Παρασκευή
13
Δεκέμβριος
TOP

Οι προσδοκίες και οι φόβοι των εμπόρων για την εορταστική περίοδο

Κορυφώνεται η αγοραστική κίνηση τις δυο τελευταίες μέρες πριν τα Χριστούγεννα με τα καταστήματα να είναι ανοικτά σήμερα, Κυριακή 24 Δεκεμβρίου και οι έμποροι προσδοκούν ότι η αυξημένη κίνηση, που καταγράφεται, ήδη, από την προηγούμενη εβδομάδα, θα μεταφραστεί και σε έσοδα στα ταμεία τους.

Ο Δεκέμβριος είναι παραδοσιακά ο καλύτερος μήνας για την αγορά και η «κορωνίδα» της ετήσιας κατανάλωσης, εύλογα λοιπόν κάθε χρόνο δημιουργεί προσδοκίες.

Ωστόσο, ο αντίκτυπος από τον υψηλό πληθωρισμό και ιδιαίτερα από την ακρίβεια στα τρόφιμα προσγειώνει τις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου, ο οποίος γνωρίζει ότι αναγκαστικά τα νοικοκυριά θα κόψουν άλλες δαπάνες.

Τη δυσκολία που υπάρχει δείχνει και έρευνα της εταιρεία Klarna, σύμφωνα με την οποία το 84% των Ελλήνων καταναλωτών εκφράζει την ανησυχία του για τα οικονομικά του κατά τη διάρκεια των εορτών, με το 89% να προτιμά οικονομικές επιλογές.

Μαίνεται η ακρίβεια στα τρόφιμα

Οπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Βασίλης Κορκίδης, «η προσδοκία του εμπορικού κόσμου είναι να κινηθεί η φετινή εορταστική περίοδος καλύτερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2022, και ευχή όλων είναι ο τζίρος φέτος να ξεπεράσει τα περυσινά 3,83 δις και να κινηθεί πάνω από τα 4 δις ευρώ».

Ο ίδιος σημειώνει ότι, είναι σαφές, πως η αγορά «ζεστάθηκε» με το «δώρο» των Χριστουγέννων, αλλά και με το επιπρόσθετο βοήθημα που η κυβέρνηση έδωσε στα νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν αυξημένες ανάγκες.

«Το ποσό των 800 εκατ. ευρώ που καταβλήθηκε αθροιστικά πέρυσι αναμένεται να αυξηθεί σε πάνω από 1 δις ευρώ από την μείωση της ανεργίας και την αύξηση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα» εκτιμά ο κ. Κορκίδης και προσθέτει: «Αναμένουμε λοιπόν να καλύψει τις οικογενειακές και κοινωνικές ανάγκες των εορτών, ενώ θα ενισχύσει εξίσου ουσιαστικά την καταναλωτική δαπάνη τις τελευταίες εργάσιμες μέρες της χρονιάς, ώστε να κλείσει με ισχυρό θετικό πρόσημο το ταμείο του 2023.

Για την πορεία του πληθωρισμού και ο κ. Κορκίδης σημειώνει ότι «μπορεί να παρουσίασε κάμψη τον Νοέμβριο στο 3%, αλλά η ακρίβεια στα τρόφιμα μαίνεται με 9% και αναζητούνται νέα «όπλα» για τον περιορισμό των αυξήσεων».

Τρόφιμα και στέγη, σημειώνει ο ίδιος, επιβαρύνουν τα νοικοκυριά, ενώ οι επιχειρήσεις πλήττονται από τα κόστη τω πρώτων υλών και τα μεταφορικά. Οι συνθήκες που διαμορφώνονται, καθιστούν σαφές, πρόσθεσε, ότι νοικοκυριά και επιχειρήσεις καταβάλουν προσπάθεια όχι μόνο να ανταπεξέλθουν στις συνήθεις ανελαστικές δαπάνες, αλλά και στις αυξήσεις, που βιώνουν από τους κλυδωνισμούς του πληθωρισμού.

«Μακάρι, το επίτευγμα της μείωσης του τιμάριθμου να συνεχιστεί όλο τον Δεκέμβριο και σε συνδυασμό με το εγχείρημα των «γιορτινών καλαθιών», αλλά και των μόνιμων αυξήσεων, των έκτακτων επιδομάτων, να αποτελέσουν αισιόδοξα στοιχεία ανακούφισης των καταναλωτών για τη τόνωση της αγοράς», είπε.

Με ανοικτά τα μαγαζιά και αυτή την Κυριακή, και με σύμμαχο τον καιρό, ο κόσμος θα βγει για τα ψώνια του, σημείωσε μιλώντας σε δημοσιογράφους ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης.

