Η Μπλάνκα ντελ Ρέι κάθεται μπροστά στη σκηνή όπου κάποτε χόρεψε φλαμένκο με θεατή τον Τζον Λένον. Τώρα όλα είναι σκοτεινά. Τα φώτα στις σκηνές του φλαμένκο έσβησαν εδώ και μήνες. Η ντελ Ρέι περιμένει τώρα τους τουρίστες να επιστρέψουν δίνοντας το φιλί της ζωής στην τουριστική αγορά της Ευρώπης των 800 δισ δολαρίων που παλεύει να κρατηθεί στη ζωή.
Κάπως έτσι ξεκινά η ανάλυση των FT για τον ευρωπαϊκό τουρισμό, ένα μεγάλο αφιέρωμα που υπογράφουν τέσσερις ανταποκριτές της εφημερίδας σε Μαδρίτη, Λονδίνο αλλά και Αθήνα με τον τίτλο «Τουρισμός: Μπορεί η Ευρώπη να σώσει το καλοκαίρι;»
Η ντελ Ρέι όπως χιλιάδες άλλοι στην Ισπανία ζουν από τον τουρισμό και το φλαμένκο. Η Μαδρίτη όμως είναι σχεδόν άδεια από ξένους τουρίστες και το εάν και πότε θα επιστρέψουν μαζικά στην ισπανική πρωτεύουσα παραμένει αναπάντητο ερώτημα. Ο τουρισμός αντιστοιχεί στο 12% του ΑΕΠ της Ισπανίας- ίσως της πλουσιότερης χώρας που επλήγη τόσο σκληρά από την πανδημία αφήνοντας το 1/5 των εργαζομένων εκτός εργασίας έως τα τέλη του 2021.
Το 10% της ευρωπαϊκής οικονομικής δραστηριότητας στηρίζεται στον τουρισμό οπότε το ερώτημα είναι εύλογο: Πόση από τη θερινή σεζόν μπορεί να σωθεί και οι προσπάθειες για τη διάσωση θα υπονομεύσουν την ώθηση να διατηρηθεί η πανδημία υπό έλεγχο; Καθώς ανοίγουν οι χώρες ενδέχεται να διακινδυνεύσουν εισαγώμενα κρούσματα. Το μόνο που κάνουμε είναι να μετριάσουμε τις απώλειες », λέει ο Τομ Τζένκινς, διευθύνων σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Τουρισμού. «Για την ίδια την τουριστική βιομηχανία, αξίζει να διακινδυνεύσουμε ένα δεύτερο κύμα για να κερδίσουμε κάποια έσοδα».
Την Τρίτη, η ΕΕ συμφώνησε στον κατάλογο των χωρών που ανοίγουν στον τουρισμό. Το Ηνωμένο Βασίλειο αναμένεται να παρουσιάσει τις δικές του προτάσεις την Πέμπτη για τους λεγόμενους «αεροπορικούς διαδρόμους» – δρομολόγια προς και από τη Βρετανία για τα οποία δεν θα ισχύουν κανόνες καραντίνας 14 ημερών. Όλες αυτές οι κινήσεις έχουν σχεδιαστεί για να φέρουν τον τουρισμό και να διατηρήσουν ζωντανές εταιρείες από το Corral de la Morería της Ντελ Ρέι έως αεροπορικές εταιρείες με τζίρους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Η Tui, ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός πράκτορας της Ευρώπης, χρειάστηκε να πάρει ένα δάνειο 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ από τη γερμανική κυβέρνηση για να μπορέσει να ξεπεράσει την κρίση. Ο κλάδος των αερομεταφορών έχει καταρρεύσει με τα ταξίδια να μειώνονται κατά 95% σε σχέση με το 2019. Αεροπορικές εταιρείες όπως η Ryanair, η easyJet και η British Airways προχώρησαν σε περικοπές χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Στη Βενετία, οι αρχές ενθαρρύνουν τους τουρίστες να μείνουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Τα ελληνικά ξενοδοχεία λειτουργούν με νέους κανόνες ασφαλείας, πλεξιγκλάς στα γραφεία υποδοχής, ξαπλώστρες που απέχουν τουλάχιστον 3 μέτρα στην παραλία και απαγόρευση πρωινού σε μπουφέ. «Η ασφάλεια είναι η πρωταρχική μας προτεραιότητα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι τουρίστες θα αισθάνονται ασφαλείς όπου κι αν βρίσκονται στην Ελλάδα, ώστε να μπορούν να χαλαρώσουν και να διασκεδάσουν», λέει ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης. «Αυτό μας ενδιαφέρει περισσότερο από τις προβλέψεις του αριθμού των αφίξεων.» Πράγματι, οι πρώτες ενδείξεις είναι ότι, αν και η διάθεση του κόσμου για ταξίδια επιστρέφει, παραμένει πολύ κάτω από τα επίπεδα του περασμένου έτους.
Πολλές χώρες έχουν δώσει κίνητρα για να ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να κάνουν διακοπές στη χώρα τους. Όμως, σε χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία, o εγχώριος τουρισμός δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διεθνή ζήτηση. Ο Αξελ Χέφερ, διευθύνων σύμβουλος της διαδικτυακής ταξιδιωτικής εταιρείας Trivago, λέει ότι η Γερμανία – η οποία δεν έχει υποφέρει τόσο πολύ όσο άλλες χώρες από την πανδημία – είναι τώρα η μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη της τουριστικής ζήτησης στην Ευρώπη.
«Πρέπει να αποδεχτείτε ένα στοιχείο κινδύνου, να έρθετε στην Ελλάδα σε μια τέτοια εποχή», λέει στους FT ο Μάικλ Σμιτ ,από την Αυστρία, περπατώντας στην Πλάκα, μια γειτονιά καταστημάτων και καφέ στην Αθήνα. «Αλλά εκπλήσσομαι – δεδομένου της καλής κατάστασης – ότι τόσο λίγοι άνθρωποι ντόπιοι αλλά και τουρίστες φορούν μάσκες και τόσοι πολλοί δεν τηρούν τις κοινωνικές αποστάσεις.
www.newmoney.gr