Κι όμως η Ήπειρος μπορεί να δείξει τον δρόμο στην Πελοπόννησο. Τουλάχιστον, σε ότι αφορά την διαχείριση των απορριμμάτων. Και η Πελοπόννησος πρέπει να «μάθει» επιτέλους να κινείται με αποτέλεσμα και ουσία, και, να αφήσει στο παρελθόν μια μελανή σελίδα που την έφερε τελευταία στον τομέα αυτό και που ακόμη και σήμερα οι πολίτες και οι δήμοι ταλαιπωρούνται με βαριά πρόστιμα και με βουνά σκουπιδιών. Εικόνες που δεν τιμούν μια σύγχρονη Περιφέρεια.
Τα όσα στην Ήπειρο έγιναν σε χρόνο… dt, γιατί υπήρχε η λέξη κλειδί που λέγεται συναίνεση, γιατί εκεί δεν υπήρχε κόντρα, (πολιτική ή άλλη) αντιπαλότητα αλλά το άμεσο κοινό συμφέρον κάτι να γίνει επιτέλους, φανερώνουν και τον δρόμο που μπορεί να κινηθεί η Περιφέρεια Πελοποννήσου (με πολλά τα ερωτήματα του γιατί ήδη δεν έχει τρέξει και τις ευθύνες), για να δρομολογήσει επιτέλους το έργο της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, όπως αυτό έχει οριστεί, βελτιωθεί, συζητηθεί, αποφασιστεί…
Οι εικόνες και η βιωματική αποτύπωση στην δική μας «αυτοψία» στον χώρο από κοντά των όσων εξελίσσονται στην εμπορική λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων της Ηπείρου – που σε δυναμικότητα είναι μεγαλύτερη από τις αντίστοιχες που θα γίνουν σε περιοχές στην Πελοπόννησο – ήταν αρκετές για να μιλούν με αποδείξεις για το πώς μπορεί μια περιοχή να αναδειχθεί σε πρότυπο. Αναφερόμαστε σε ένα εργοστάσιο που μόνο εργοστάσιο απορριμμάτων δεν θυμίζει και δεν… μυρίζει. Με την εφαρμογή τεχνολογιών αιχμής με την συνεργασία με παγκόσμιους ηγέτες στον τομέα τους η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ που έτρεξε το ΣΔΙΤ κατάφερε και να κερδίσει την τοπική κοινωνία και τους πολίτες, με το αποτέλεσμα. Και προσέξετε αποτέλεσμα μετρήσιμο από την στιγμή που το σκουπίδι μπαίνει στο εργοστάσιο. Και αποτέλεσμα μετρήσιμο που γνωρίζουν όλοι – μα όλοι – οι συμβαλλόμενοι τι και πως γίνεται και πόσο.
Πρακτικά, η συνεργασία Περιφέρειας Ηπείρου, των Υπηρεσιών και της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ έσπασε τα ρεκόρ, 18 μήνες κατασκευαστική περίοδος, και, τώρα εμπορική λειτουργία που μέσα σε λίγους μόνο μήνες έπιασε τους στόχους! Όσο για το κόστος, μεσοσταθμικά το κόστος στο τέλος εισόδου φθάνει τα 39,5€ ανά τόνο.
Ενώ για τα οφέλη τα πράγματα είναι απλά, καθώς όλα εμπεριέχονται πέρα από τα πολλά… λόγια στο ένα και κύριο στο ότι το έργο λύνει οριστικά τουλάχιστον για τα επόμενα 25 χρόνια την διαχείριση απορριμμάτων στην Περιφέρεια Ηπείρου. Δημιουργεί 200 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής, 70 θέσεις κατά τη λειτουργία και μεγάλο αριθμό παράλληλων θέσεων εργασίας. Με σημείο αναφοράς και τα αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία που βρίσκεται το εργοστάσιο πολύ σημαντικά.
Η εν λόγω Μονάδα που βρίσκεται κοντά στη Δωδώνη δίπλα σε οικισμούς και μέσα στο φυσικό περιβάλλον έχει και κάποια αριθμητικά δεδομένα που στην Πελοπόννησο μπορεί και να… σπάσουν τα ρεκόρ αυτά. Συνολική ανακύκλωση τουλάχιστον 17.000 τόνους το έτος. Εκτρέπει από την ταφή και αξιοποιεί το 60% των ανακυκλώσιμων υλικών που παραμένουν στα απορρίμματα. Συμπληρώνει το σύστημα διαλογής στην πηγή και παράγει πράσινη ενέργεια ικανή να καλύψει τις ανάγκες 3.000 οικογενειών και 12.000 τν/έτος CO2.
Από κοντά λοιπόν είχε την δυνατότητα να δει τα όσα συμβαίνουν και ο νέος Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας, που μαζί με τους Περιφερειακούς Συμβούλους Μ. Σκαντζό και Α. Τσουκαλά όχι απλά ενημερώθηκαν αλλά και με εξαντλητικές ερωτήσεις «έψαξαν» τα πάντα γύρω από τη λειτουργία της ΜΕΑ και της όλης «συνύπαρξής» της με τον Φορέα, δήμους και Περιφέρεια. Και μάλιστα τα είδαν από κοντά επισκεπτόμενοι όλους τους χώρους της.
Όλα αυτά στην Ήπειρο, μια Περιφέρεια που χαίρεσαι να την βλέπεις χωρίς σκουπίδια στους δρόμους και με τις πόλεις και τα χωριά της απαλλαγμένες από τον βραχνά της διαχείρισης που γίνεται με καθορισμένο τρόπο. Το στοίχημα είναι εδώ και ήδη μετά από τα όσα είδε και από κοντά ο κ. Νίκας δηλώνει έτοιμος να δώσει μια κατεύθυνση επίλυσης των όσων εδώ και καιρό… εκκρεμούν για να ανασάνει η Πελοπόννησος.
Δείτε κάποιες εικόνες από την επίσκεψη του κ. Νίκα
και από την επίσκεψη στην Περιφέρεια
Περισσότερα στα δελτία ειδήσεων της τηλεόρασης BEST.