TOP

Από ποια ιδιωτικοποίηση χάσαμε;

Σύντροφοι της αυτής και της αντίπερα όχθης, αναρωτιέμαι, ως πολίτης αυτής της χώρας, αν κερδίσαμε ή χάσαμε από την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, του ΟΤΕ, του ΟΠΑΠ και της Ολυμπιακής. Ή αλλιώς, πού χάσαμε, αν χάσαμε! Διότι αν κερδίσαμε και δεν χάσαμε, το μέγα ερώτημα είναι γιατί δεν προχωράμε και σε άλλες ιδιωτικοποιήσεις. Για το ότι δεν χάσαμε είμαι σχεδόν βέβαιος! Σε αντίθετη περίπτωση, σε υποψία και μόνο χασούρας, θα είχε εξεγερθεί η διεθνής της εργατικής τάξης.

Ποτέ δεν κατάλαβα τι ακριβώς πρέσβευαν οι οπαδοί του κρατικού ΟΠΑΠ. Ήθελαν το κράτος να συμμετέχει ακόμη και στο ποδοσφαιρικό στοίχημα. Αυτή δεν ήταν πολιτική θέση. Ήταν διαστροφή. Σήμερα το κράτος έχει κερδίσει πολλαπλάσια από τα χρήματα που έχει εισπράξει από την ιδιωτικοποίηση, από τη φορολόγηση των παιγνιδιών του ΟΠΑΠ, αλλά και το άνοιγμα της αγοράς.

Με τον ΟΤΕ θυμάστε τι είχε γίνει! Θα κινδύνευε, λέει, μέχρι και η εθνική ασφάλεια λόγω της πώλησης. Εκείνο που πραγματικά χάθηκε ήταν η δυσοσμία από τα σκάνδαλα προμηθειών του κρατικού ΟΤΕ.

Αλλά και με την Ολυμπιακή! Η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας γλίτωσε από τον ετήσιο προϋπολογισμό της χώρας έναν σκασμό λεφτά. Στέρησε, όμως, από τα κόμματα εξουσίας το δικαίωμα να στέλνουν εκεί τα καλύτερα παιδιά του κομματικού τους σωλήνα.

Και αισίως φτάνουμε σε μία από τις τελευταίες ιδιωτικοποιήσεις, αυτή των αεροδρομίων. Επειδή κι εκεί ακούστηκαν διάφορα για «ξεπούλημα», η απόλυτη αλήθεια είναι ότι η Fraport επένδυσε 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ και μάλιστα σε μία δύσκολη περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη για τη χώρα. Απ’ αυτά τα χρήματα τα 1,23 δισεκατομμύρια ευρώ πήγαν απευθείας στο κράτος και 450 εκατομμύρια επενδύθηκαν στην αναβάθμιση των 14 αεροδρομίων. Δεν χρειάζεται να συγκρίνουμε την εικόνα αυτών των αεροδρομίων επί Fraport και προ Fraport. Θα ήταν σαν να κλέβαμε εκκλησία!

Και πάμε στο δύσκολο θέμα των χρεώσεων! Οι χρεώσεις της ιδιωτικής Fraport δεν είναι αυθαίρετες, όπως θα ήθελαν ή όπως μας έλεγαν οι θιασώτες του κρατισμού. Αποδείχτηκε στη συνέχεια ότι αυτές έγιναν με βάση τις αντίστοιχες τιμολογήσεις που ισχύουν σε άλλα αεροδρόμια του κόσμου. Και ακόμη, το ελληνικό κράτος έχει θεσπίσει ανώτατα όρια χρεώσεων.

Αν οι τιμές δεν ήταν ανταγωνιστικές, τότε οι αεροπορικές εταιρείες θα είχαν ήδη αποχωρήσει. Όπου λειτουργεί η αγορά τα θέματα αυτά λύνονται αυτόματα. Στο σημείο αυτό επισημαίνεται η στάση της Ryanair, η οποία έχει εκφράσει ποικιλοτρόπως τις ενστάσεις της. Στο μεταξύ, όμως, η εν λόγω εταιρεία έχει μειώσει το πτητικό της πρόγραμμα μόνο στα αεροδρόμια της Κω και της Ρόδου, στα οποία, όμως, υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός από άλλες εταιρείες. Άλλα «παράπονα» δεν έχουν εκφραστεί.

Πόσο έχει επηρεάσει την Οικονομία αυτή η ιδιωτικοποίηση; Την απάντηση τη δίνει έκθεση του ΙΟΒΕ, η οποία πέρα από τη θετική επίδραση της λειτουργίας των αεροδρομίων στην κίνηση των αεροδρομίων και στον τουρισμό, επισημαίνεται ότι η επίδραση της παραχώρησης στο ΑΕΠ της χώρας φτάνει από το 2019 στα 300 εκατομμύρια τον χρόνο και αναμένεται να φτάσει στα 650 και σε όρους απασχόλησης μιλάμε για 7.200 θέσεις εργασίας από το 2019, με ορίζοντα δεκαετίας τις 11.600 θέσεις εργασίας.

Τι λέτε; Να συζητήσουμε πάλι ποιο είναι το όφελος των ιδιωτικοποιήσεων στην ελληνική οικονομία; Και μήπως θα πρέπει αυτή η κυβέρνηση να ανοίξει τον βηματισμό της και να κλειδώσει και όσες ιδιωτικοποιήσεις δεν έχουν ακόμη γίνει;

Πηγή: liberal.gr