Τετάρτη
24
Απρίλιος
TOP

Αλκοόλ και οδήγηση τέλος – Πότε γίνονται υποχρεωτικά τα αλκοολόμετρα στα αυτοκίνητα

Τέλος θέλει να βάλει η ΕΕ στους οδηγούς που καταναλώνουν αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και ύστερα πιάνουν τιμόνι, με νέο ηλεκτρονικό σύστημα να μπαίνει υποχρεωτικά σε όλα τα αυτοκίνητα.

Περί τις 200 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να εμπλακεί σε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα έχει ένας οδηγός με επίπεδα συγκέντρωσης αλκοόλ 1,5 γρ./λτ. αίματος σε σχέση με έναν νηφάλιο οδηγό.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι σε ευρωπαϊκό έδαφος οι οδηγοί που καταναλώνουν αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και έπειτα βγαίνουν στους δρόμους ευθύνονται για το 25% των θανατηφόρων τροχαίων.

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι μια πραγματική “πληγή” για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ και το νέο σύστημα που έρχεται να μπει υποχρεωτικά σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα αναμένεται να συνεισφέρει σημαντικά στην επούλωσή της.

Πρόκειται για την προεγκατάσταση για χρήση αλκοολόμετρου που απαιτείται να φέρουν όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ από την 6η Ιουλίου του 2024, ανεξάρτητα από το έτος που πήραν έγκριση τύπου.

Το σύστημα που επιτρέπει τη σύνδεση αλκοολόμετρου με το αυτοκίνητο έγινε αρχικά υποχρεωτικό για όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνταν στην ΕΕ και έβγαζαν τότε την πρώτη τους έγκριση τύπου στις 6 Ιουλίου 2022.

Η προεγκατάσταση θα επιτρέπει τη σύνδεση του αυτοκινήτου με αλκοολόμετρο, το οποίο και θα πρέπει να χρησιμοποιεί ο… υποψήφιος οδηγός πριν αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος.

Με την προεγκατάσταση να έχει ενσωματωθεί στα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου, η λειτουργία ενός οχήματος που ανήκει στην κατηγορία Μ (επιβατικά) και N (ελαφριά επαγγελματικά) θα είναι εφικτή μόνο εφόσον ο οδηγός πραγματοποιήσει αλκοτέστ και δεν ανιχνευτούν στον οργανισμό του επίπεδα οινοπνεύματος πάνω από το όριο που επιτρέπει ο νόμος.

Έτσι ένα άτομο υπό την επήρεια οινοπνεύματος δεν θα μπορεί να οδηγήσει αυτοκίνητο, με το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό σύστημα να είναι πιο αποτελεσματικό στην αποτροπή αυτής της επικίνδυνης συνήθειας από 40 έως και 95% σε σχέση με τις “παραδοσιακές” ποινές και πρόστιμα που προβλέπει ο εκάστοτε Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας -σύμφωνα με μελέτες.

Ανάλογη στρατηγική στην καταπολέμηση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ακολουθούν και οι ΗΠΑ. Εκεί το ένα τρίτο των ατυχημάτων που σημειώνονται στους αμερικάνικους δρόμους έχουν ως βασική αιτία την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, με τα θύματα των τροχαίων δυστυχημάτων στα οποία εμπλέκεται μεθυσμένος οδηγός να φτάνουν το 2019 τα 10.000.

Να σημειωθεί ότι είναι στη δικαιοδοσία του εκάστοτε κράτους-μέλους της ΕΕ να αποφασίσει σε ποιες περιπτώσεις θα είναι υποχρεωμένοι οι οδηγοί να ενσωματώνουν στα οχήματά τους τη συσκευή ανίχνευσης οινοπνεύματος.

Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν πολλές χώρες που έχουν καταστήσει υποχρεωτική την ενσωμάτωση του αλκοολόμετρου με εξαίρεση τη Φινλανδία, τη Σουηδία και την Ολλανδία στον κλάδο των μεταφορών αγαθών και ανθρώπων και τη Γαλλία όπου η συσκευή είναι υποχρεωτική για τους οδηγούς σχολικών λεωφορείων.

Τα αλκοολόμετρα δίνουν το «παρών» και στην Ισπανία και συγκεκριμένα στις κατηγορίες οχημάτων M2 και Μ3, δηλαδή όσα εκτελούν υπηρεσίες μεταφοράς ανθρώπων με περισσότερες από 8 θέσεις, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται σε αυτές η θέση του οδηγού.

πηγη: carandmotor.gr