Αυξημένοι από 30% έως 170% καταφθάνουν οι λογαριασμοί ρεύματος μετά τις μεγάλες αυξήσεις, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΚΠΟΙΖΩ η οποία ζητεί να καταργηθούν οι λεγόμενες λοιπές χρεώσεις.
Φωτιά στην τσέπη των καταναλωτών έχουν βάλει οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος που καταφθάνουν στα ελληνικά κοινοκυριά το τελευταίο διάστημα. Σύμφωνα με την αντιπρόεδρο της ΕΚΠΟΙΖΩ Παναγιώτα Καλαποθαράκου, “απο μία έρευνα που κάναμε στους λογαριασμούς που λάβαμε απο καταναλωτές και επεξεργαστήκαμε, είδαμε οτι η ρήτρα αναπροσαρμογής σε ορισμένες περιπτώσεις είναι αυξημένη απο 30 έως 170% αναφορικά με τη χρέωση που έχει ο λογαρισμός στην κατανάλωση των κιλοβατώρων. Ο καταναλωτής αιφνιστάστηκε γιατί είχε την αίσθηση οτι το συμβόλαιό του προέβλεπε χαμηλή χρέωση της κιλοβατώρας και ξαφνικά αυτό διπλασιάζεται ή υπεδιπλασιάζεται”.
Για συμβαίνει αυτό
Όπως εξηγεί η κα Καλαποθαράκου, “οι προμηθευτές ενέργειας έχουν ενεργοποιήσει τη ρήτρα αναπροσαρμογής, που προβλέπεται στα συμβόλαια και σύμφωνα με αυτή, αν αυξηθεί η τιμή της χονδρικής στην αγορά ενέργειας, τότε θα μεκακυλίσουν την αύξηση στους καταναλωτές με βάση κάποιες παραμέτρους που έχουν ορίσει. Επειδή αυξήθηκε η τιμή της χονδρικής εμφανίστηκε στους λογαριασμούς η αύξηση”.
Κατά την ίδια, “οι επιδότησεις που ανακοινώθηκαν ειναι μεν μια ανακούφιση αλλά είναι ημίμετρα, το θέμα πρέπει να αντιμετωπιστεί συνολικά και στην ουσία του”.
Και εξηγεί μιλώντας στο NEWS 24/7: “Οι αναπροσαρμογές να γίνονται λελογισμένα, ο προμηθευτής να αναλαμβάνει ένα τμήμα του ρίσκου, να εχει κλίματα οριοθέτησης στο θέμα των αναπροσαρμογών και να μην τις μετακυλίει στο 100%. Επίσης ο καταναλωτής θα πρέπει να το ξέρει και να αποφεύγει τέτοιες δεσμέυσεις. Περιμένουμε απο τη ΡΑΕ να ρυθμίσει αυτό το θέμα ωστε ο καταναλωτής να είναι ενήμερος και να είναι στις επιλογές του το ρίσκο που θα αναλάβει”.
Οι άσχετες χρεώσεις
Η κα Καλαποθαράκου στέκεται ιδιαίτερα και στο θέμα των λοιπών χρεώσεων στους λογαριασμούς ρεύματος που κατα την ίδια δεν θα έπρεπε να υπάρχουν. “Αυτές είναι το πάγιο, οι ΥΚΩ, το ΕΤΡΕΜΑΡ θα πρέπει να μειωθεί δραστικά, τα δημοτικά τέλη και η ΕΡΤ. Μας έρχεται ένας λογαριασμός που κατά 50% ειναι ξένες και άσχετες χρεώσεις. Και είναι αδύνατο για έναν καταναλωτή να διαβάσει τον πολύπλοκο λογαριασμό και ο τρόπος που αποτυπώνει τις χρεώσεις” τονίζει χαρακτηριστικά.
“Ηδη η ΡΑΕ έχει θέσει το θέμα της διαφάνειας στην τιμολόγηση μεταξύ άλλων και επίκειται να ανακοινωθεί κανονιστική πράξη που θα υποχρεώνει τους προμηθευτές να έχουν διαφανή όρο και προβλέψιμο για τους καταναλωτές. Ο καταναλωτής πρέπει να ενημερώνεται επαρκώς, απλά και κατανοητά με βάση τα δεδομένα κάθε εταιρίας και να μπορεί να συγκρίνει.Το να υπάρχει ένα κοινό έντυπο σε όλους τους προμηθευτές διευκολύνει πολύ τους καταναλωτές κι έτσι πρέπει να γίνει. Οχι να αιφνιδιάζεται ο καταναλωτής και να ψάχνει γιατί του ήρθε αυξημένος ο λογαριασμός ή να βλέπει συμπληρωματικές χρεώσεις και να αναρωτιέται τι είναι” καταλήγει η κα Καλαποθαράκου.