Ο στόχος της ΕΕ είναι σιγά σιγά να εκλείψουν τα αυτοκίνητα που δεν πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6.
Τραγική είναι η κατάσταση που επικρατεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά την ανανέωση του στόλου των οχημάτων καθώς εκτιμάται ότι τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6. Τα Euro 1, θα εκλείψουν από τους ευρωπαϊκούς δρόμους το 2026 και μέχρι το 2025 θα κυκλοφορούν 4,3 εκατομμύρια οχήματα.
Ο στόλος των οχημάτων Euro 6 το 2050 αναμένεται να είναι πάνω από 323 εκατομμύρια ενώ μετά από αυτή την ημερομηνία έχουν οριστεί μετακινήσεις αποκλειστικά με μηδενικούς ρύπους.
Άλλωστε υπάρχει η μακροχρόνια στρατηγική όλων των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για το έτος 2050, που αποτελεί έναν οδικό χάρτη για τα θέματα του κλίματος και της ενέργειας, στο πλαίσιο της επιτυχούς και βιώσιμης μετάβασης σε μια οικονομία κλιματικής ουδετερότητας.
Πότε θα τεθούν εκτός λειτουργίας τα αυτοκίνητα
Έρευνα του ACEA, δείχνει ότι το 2025 τα αυτοκίνητα Euro 6 θα αποτελούν σχεδόν το 60% του στόλου της ΕΕ. Ωστόσο, τα αυτοκίνητα πριν από το Euro 6 (που πωλήθηκαν πριν από το 2014) θα εξακολουθήσουν να συμβάλλουν στο 43% των συνολικών εκπομπών NOx.
Ταυτόχρονα το Euro 7 για τα αυτοκίνητα αναμένεται να έχει οριακή μόνο επίδραση στη μείωση των εκπομπών NOx. Επιπλέον, μια τεράστια επένδυση στο Euro 7 θα εκτρέψει επίσης σημαντικούς μηχανικούς και οικονομικούς πόρους από τις ηλεκτρικές τεχνολογίες μπαταρίας και κυψελών καυσίμου πίσω στον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το 2026 σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, θα βγουν εκτός κυκλοφορίας, μέσω προγραμμάτων απόσυρσης και ισχυρών κινήτρων αγοράς καινούργιων και ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 1, τα οποία θεωρούνται σήμερα ιδιαίτερα παλιά.
Αυτό σημαίνει ότι η ανανέωση του στόλου με στόχο τον μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων προ του Euro 6 στους δρόμους της ΕΕ θα είχε τον μεγαλύτερο αντίκτυπο τόσο στους ρύπους όσο και στο CO2.
Το 2026 θα εξαφανιστούν τα αυτοκίνητα Euro 1
Σύμφωνα με τη μελέτη της ACEA το 2026 αναμένεται να εξαφανιστούν από τους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 1. Ωστόσο, θα κυκλοφορούν ακόμα 17 εκατομμύρια οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 2.
Τα Euro 2 αναμένεται να αποσυρθούν από την κυκλοφορία έως το 2030, ενώ μέχρι τότε θα κυκλοφορούν περισσότερα από 19 εκατομμύρια οχήματα Euro 3. Τα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 3 αναμένεται να αποσυρθούν μέχρι το 2034 και έτσι το 2033 τα συγκεκριμένα οχήματα που θα κινούνται στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα ανέρχονται σε 5,2 εκατομμύρια.
Από το 2034 έως το 2038 αναμένεται να έχουν αποσυρθεί από τους ευρωπαϊκούς δρόμους τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία Euro 4. Ειδικότερα το 2034 αναμένεται να κυκλοφορούν 17,8 εκατομμύρια οχήματα ενώ το 2038 ο αριθμός τους υπολογίζεται σε μόλις 2,9 εκατομμύρια και το 2039 προβλέπεται η πλήρης απόσυρσής τους από τους δρόμους.
Το 2039 προβλέπεται ότι ξεκινά η απόσυρση των αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5 από τους ευρωπαϊκούς δρόμους. Ειδικότερα το 2039 θα κυκλοφορούν 14,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα ενώ το 2042 ο αριθμός τους θα έχει περιοριστεί σε 5,3 εκατομμύρια
Ο υπόλοιπος στόλος που θα κυκλοφορεί, δηλαδή πάνω από 323 εκατομμύρια αυτοκίνητα, θα είναι Euro 6 και θα μπορούν να κυκλοφορούν έως το 2050.
Η μεθοδολογία
Σύμφωνα με το σενάριο του μοντέλου Sibyl, το Euro 7 θεωρείται ότι θα έχει μηδενικές εκπομπές καυσαερίων από το 2025 (αυτοκίνητα και βαν) και μηδενικές εκπομπές καυσαερίων από το 2027 (βαρέα οχήματα).
Στη μελέτη της ACEA έχει ενσωματωθεί η καλύτερη τρέχουσα εκτίμηση του ACEA για την αύξηση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Πηγή: in.gr