Η πρωτόγνωρη πίεση στο ελληνικό λιανεμπόριο προέρχεται από δύο πηγές ταυτόχρονα: από την πλευρά της προσφοράς (με τις ανατιμήσεις από την αλυσίδα των προμηθευτών) και από την πλευρά της ζήτησης (με τον περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών).
«Οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πλέον μεγάλες ποσότητες, ούτε κρατάνε αποθέματα στα ντουλάπια τους. Περιμένουν να “ξεμείνουν” και μετά θα πάνε να ψωνίσουν, αφού έχουν προχωρήσει σε έρευνα αγοράς σε διαφορετικά σούπερ μάρκετ. Προτιμούν να πηγαίνουν στα καταστήματα περισσότερες φορές, αγοράζοντας μικρότερες ποσότητες και δεν επιλέγουν πάντα το ίδιο κατάστημα.
Η «δικαίωση» του Καλαθιού του Νοικοκυριού
«Οι καταναλωτές αγοράζουν με βασικό κριτήριο το κόστος» σημείωσε ο Γιώργος Δουκίδης, καθηγητής ηλεκτρονικού επιχειρείν του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντής του ερευνητικού κέντρου ELTRUN.
Μέσα σε αυτή τη ζοφερή για τους καταναλωτές κατάσταση, το «Καλάθι του Νοικοκυριού» γίνεται κυρίαρχη επιλογή.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ερευνών των ΣΕΛΠΕ/ELTRUN και ΙΕΛΚΑ που παρουσίασε ο Γ. Δουκίδης, «όταν ξεκίνησε το Καλάθι του Νοικοκυριού, το αξιοποιούσε περίπου το ένα τρίτο των καταναλωτών. Σήμερα αξιοποιείται από τα δύο τρίτα των καταναλωτών. Παράλληλα, όμως, το 85% των καταναλωτών δηλώνει ότι θα προτιμούσε -αντί για το Καλάθι του Νοικοκυριού- μία μείωση του ΦΠΑ».
«Βλέπουμε άνοδο στις πωλήσεις των μεταχειρισμένων συσκευών» ανέφερε ο Νίκος Βαρβαδούκας, VP brand, customer & omnichannel του ομίλου Public. «Και αυτό δεν γίνεται για περιβαλλοντικούς λόγους, δεν γίνεται για να δοθεί μία δεύτερη ζωή στις συσκευές. Αιτία είναι ότι οι καταναλωτές αναζητούν πιο χαμηλό κόστος.
Επίσης, βλέπουμε ότι αυξάνονται τα καταναλωτικά δάνεια. Ουσιαστικά ο καταναλωτής δανείζεται από το μελλοντικό του εισόδημα. Εμείς προσπαθούμε να δίνουμε άτοκα δάνεια στους πελάτες μας, γιατί δεν μπορεί πλέον ο κόσμος να δανείζεται έντοκα».
«Προσπαθούμε σε πολύ μεγάλο βαθμό να συγκρατούμε το αυξανόμενο κόστος των προϊόντων» εξήγησε ο Ερρίκος Οβαδίας, e-business manager στην Γρηγόρης Α.Β.Ε.Ε. «Όμως, δεν μπορούμε να προχωρούμε συνέχεια σε προσφορές. Επιλέγουμε στοχευμένες ενέργειες και επιστρατεύουμε οικονομίες κλίμακας -όπου είναι δυνατό- ώστε να μπορούμε τελικά να επιβραβεύουμε τους συχνούς μας πελάτες».