοδο» επεσήμανε ο Αλ. Χαρίτσης ενώ για τις δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου ανέφερε χαρακτηριστικά: «Μαζέψτε τον επιτέλους τον κυβερνητικό εκπρόσωπο. Εκπροσωπεί μια κυβέρνηση, δεν είναι ο ΟΝΝΕΔίτης της νιότης του». Κάλεσε, τέλος, να καθίσουν όλοι σε ένα τραπέζι και να βρεθεί μια βιώσιμη λύση.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο Αλέξης Χαρίτσης, και με την ιδιότητα του πρώην Υπουργού Εσωτερικών, στα υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΕΣ που εργάστηκαν για την κωδικοποίηση της αυτοδιοικητικής νομοθεσίας, την οποία χαρακτήρισε ως αναγκαία πρωτοβουλία. Στη συνέχεια, όμως, απευθυνόμενος στον Υπουργό Εσωτερικών τόνισε ότι τα βασικά δομικά προβλήματα που έχει η Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα του 2026 «παραμένουν ανέγγιχτα και σε πολλές περιπτώσεις γίνονται ακόμη και οξύτερα» και απαρίθμησε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα ξεκινώντας από το νέο εκλογικό σύστημα. «Εδώ έχουμε έναν νέο αχταρμά. Φέρνετε ένα εκλογικό σύστημα αμιγώς πλειοψηφικό που δεν εφαρμόζεται πουθενά στην ηπειρωτική Ευρώπη και στην Αγγλία είχε καταργηθεί και επανήλθε για πολύ συγκεκριμένους πολιτικούς λόγους που εξυπηρετούσαν την εκεί κυβέρνηση», είπε χαρακτηριστικά. Και συνέχισε: «Ποιος είναι ο στόχος σας για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους; Επειδή έχασε η παράταξή σας κάποιους πολύ σημαντικούς Δήμους στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές του 2023, να μην επαναληφθεί αυτό το ατύχημα. Και να το πούμε ακόμα πιο καθαρά. Όλο αυτό γίνεται για να μην ξαναγίνει το ατύχημα της Αθήνας, να μην ξαναχάσει η συντηρητική παράταξη τον Δήμο Αθηναίων. Το νέο εκλογικό σύστημα προσπαθεί να κατασκευάσει αυτές τις πλειοψηφίες, να βγουν οι γνωστοί λαγοί να πάρουν τη δεύτερη ψήφο και έτσι να διασφαλίσουν ότι δεν θα έχουμε ανατροπές στον δεύτερο γύρο».
Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα κατά τον κ. Χαρίτση είναι η απουσία οποιασδήποτε έννοιας αποκέντρωσης, κάτι που συνέδεσε και με τη συζητούμενη συνταγματική αναθεώρηση επισημαίνοντας ότι η κυβερνητική παράταξη προτείνει «ακόμα λιγότερες εγγυήσεις για αποκέντρωση και περισσότερους μηχανισμούς ελέγχου και ποδηγέτησης της αυτοδιοίκησης».
«Και ο κώδικας και οι προτάσεις αναθεώρησης κάνουν μια λάθος ανάγνωση του μεγάλου προβλήματος της αποκέντρωσης και της αυτοτέλειας», ανέφερε ο ίδιος, χαρακτηρίζοντας την τακτική της κυβέρνησης να απαντάει στα υπαρκτά προβλήματα της Αυτοδιοίκησης με περισσότερη συγκέντρωση εξουσιών στο κεντρικό κράτος ως τακτική «πονάει χέρι, κόβει κεφάλι».
Ο Αλ. Χαρίτσης αναφέρθηκε στο ζήτημα της οικονομικής εξάρτησης της αυτοδιοίκησης από το κεντρικό κράτος, με τους ΚΑΠ να εξακολουθούν να αποτελούν πόρους «που εισπράττει, διαχειρίζεται και κατανέμει αποκλειστικά το κεντρικό κράτος» ενώ για το Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης τόνισε ότι «δεν λύνει κανένα πρόβλημα». Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στις Δημοτικές Κοινότητες, θυμίζοντας ότι το 2019 ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ με την χωριστή κάλπη, κινητοποίησε νέους ανθρώπους σε όλη τη χώρα να εμπλακούν για πρώτη φορά στις εκλογές γιατί βρήκαν τον χώρο να μπορέσουν να λειτουργήσουν στο βασικό κύτταρο της κοινότητας. «Και τους στερήσατε αυτή τη δυνατότητα» είπε απευθυνόμενος στον Υπουργό Εσωτερικών και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση αγνοεί πλήρως τις φωνές αυτών των εκπροσώπων των κοινοτήτων που ζητάνε κάθε χωριό να έχει τη δυνατότητα να εκλέγει τον δικό του πρόεδρο και όχι όποιον θέλει ο εκάστοτε δήμαρχος, καθώς επίσης και ελάχιστη οικονομική αυτοτέλεια. «Τους αγνοείτε πλήρως αυτούς που προσπαθούν πραγματικά με νύχια και με δόντια να κρατήσουν την ελληνική ύπαιθρο ζωντανή» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Χαρίτσης μίλησε, επίσης, για τις ΔΕΥΑ και το τεράστιο ζήτημα της υπερχρέωσης λόγω του υπέρογκου ενεργειακού κόστους, καταλογίζοντας στην κυβέρνηση ευθύνες που «παρακολουθεί ως θεατής» τη λειτουργία καρτέλ στην αγορά ενέργειας και αγνοεί όσα προτείνει η ΕΔΕΥΑ, όπως για παράδειγμα το ειδικό τιμολόγιο.
Για το μείζον ζήτημα των εργαζόμενων συμβασιούχων ο κ. Χαρίτσης τόνισε: «Έχουν αποδεκατιστεί οι δήμοι από την εποχή του Καλλικράτη και λειτουργούν με συμβασιούχους που καλύπτουν αποδεδειγμένα πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Το 2019 κάναμε μια προσπάθεια στο Υπουργείο Εσωτερικών, με την προκήρυξη για το «Βοήθεια στο Σπίτι», ακριβώς για να μπορέσουμε μια σημαντική κοινωνική υπηρεσία να την καλύψουμε με μόνιμο προσωπικό. Αυτός θα έπρεπε να είναι ο στόχος σας και σήμερα» ενώ υποστήριξε την ανάγκη να καταργηθεί ο νόμος Βορίδη.
Τέλος, ο Αλ. Χαρίτσης έκανε αναφορά στη νησιωτικότητα που απουσιάζει από το νομοσχέδιο, στους ορεινούς δήμους αλλά και στις Περιφέρειες που όπως είπε στην νέα προγραμματική περίοδο 2028-2034 κινδυνεύουν να μην έχουν κανέναν ρόλο στη διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων καλώντας την κυβέρνηση να αποκαλύψει τις προθέσεις της ως προς αυτό.
«Αυτό δεν είναι αυτοδιοίκηση. Είναι περισσότερο κεντρικό κράτος» είπε κλείνοντας την ομιλία του ο πρώην Υπουργός Εσωτερικών.
Ολόκληρη η ομιλία στην Βουλή: https://www.facebook.com/share/v/1CkRTVU6ub/