Την πανελλήνια και διεθνή αναγνώριση του έργου του γλύπτη Χρήστου, Ρηγανά επισφραγίζει η Ακαδημία Αθηνών αποδίδοντάς του το βραβείο των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών.
Ειδικότερα, η Ολομέλεια της Ακαδημίας Αθηνών, στο πλαίσιο των ετησίων κρίσεων για την απονομή των προκηρυχθέντων βραβείων της, καθώς και των οίκοθεν – άνευ αντιστοίχου προκηρύξεως- απονεμομένων τιμητικών διακρίσεων, αποφάσισε να απονείμει το βραβείο της Τάξεων των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών στον Χρήστο Ρηγανά και σε δύο ακόμη γλύπτες τους Κυριάκο Ρόκο και Κωνσταντίνο Δικέφαλο.
Η επίδοση του βραβείου θα γίνει κατά την Πανηγυρική Συνεδρία της Ακαδημίας που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 20 Δεκεμβρίου 2022, και ώρα 19.00’ , στην αίθουσα τελετών του Μεγάρου της Ακαδημίας στην οδό Πανεπιστημίου 28.
Είναι πολύ σημαντικό ότι ο Χ. Ρηγανάς, επί δεκαετίες ζει και εργάζεται στην Καλαμάτα και δεν βρίσκεται κοντά στα κέντρα των γεγονότων του Πολιτισμού ώστε να μπορεί να επηρεάζει άμεσα και να προβάλλει το έργο του.
Δημιουργεί καθημερινά εργαζόμενος σκληρά στο «Κολαστήριό» του- όπως ονομάζει το εργαστήρι του, στην πόλη που λάτρεψε, την Καλαμάτα και στην περιοχή «Παναγίτσα» του δρόμου Καλαμάτας – Σπάρτης.
Σύντομο Βιογραφικό
Ο Χρήστος Ρηγανάς γεννήθηκε το 1944 στην Καλαμάτα. Σπούδασε Γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1963–1968), ενώ τη διετία 1965-57 παρακολούθησε το εργαστήρι Χαλκοχυτικής της Α.Σ.Κ.Τ.
Η παρουσία του, στον χώρο της γλυπτικής, είναι συνεχής, από το 1970 και εντεύθεν, ενώ από το 1983 ζει και δημιουργεί στην Καλαμάτα.
Έργα του, εκτός από υπαίθριους χώρους, βρίσκονται στο Υπουργείο Πολιτισμού, στην Εθνική Πινακοθήκη, σε ιδιωτικές συλλογές τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό.
Στο πλαίσιο των πολιτιστικών ανταλλαγών των λαών της πρώην ΕΟΚ (νυν Ε.Ε.), συμμετείχε σε επιμορφωτικό πρόγραμμα και ταξίδεψε στις Βρυξέλλες και την Ιρλανδία.
Τη δεκαετία του ’80, διετέλεσε Διευθυντής της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτιστικής Ανάπτυξης Καλαμάτας (ΔΕΠΑΚ) και δάσκαλος στο Εικαστικό Σχολείο της.
Υπήρξε ένας από τους τρεις ιδρυτές της Εικαστικής Ομάδας Καλαμάτας (1983), η οποία τελούσε υπό την αιγίδα και τη χρηματοδότηση του ΥΠΠΟ.
Έχει διακριθεί σε Πανελλήνιους διαγωνισμούς μνημειακής γλυπτικής κατακτώντας πολλά βραβεία καθώς και επαίνους.
Στο ενεργητικό του έχει οκτώ ατομικές εκθέσεις ενώ έχει συμμετάσχει και σε πολλές ομαδικές.
Έχει δείξει δουλειά του σε χώρες του εξωτερικού όπως, Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελβετία, Ιταλία, Ρουμανία, Κύπρο και ΗΠΑ.
Έχει φιλοτεχνήσει έργα μεγάλων διαστάσεων Μνημειακής και Εικαστικής Γλυπτικής σε πάνω από 20 πόλεις της Ελλάδας (Καλαμάτα, Αμαλιάδα, Κοζάνη, κ.ά.) και στη Λεμεσό της Κύπρου.
Έχει λάβει μέρος φιλοτεχνώντας έργα μεγάλων διαστάσεων σε Συμπόσια Γλυπτικής (Κόνιτσας, Ιωαννίνων, Πανεπιστημίου Πατρών, Διεθνές Σαμοθράκης, Λεμεσού Κύπρου, Αιγάλεω, Καλαμάτας, Αγίας Παρασκευής και Διονύσου Αττικής, στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004», Καρδίτσας, Κατερίνης, Αμαλιάδας, Πάρου, του Μουσείου Σύγχρονης Γλυπτικής, «Θ. Παπαγιάννης» στο Ελληνικό Ιωαννίνων, Ηράκλειο Κρήτης (Βενεράτο) για τα «400 χρόνια από τον θάνατο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου», Συμπόσιο Γλυπτικής Ναξιώτικου Μαρμάρου – 2018-19- 20, Νάξος, και Συμπόσιο Γλυπτικής Μεταμόρφωσης Αττική.
Από το 2013 έως σήμερα, παραδίδει σεμινάρια γλυπτικής μαρμάρου στο Σύλλογο Φίλων Ν. Περαντινού, στην Πάρο.
Παράλληλη συμμετοχή δύο καλλιτεχνών στο πλαίσιο του 9ου Συνεδρίου Διεθνούς Ναυτικού Δικαίου (Πειραιάς 2016).
Από το 1970 μέχρι σήμερα, συνεχίζει αδιάκοπα να δημιουργεί στο εργαστήριό του, να παραδίδει αφιλοκερδώς μαθήματα σε νέους καλλιτέχνες και να συνεργάζεται με διάφορες αίθουσες και χώρους Τέχνης.
Πρόσφατα εξέδωσε την ποιητική συλλογή «Σμίλης γραφήματα» (Αθήνα, 2022, «Οι Εκδόσεις των Φίλων»).
Χαρίζει το έργο του στην Καλαμάτα
Την τελευταία δεκαετία ο Χρήστος Ρηγανάς έχει δημοσιοποιήσει την πρόθεσή του να χαρίσει το έργο του στον Δήμο Καλαμάτας, προσπάθεια που δεν έχει ακόμη τελεσφορήσει.
Κατά το περασμένο έτος σε επιστολή του προς το Δήμαρχο Καλαμάτας, ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Θέλω να σας γνωρίσω την, συνειδητοποιημένη πλέον, πρόθεσή μου να εκχωρήσω, χωρίς καμία μορφή υλικής αμοιβής, ένα πολύ μεγάλο μέρος του έργου μου στην πόλη μας, την Καλαμάτα.
Το έργο, γλυπτά, σχέδια, κατασκευές, θα είναι στο υλικό τους (μέταλλο, μάρμαρο, ξύλο).
Αυτό το οποίο θεωρώ ως δεδομένο είναι ότι το έργο, το οποίο θα καταθέσω, θα τύχει αισθητικής αξιολόγησης από αρμόδια επιτροπή ειδικών για την, άξια προσοχής, αισθητική ποιότητά του».