Βίντεο με τα δύο πρώτα Rafale που απέκτησε η Ελλάδα από τη Γαλλία ήρθε στο φως της δημοσιότητας από την βάση Μερικιάν, πλησίον του Μπορντό όπου οι Έλληνες πιλότοι πραγματοποιούν το βασικό στάδιο της εκπαίδευσής τους.
Συνολικά, η Ελλάδα θα προμηθευτεί 18 αεροσκάφη, εκ των οποίων 12 μεταχειρισμένα και 6 καινούργια. Τα πρώτα έξι αεροσκάφη 4ης γενιάς Rafale θα είναι μεταχειρισμένα. Όπως είπε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΓΕΑ, Κωνσταντίνος Γκουμάτσης στο iefimerida.gr «τα πρώτα έξι Rafale αναμένονται στην Ελλάδα στο τέλος του χρόνου, αρχές του 2022».
Τα πρώτα Rafale στα ελληνικά χρώματα
Τα έξι καινούργια μαχητικά θα παραληφθούν την Άνοιξη του 2022, ενώ τα τελευταία έξι μεταχειρισμένα αναμένεται να παραδοθούν αρχές του 2023.
Tα δύο πρώτα ελληνικά Rafale φέρουν τον αριθμό 41 και 42.
Στη συμφωνία ύψους 2,32 δισ. ευρώ προβλέπεται ότι τα 1,92 δισ. ευρώ αφορούν στην αξία των αεροσκαφών και τα υπόλοιπα 400 εκατ. ευρώ αφορούν στα οπλικά συστήματα (τηλεκατευθυνόμενα βλήματα Meteor και αναγκαίες αναβαθμίσεις των υπαρχόντων βλημάτων τύπου Mica, Scalp και Ecoxet).
Οι τροποποιήσεις στο Rafale που θα παραδοθεί στην Ελλάδα
Η γαλλική ιστοσελίδα air-cosmos.com, είχε γράψει τον περασμένο Μάρτιο πως το διθέσιο αεροσκάφος τύπου Β305 είναι ήδη έτοιμο προς παράδοσηστην Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδας, καθώς έγιναν όλες οι απαραίτητες μετατροπές σύμφωνα με τις ελληνικές προδιαγραφές.
Από το αεροσκάφος, αφαιρέθηκε εξειδικευμένος εξοπλισμός που αφορά την Γαλλική Πολεμική Αεροπορία καθώς τα Rafale B χρησιμοποιούνται για την μεταφορά και ρίψη πυραύλων ASMP-A. Επίσης, εγκαταστάθηκαν συστήματα αποστολής, καθώς οι Γάλλοι δεν χρησιμοποιούν πλήρη εξοπλισμό κατά την διάρκεια αποστολών τους. Οπως ανέφερε το δημοσίευμα, από το αεροσκάφος έχουν αφαιρεθεί 60 τμήματα και συστήματα μετά από 1.050 ώρες εργασίας, σε συνολικά 45 ημέρες.
Ο σχεδιασμός των μαχητικών Rafale
Το Rafale είναι δικινητήριο μαχητικό πολλαπλού ρόλου. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να εκτελεί ταυτόχρονα αποστολές διαφορετικού τύπου, όπως εναέριας υπεροχής, κρούσης, αναγνώρισης κ.λπ. Φέρει συνδυασμό πτέρυγας τύπου Δέλτα και πτερυγίων ελιγμών (canards), κάτι που του δίνει εξαιρετική ευελιξία και παράλληλα διατηρεί τη σταθερότητα κατά τη διάρκεια της πτήσης. Μπορεί να απογειωθεί από μικρούς αεροδιαδρόμους της τάξης των 400 μέτρων, όπως επίσης και από αεροπλανοφόρα. Αυτό καθίσταται δυνατό αλλάζοντας περίπου το 20% των μερών του αεροσκάφους με άλλα, υψηλότερης αντοχής, στο Rafale M.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Rafale ακολουθούν την πεπατημένη για τα σύγχρονα μαχητικά. Καθοδηγούμενο από ένα σύστημα ελέγχου το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία fly-by-wire τριών ψηφιακών διαύλων και ενός αναλογικού, επιτρέπεται στο αεροσκάφος να είναι αεροδυναμικά ασταθές για να επιτυγχάνει τη μέγιστη δυνατή ελιξιμότητα. Τα όρια επιταχύνσεων του αεροσκάφους είναι +9g/-3.2g.
