Η Α΄ Γυμνασίου είναι μια τάξη εξίσου δύσκολη με την Α΄ Δημοτικού, όμως γονείς και εκπαιδευτικοί δεν της δίνουμε τόση σημασία. Ανακαλύψαμε ένα παιχνίδι 10 ερωτήσεων για να κάνουμε ένα παιδί 12 χρονών να μας μιλήσει για τις ανησυχίες του ενόψει του νέου, «μεγάλου» σχολείου.
Είμαι σε ηλικία που το παιδί μου θα πάει στην Α΄ Γυμνασίου και ακόμη δεν μπορώ να ξεχάσω τη δική μου μετάβαση στην πιο δύσκολη σχολική χρονιά της ζωής μου. Θυμάμαι ότι είχα ξεκινήσει το σχολείο με μεγάλη αυτοπεποίθηση (που προερχόταν από τις φιλίες και τις επιτυχίες του Δημοτικού) και ξαφνικά βρέθηκα σε ένα καινούργιο και χαοτικό περιβάλλον να πρέπει να χτίσω τα πάντα από την αρχή.
Θυμάμαι πόσο εχθρικό ένιωθα το κλίμα, πόσο δύσκολα μου φαίνονταν τα μαθήματα, πόσες ώρες διάβαζα και πόσο μου έλειπαν οι φίλες μου. Τώρα που το δικό μου παιδί καλείται να κάνει αυτή τη μετάβαση, όντας σαφώς πιο συνειδητοποιημένο, σκέφτομαι ότι κανείς δεν ασχολείται με τα πρωτάκια του Γυμνασίου.
Οι περισσότεροι εστιάζουν στην Α΄ Δημοτικού, που είναι πράγματι μια τεράστια αλλαγή και που αφορά παιδιά μικρά, τα οποία δείχνουν να έχουν περισσότερο ανάγκη από την προστασία και την καθοδήγηση των μεγάλων.
A΄ Γυμνασίου: μια δύσκολη μετάβαση
Η μετάβαση όμως στο Γυμνάσιο είναι εξίσου δύσκολη, επειδή συμπίπτει με την αρχή της εφηβείας και σηματοδοτεί την απαρχή ενός πιο ανεξάρτητου τρόπου ζωής. Να μην αναφερθώ στην αλλαγή της διδακτέας ύλης, τους πολλούς εκπαιδευτικούς, τους νέους συμμαθητές…
Ακόμη κι αν αυτό κάποια παιδιά δεν το εισπράττουν έτσι ή δεν το συνειδητοποιούν, ακόμη κι αν ξεκινούν τη νέα χρονιά με ενθουσιασμό για όσα θα ζήσουν στο «καινούργιο» σχολείο, η μετάβαση, όπως και κάθε σημαντική αλλαγή στη ζωή, συνοδεύεται αναγκαστικά και από αβεβαιότητα και στρες. Και, αν το δικό μου παιδί άρχισε να εκφράζει αυτές τις ανησυχίες του από τον καιρό που τελείωνε το Δημοτικό, ορισμένα παιδιά μπορεί να μην τις εκφράσουν ποτέ.
Η παιδαγωγός και συγγραφέας Ελένη Γαρυφαλάκη, δημιουργός ενός πρωτοποριακού χώρου μάθησης στο Ηράκλειο της Κρήτης, έφτιαξε ένα παιχνίδι 10 ερωτήσεων για να μπορέσουμε γονείς και παιδιά να διαπιστώσουμε πόσο έτοιμοι είμαστε για το Γυμνάσιο, εκείνα για να φοιτήσουν κι εμείς για να βεβαιωθούμε σχετικά με τις απαιτήσεις που υπάρχουν.
Γιατί να παίξουμε ένα παιχνίδι ερωτήσεων;
Το παιχνίδι αποτελείται από 10 ερωτήσεις, στις οποίες η καταφατική απάντηση μετράει ως πόντος, αλλά καλό είναι να μην κάνουμε τα παιδιά να νιώσουν ότι αξιολογούνται ή διαγωνίζονται. Μπορούμε να το παρουσιάσουμε ως μια ευκαιρία να δούμε τι μπορεί να σημαίνει Γυμνάσιο και ως αφορμή για να ξεκινήσει μια δημιουργική και απελευθερωτική συζήτηση.
