Στο τέλος μιας μεγάλης διαδρομής οδηγείται το μεγάλο οδικό έργο Πάτρα-Πύργος το οποίο από το 2013 και μετά έχει μετατραπεί σε ένα παζλ για δύσκολους λύτες. Μετά την προχθεσινή ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία δίδεται το πράσινο φως για την κατασκευή του νέου τμήματος των 75 χιλιομέτρων από την Ολυμπία Οδό, πλέον η τροποποιημένη σύμβαση οδεύει στη Βουλή.
Είναι ενταγμένη σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Υγείας και αναμένεται να περάσει προς κύρωση στη Βουλή στις 22 Δεκεμβρίου. Μόλις κυρωθεί, το έργο θα περάσει πλέον από την περίοδο της αμφισβήτησης στην περίοδο της κατασκευής.
Η τροποποιημένη σύμβαση έχει ήδη εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και έχει υπογραφεί από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή και τις συμμετέχουσες εταιρείες στην Ολυμπία Οδό, δηλαδή ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Vinci, Hochtief, ΑΒΑΞ.
Στο νέο τμήμα θα λειτουργήσουν σταθμοί διοδίων με το αντίτιμο ανά χιλιόμετρο να είναι όσο και στους υπόλοιπους σταθμούς, δηλαδή 0,063 λεπτά. Συνολικά θα λειτουργήσουν 2 μετωπικοί και 2 πλευρικοί σταθμοί. Στο Πάτρα-Πύργος θα λειτουργήσει και το αναλογικό σύστημα πληρωμής διοδίων για όσους διαθέτουν πομποδέκτες της Ολυμπίας Οδού. Επίσης προβλέπονται σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, όπως και τουαλέτες ανά κάποια χιλιόμετρα.
H διάρκεια της νέας σύμβασης
Η διάρκεια της παραχώρησης πλέον έχει οριστεί σε 23 χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2044. Πρακτικά η διάρκεια επιμηκύνεται κατά περίπου 5 έτη σε σχέση με την αρχική σύμβαση παραχώρησης του 2008.
Η διάρκεια των έργων με έναρξη τις αρχές του 2022 έχει οριστεί για τα πρώτα 56 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα, όπως αναφέρει ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θα ολοκληρωθούν και θα δοθούν στην κυκλοφορία πριν τους 35 μήνες, δηλαδή στα τέλη του 2024. Αφορά το τμήμα Πύργος-Κάτω Αχαγιά.
Το υπόλοιπο τμήμα μέχρι την Περιμετρική Πάτρας θα δοθεί στους 40 μήνες. Αυτό σημαίνει ότι η πλήρης ολοκλήρωση του έργου θα πραγματοποιηθεί στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2025.
Ο χαρακτήρας της κατασκευής του τμήματος Πάτρα-Πύργος έχει πλέον τον χαρακτήρα της δεσμευτικής επένδυσης στο οποίο οι μέτοχοι πρέπει να καταβάλουν ως μετοχικό κεφάλαιο 10 εκατ. ευρώ. Για να γίνει δεκτή οποιαδήποτε αύξηση της επένδυσης αυτής προϋποθέτει την έγγραφη συναίνεση του Δημοσίου.
Συμβολή Δημοσίου – Ολυμπίας Οδού
Το Δημόσιο αναλαμβάνει να καταβάλει στον Παραχωρησιούχο χρηματοδοτική συμβολή αναφορικά με τις Κατασκευές Πάτρα-Πύργος, η οποία ανέρχεται συνολικά σε τρέχουσες τιμές σε διακόσια δέκα έξι εκατομμύρια εξακόσιες είκοσι οκτώ χιλιάδες εννιακόσια ενενήντα τέσσερα Ευρώ και ενενήντα τρία λεπτά του Ευρώ (216.628.994,93€), (“Χρηματοδοτική Συμβολή Κατασκευών Πάτρα-Πύργος”).
Το Δημόσιο θα καταβάλει την Χρηματοδοτική Συμβολή Κατασκευών Πάτρα-Πύργος κατά τα Ορόσημα, τις ημερομηνίες και κατά τα ειδικότερα ποσά που καθορίζονται στη νέα συμβαση.
Άμεσα θα πρέπει να καταβληθούν 31,23 εκατ. ευρώ και κατόπιν σταδιακά και με την επίτευξη του αντίστοιχου χρονικού οροσήμου θα η Ολυμπία Οδό θα λάβει για τα πέντε πρώτα ορόσημα 27,56 εκατ. ευρώ, στη συνέχεια 23,79 εκατ. ευρώ, 15,86 εκατ. ευρώ και η εξόφληση θα γίνει με 7,93 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά της η Ολυμπία Οδός θα πρέπει να καταβάλει συνολικά 116 εκατ. ευρώ. Από αυτά σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τα 106 αφορούν δανεισμό και τα υπόλοιπα 10 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια.
Το Δημόσιο θα πρέπει να διαθέσει τον απαιτούμενο χώρο για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της περιόδου Τ2Α Πάτρα-Πύργος 9 μήνες μετά την έναρξη ισχύος της 2ης τροποποίησης, και 12 μήνες για τους λοιπούς χώρους (π.χ. τάφροι οφρύος, τάφροι ποδός, παράπλευρες και τοπικές οδοί).
Μετά το πέρας της Πατρών-Πύργου ως τμήμα ΙΙ εντάσσεται το τμήμα Πύργος-Αλφειός είναι μήκους 13χλμ και το ως τμήμα iii το Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα, μήκος 76,2 χλμ.