Σχετικά με τις τιμές ο κ. Καφούνης ανέφερε ότι όπως φαίνεται από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, όχι για τρόφιμα, αλλά για τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, την ένδυση και την υπόδηση ο δείκτης κινείται σε μονοψήφια χαμηλά ποσοστά αύξησης 1, 2 ή 3%.  Αρα, συνέχισε ο ίδιος, η αγορά έχει πολύ καλές τιμές και καταδεικνύεται, ξεκάθαρα, η προσπάθεια που καταβάλουν οι εμπορικές επιχειρήσεις.

Από την πλευρά του και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, μιλώντας με δημοσιογράφους, ανέφερε ότι λόγω των χριστουγεννιάτικων αγορών – που οι πολίτες θα κάνουν στο μέτρο του δυνατού – αναμένεται να αυξηθεί η κατανάλωση στα καταστήματα.

Ωστόσο, όπως ανέφερε, η ακρίβεια στα τρόφιμα εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για τα νοικοκυριά, καθώς δαπανούν σχεδόν το 50% του εισοδήματός του για να αγοράσουν τα είδη πρώτης ανάγκης. Κι αυτό σημαίνει, συνέχισε ο ίδιος, ότι περιορίζεται το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών για αγορές άλλων ειδών (π.χ. ένδυσης και υπόδησης, δώρων).

Προβληματισμός των πολυκαταστημάτων

Με προβληματισμό «διαβάζουν» τις έρευνες και τα πολυκαταστήματα και οι αλυσίδες καταστημάτων. O Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος ολοκλήρωσε την 9η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο από όπου προκύπτει ότι, παρά την αισθητή βελτίωση στα ποσοστά, οι καταναλωτές θεωρούν ότι ακόμη δεν είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν μεγάλες αγορές για το σπίτι, τόσο οι ίδιοι, όσο και γενικά.

Στο μεταξύ, σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης, το “Καλάθι του Νοικοκυριού”, που μετατράπηκε σε «καλάθι Χριστουγέννων» και η πρωτοβουλία “Μόνιμης Μείωσης Τιμής” δίνουν τη δυνατότητα στα νοικοκυριά και στην ελληνική οικογένεια να έχουν πρόσβαση σε πιο χαμηλές τιμές καθώς στην “Μόνιμη Μείωση Τιμής” έχουν ενταχθεί σχεδόν 1.300 διαφορετικά επώνυμα προϊόντα από μεγάλους προμηθευτές.

Ταυτόχρονα υπογραμμίζεται ότι οι έλεγχοι για την αισχροκέρδεια έχουν ενταθεί και ιδιαίτερα κατά την περίοδο των Χριστουγέννων. «Όπου χρειάζεται θα επιβάλλονται βαριά πρόστιμα τα οποία και θα ανακοινώνονται» όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας.

Πάντως, σχετικά με το κόστος του εορταστικού τραπεζιού (6-8 ατόμων), η ΕΣΕΕ εκτιμά το κόστος του ότι κυμαίνεται από 103,10 έως 140,76 ευρώ. Πρόκειται δηλαδή για μία μεταβολή της τάξης του 10,8% έως 11,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τραπέζι του 2022.

Το 84% των Ελλήνων ανησυχεί για τα οικονομικά του 

Με αλλαγές στην καταναλωτική τους συμπεριφορά αντιδρούν στον πληθωρισμό οι καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας της Klarna. Το 84% των Ελλήνων καταναλωτών εκφράζει την ανησυχία του για τα οικονομικά του κατά τη διάρκεια των εορτών, με το 89% να προτιμά οικονομικές επιλογές. Στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Nepa, συμμετείχαν περισσότεροι από 15.000 καταναλωτές από 15 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

Η μελέτη της Klarna δείχνει σημαντική επίδραση του πληθωρισμού στη συμπεριφορά των καταναλωτών, με το 89% των Ελλήνων καταναλωτών να επηρεάζεται, ξεπερνώντας το 67% του μέσου όρου σε παγκόσμιο επίπεδο. Η μελέτη σημειώνει ότι το 64% των Ελλήνων αναζητά οικονομικά προϊόντα λόγω του πληθωρισμού. Καθώς πλησιάζει η περίοδος των εορτών, το 84% των Ελλήνων καταναλωτών εκφράζει ανησυχίες για τα οικονομικά του, σε αντίθεση με το 71% παγκοσμίως.

Στο checkout, το 67% των Ελλήνων καταναλωτών δυσκολεύεται να αποφασίσει ποια προϊόντα θα κρατήσει και ποια θα αφαιρέσει από το καλάθι. Επιπλέον, ένα 58% εκφράζει ανησυχία σχετικά με τις οφειλές από τις πιστωτικές κάρτες κατά την περίοδο των εορτών, και το 42% παραδέχεται ότι είναι απίθανο να εξοφλήσει ολόκληρο το χρέος της πιστωτικής του κάρτας μετά τις διακοπές.

ΠΗΓΗ  imerisia.gr