«Στόχος μας δηλαδή είναι να κάνουμε το παιδί να ανοιχτεί, να μιλήσει για όσα πιθανώς το φοβίζουν ή το κάνουν να νιώθει βέβαιο για τον εαυτό του. Στόχος μας είναι να μιλήσουμε για το Γυμνάσιο, χωρίς να φανούμε αδιάκριτοι και χωρίς να κάνουμε κήρυγμα» μας είπε η κ. Γαρυφαλάκη.
«Επιπλέον, το ερωτηματολόγιο-παιχνίδι λειτουργεί σε διερευνητικό επίπεδο για το τι πιστεύουμε εμείς οι γονείς για το νέο σχολείο και αποτελεί μία πρώτη ένδειξη για το πώς μπορούμε να στηρίξουμε τα παιδιά» συμπληρώνει.
10 ερωτήσεις για να κάνεις το παιδί να ανοιχτεί
- Σου αρέσει η ιδέα της αλλαγής σχολείου;
- Είσαι έτοιμος/η να αποχωριστείς παλιούς φίλους και να κάνεις καινούργιους;
- Σου αρέσει η ιδέα να έχεις πολλούς διαφορετικούς δασκάλους;
- Είσαι έτοιμος/η να ακολουθήσεις νέους κανόνες, διαφορετικούς απ’ ό,τι είχες συνηθίσει;
- Μπορείς να οργανώσεις τη μελέτη σου μόνος/η σου;
- Γνωρίζεις πώς να χρησιμοποιείς την τεχνολογία και τα social media με ασφάλεια;
- Ξέρεις πώς να ζητήσεις βοήθεια, αν τη χρειαστείς;
- Είσαι έτοιμος/η να διαχειριστείς μεγαλύτερο όγκο εργασιών για το σπίτι;
- Είσαι έτοιμος/η να πηγαίνεις μόνος/η στο σχολείο με ασφάλεια και στην ώρα σου;
- Θέλεις να φτιάξουμε ή να φτιάξεις μόνος/η σου πρόγραμμα για τη διατροφή, τον ύπνο και τον ελεύθερο χρόνο σου;
Δεν έχει τόση σημασία αν τα Ναι και τα Όχι του παιδιού ανταποκρίνονται απολύτως στην πραγματικότητα. Θέλουμε απλώς να ανοίξουμε μια κουβέντα μαζί του και να συζητήσουμε όσα το απασχολούν. Είναι ευκαιρία να τονώσουμε την αυτοπεποίθησή του και να τεστάρουμε το άγχος του.
Πώς μπορείς να βοηθήσεις ένα πρωτάκι
Ανάλογα με το τι θα εισπράξουμε, μπορούμε να το καθησυχάσουμε, να το καθοδηγήσουμε ή ακόμη και να ζητήσουμε τη γνώμη ειδικού. Μερικές ιδέες που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν βοηθητικά σε αυτή τη φάση, σύμφωνα με την κ. Γαρυφαλάκη, είναι:
- Να επισκεφτούν οι γονείς με τα παιδιά το σχολείο και να μιλήσουν με τον διευθυντή, ώστε να μάθουν και να κατανοήσουν τις διαδικασίες του σχολείου.
- Να διατηρήσουν παλιές φιλίες με συναντήσεις των παιδιών τα Σαββατοκύριακα ή να υποστηρίξουν τις νέες φιλίες τους.
- Να βρουν μια χρυσή τομή επικοινωνίας, ώστε ναι μεν να μιλάνε με τα παιδιά για την καθημερινότητα, ταυτόχρονα, όμως, να μην είναι υπερβολικά περίεργοι, καθώς τα παιδιά σε αυτή την ηλικία δεν θέλουν πάντα να μοιράζονται κάθε λεπτομέρεια της ημέρας τους.
- Να ενθαρρύνουν το παιδί να βρει μια λύση σε μικρές ανησυχίες, όπου χρειάζεται, τονίζοντας ότι πρόκειται για αλλαγές και ανησυχίες που βιώνουν όλοι.
- Να ξεκαθαρίσουν στα παιδιά ότι δεν πειράζει να κάνουν κάποια πράγματα λάθος, καθώς όλα είναι μέρος της διαδικασίας μάθησης, έχοντας κι εκείνοι κατά νου ότι τα παιδιά που μόλις ξεκινούν το γυμνάσιο δεν έχουν αποκτήσει ακόμη τις κοινωνικές δεξιότητες, την ωριμότητα και την ανθεκτικότητα των μεγαλύτερων εφήβων.
- πηγη: ow.gr