Το Rafale έχει σχεδιαστεί από απόψεως σχήματος και υλικών κατασκευής ώστε να έχει όσο το δυνατόν χαμηλότερο ίχνος ραντάρ. Τμήμα της σχεδίασης αυτής αποτελεί το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA της εταιρείας Thales. Η κατηγοριοποίηση της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται ως άκρως απόρρητη και η άρνηση της Thales να επιτρέψει τη χρήση του σε άλλα αεροσκάφη, έχει προκαλέσει την ανάπτυξη φημολογίας ότι το σύστημα χρησιμοποιεί τεχνολογία ενεργής ακύρωσης για να εξουδετερώνει τα εισερχόμενα σήματα ραντάρ.
Σε συνέχεια του ηλεκτρονικού του εξοπλισμού, το αεροσκάφος φέρει το ραντάρ RBE2 της Thales, το οποίο είναι ικανό να ιχνηλατεί ταυτόχρονα πολλαπλούς στόχους στον αέρα. Παράλληλα, μπορεί να δημιουργεί τρισδιάστατους χάρτες εδάφους για πλοήγηση ή στοχοποίηση σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, εάν απαιτείται από την αποστολή, το Rafale έχει την ικανότητα να ιχνηλατήσει έναν στόχο και να εξαπολύσει πύραυλο αέρος-αέρος χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει τη θέση του, χάρη στο σύστημα OSF της Thales. Το συγκεκριμένο σύστημα είναι πλήρως ενσωματωμένο στο αεροσκάφος και λειτουργεί με τεχνολογία υπέρυθρης ακτινοβολίας.
Το «γυάλινο πιλοτήριο» των Rafale
Για τη διαχείριση των συστημάτων του, το Rafale χρησιμοποιεί ένα πλήρως «γυάλινο πιλοτήριο», με τρεις οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFDs), ολογραφικό HUD καθώς και πλευρικό χειριστήριο HOTAS. Η έννοια του «γυάλινου πιλοτηρίου» (Glass Cockpit) αφορά την αντικατάσταση των κύριων οργάνων ελέγχου του μαχητικού με ηλεκτρονικές απεικονίσεις σε οθόνες πολλαπλών λειτουργιών.
Για την πρόωσή του το Rafale χρησιμοποιεί δύο στροβιλοπροωθητήρες SCECMA M88-2 με μετάκαυση, με συνολική ωθητική δύναμη 150 kN.
Τα χαρακτηριστικά των μαχητικών Rafale
Πλήρωμα: 1 ή 2
Κατασκευαστής: Dassault Aviation
Διαστάσεις: Μήκος 15,27 μέτρα
Εκπέτασμα: 10,8 μέτρα
Υψος: 5,34 μέτρα
Επιφάνεια πτέρυγας: 45,7 m²
Βάρος: Αδειο: 9.500 kg / Πλήρες: 19.000 kg / Μέγιστο απογείωσης: 24.500 kg
Πηγή ισχύος: Κινητήρες 2 x SNECMA M88
Ισχύς: 33.000 lbf 146 kN
Επιδόσεις: Μέγιστη ταχύτητα Mach 1.8, 2150 km/h
Αυτονομία: 1100+ mi, 1800+ km
Μέγιστο ύψος: 55.000 ft , 16.800 μέτρα
Βαθμός ανόδου: 1.000 ft/sec, 305 m/sec
Πηγή: www.iefimerida.gr