Στην τελική ευθεία μπαίνει η ψήφιση του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση με στόχο μέχρι τα τέλη του μήνα να έχει γίνει νόμος του κράτος.
Για τον πρώτο κύκλο χρηματοδότησης έχουν προβλεφθεί συνολικοί πόροι 100 εκατομμυρίων ευρώ, μέσω των οποίων υπολογίζεται να επιδοτηθούν περίπου 1700 ηλεκτρικά Ι.Χ. αυτοκίνητα, 1500 ηλεκτρικά ποδήλατα και 1500 ηλεκτρικά δίκυκλα (σκούτερ και μοτοσυκλέτες), 1000 ταξί, και περί τα 5.000 έως 6.000 νέα εταιρικά οχήματα.
Η λειτουργία της πλατφόρμας εκτιμάται ότι εφόσον ολοκληρωθεί η ψήφιση του νομοσχεδίου, μπορεί να ξεκινήσει τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου αφού προηγουμένως υπογραφούν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης έχει ανακοινώσει ότι η πρώτη φουρνιά χρηματοδότησης δίνεται για την περίοδο 2020-2021 και τα έσοδα αντλούνται από το Ταμείο Ρύπων. Έχει όμως επισημάνει ότι επίκεινται και νέα αντίστοιχα πακέτα καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις πρόσφατες ανακοινώσεις της για το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπει για την ηλεκτροκίνηση τη χρηματοδότηση 1 εκατομμυρίου φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Τα κίνητρα για την αγορά ενός ηλεκτρικού Ι.Χ φτάνουν μέχρι τις 5.500 ευρώ και θα είναι περίπου στο 15% της λιανικής τιμής του αυτοκινήτου προ φόρων. Προβλέπεται όμως και χωριστή ενίσχυση έως 400 ευρώ εάν κάποιος θέλει να αγοράσει φορτιστή, κάτι που σημαίνει ότι το σύνολο της επιδότησης μπορεί να φτάσει τα 6.000 ευρώ.
Για τα σκούτερ (δίκυκλα) η ενίσχυση θα φτάνει στο 20% της λιανικής τιμής προ φόρων, με πλαφόν τα 800 ευρώ. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα η ενίσχυση θα είναι μεγαλύτερη και θα φτάνει το 40%, με «οροφή» πάλι τα 800 ευρώ. Σήμερα ένα ηλεκτρικό ποδήλατο σήμερα κοστίζει περί τα 1.700-1.800 ευρώ. Προβλέπεται επίσης μπόνους 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού συμβατικού αυτοκινήτου και 400 ευρώ για την απόσυρση δικύκλου.
Σχετικά με τα φορολογικά κίνητρα, έχει ήδη προβλεφθεί από το φορολογικό νόμο του υπουργείου του 2019, μια πρώτη δέσμη μέτρων που θα εμπλουτιστούν και με νέα κυρίως για τις εταιρείες, που θέλουν να ανανεώσουν το στόλους τους για τους υπαλλήλους τους. Με τα φορολογικά κίνητρα η έκπτωση για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος φτάνει το 25%.
Το νομοσχέδιο ξεκλειδώνει και τον τομέα των υποδομών φόρτισης. Μέχρι τον Μάρτιο του 2021 οι δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν εντός των ορίων της ευθύνης τους τα σημεία για τους φορτιστές. Επίσης, οι εταιρίες εισαγωγής αυτοκίνητων δεσμεύονται να λειτουργήσουν άμεσα 1200 σημεία εξυπηρέτησης ενώ όλες οι νέες κατασκευές υποχρεούνται να έχουν υποδομές φόρτισης.
Η κυβέρνηση μέσω του νομοσχέδιου θεσπίζει και αναπτυξιακά κίνητρα για την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας, ειδικά στις περιοχές που θα σβήσουν τα φουγάρα του λιγνίτη, μέσω εκπτώσεων φόρου, επιδοτήσεων και μείωσης εργοδοτικών εισφορών για τις επιχειρήσεις που θα παράγουν φορτιστές και μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα.
Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται μειωμένος φορολογικός συντελεστής κατά 5% για 5 κερδοφόρες χρήσεις, δηλαδή αντί για 24%, 19%. Θα υπάρχουν επίσης αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης παγίων, δίνοντας τη δυνατότητα της απόσβεσης σε μόλις 3 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας της μονάδας. Θα μειωθούν οι εργοδοτικές εισφορές που θα καταβάλλονται για κάθε νέα θέση εργασίας που θα δημιουργείται.
Επιπλέον θα προβλέπεται και φορολογική απόσβεση δαπάνης κεφαλαίου επένδυσης, που σημαίνει ότι η κεφαλαιουχική δαπάνη και τα πάγια στοιχεία ενεργητικού της παραγωγικής μονάδας αφαιρείται από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης προσαυξημένη κατά 15%.
Το νομοσχέδιο εισάγει και Περιβαλλοντικό Τέλος 4.000 ευρώ για τα Euro 4 ενώ απαγορεύει την εισαγωγή στη χώρα μας των Euro 1, Euro 2 και Euro 3 αυτοκινήτων, που αποτελούν τα πολύ παλαιά αυτοκίνητα.
www.newmoney.gr