Στη μάχη για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών, που προσεγγίζουν τα 105 δισ. ευρώ πέφτουν από τη Δευτέρα οι ελεγκτές του νέου εισπρακτικού κέντρου Aττικής της ΑΑΔΕ. Με αιχμή τους πλειστηριασμούς και τις κατασχέσεις, στοχεύουν στην ανάσχεση του κύματος των «κόκκινων χρεών» προς την εφορία. Στο στόχαστρο θα βρεθούν οι φορολογούμενοι, που αγνόησαν την πρόσφατη ευκαιρία που τους δόθηκε για να ρυθμίσουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους.
Από το σύνολο των οφειλών, μόλις το 4,8%, δηλαδή χρέη 5 δισ. ευρώ, έχουν μπει σε πρόγραμμα τμηματικής εξόφλησης. Από το ρυθμισμένο υπόλοιπο, το 53,5% προέρχεται από φυσικά πρόσωπα και το 46,5% από επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, οι κανόνες για την είσπραξη των αρρύθμιστων χρεών, ακόμη και για τις περιπτώσεις που εφαρμόζονται τα αναγκαστικά μέτρα, είναι «οριζόντιοι και ενιαίοι και δεν σηκώνουν την παραμικρή παρερμηνεία και απόκλιση στις αποφάσεις και στους στόχους που προβλέπονται αντίστοιχα».
Αυτόματες κατασχέσεις
Για κάθε ΑΦΜ, ο εισπρακτικός μηχανισμός θα έχει πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα τα οποία αντλούνται από τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, το Taxis, το Taxisnet, το ICISnet, το Elenxis, καθώς και από τρίτους (Κτηματολόγιο, πιστωτικά ιδρύματα, συμβολαιογράφους, Χρηματιστήριο, Εργάνη, ΓΕΜΗ κ.ά.).
Στον ψηφιακό φάκελο του οφειλέτη θα παρατίθενται και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης τα οποία μπορούν να ληφθούν ή έχουν ληφθεί για τη διασφάλιση της είσπραξης των χρεών του φορολογούμενου. Πέραν του οφειλέτη θα παρακολουθούνται και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι με την οφειλή (συνυπόχρεοι, εγγυητές, νόμιμοι εκπρόσωποι, συσχετιζόμενες επιχειρήσεις, διασυνδεδεμένοι όμιλοι, όπως και οι απορροφήσεις-συγχωνεύσεις).
Η νέα υπηρεσία – «ράμπο»
Ειδικότερα οι αρμοδιότητες της νέας υπερ-υπηρεσίας, δηλαδή του νέου εισπρακτικού κέντρου Aττικής, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ είναι οι εξής:
- Επιβολή αναγκαστικών, διασφαλιστικών και λοιπών μέτρων από το δημόσιο για την αποπληρωμή των «κόκκινων χρεών».
- Έλεγχος, επαλήθευση και διασταύρωση στοιχείων φορολογουμένων.
- Κατηγοριοποίηση των οφειλετών με βάση το ύψος της οφειλής και εντοπισμός ανά γεωγραφική περιοχή με τη χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων με στίγμα για τα φυσικά πρόσωπα και τους επαγγελματίες που αλλάζουν συχνά διεύθυνση κατοικίας, εργασίας ή επαγγελματική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα ο «φάκελός» τους να μεταφέρεται από ΔΟΥ σε ΔΟΥ.
- Αυτόματη παρακολούθηση για την πορεία και την εξέλιξη της «κόκκινης οφειλής».
- Η λήψη και επεξεργασία αιτημάτων για τη χορήγηση στοιχείων και πληροφοριών από φορολογουμένους, υπηρεσίες της ΑΑΔΕ ή τρίτους.
- Ο έλεγχος και η σύνταξη εκθέσεων χαρακτηρισμού οφειλών αρμοδιότητας της Διεύθυνσης ως ανεπίδεκτων είσπραξης.
- Η είσπραξη των δημοσίων εσόδων.
- Η βεβαίωση ή η καταχώριση των στοιχείων των νόμιμων τίτλων στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων, η καταχώριση των εισπράξεων, των επιστροφών και των διαγραφών, η τήρηση των λοιπών βιβλίων του Τμήματος Εσόδων, η τακτοποίηση υπερεισπράξεων, καθώς και η τήρηση της λογιστικής.
- Η διαχείριση και η παρακολούθηση της διαδικασίας των εισπράξεων που διενεργούνται μέσω των φορέων είσπραξης.
- Η διαχείριση και η παρακολούθηση της διαδικασίας των επιστροφών φόρου.
- Η επιδίωξη είσπραξης οφειλών που διέπονται από ειδικές διατάξεις, λόγω υπαγωγής σε διαδικασία αφερεγγυότητας, όπως πτώχευση ή προπτωχευτικές διαδικασίες ή δικαστική διαδικασία ρύθμισης χρεών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, υπαγωγής σε καθεστώς εκκαθάρισης ή δικαστικής εκκαθάρισης κληρονομίας, καθώς και οφειλών σχολαζουσών κληρονομιών.
ΠΗΓΗ imerisia.gr