Η πανδημία έχει ασκήσει άνευ προηγουμένου πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού – και στους εργαζόμενους που διατήρησαν αυτά τα συστήματα σε λειτουργία κάτω από δύσκολες συνθήκες. Φαίνεται όμως ότι πολλοί από αυτούς έχουν φθάσει στα όριά τους.
Ένα κύμα απεργιών και γενικότερα κινητοποιήσεων απειλεί τις βιομηχανίες σε όλο τον κόσμο, ειδικά αυτές που αφορούν τη μεταφορά αγαθών, ανθρώπων και ενέργειας. Από τους εργαζόμενους στους σιδηρόδρομους και τα λιμάνια στις ΗΠΑ έως τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Αυστραλία και τους οδηγούς φορτηγών στο Περού, οι εργαζόμενοι απαιτούν καλύτερες μισθολογικές συμφωνίες, καθώς ο πληθωρισμός «τρώει» τους μισθούς τους.
Ακριβώς επειδή η δουλειά τους είναι τόσο σημαντική για την παγκόσμια οικονομία αυτή τη στιγμή – με τις αλυσίδες εφοδιασμού να είναι ακόμη εύθραυστες και την αγορά εργασίας σφιχτή – οι εργαζόμενοι αυτοί έχουν «το πάνω χέρι» στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Οποιεσδήποτε διαταραχές που προκαλούνται από τη δυσαρέσκεια των εργαζομένων θα μπορούσαν να επιτείνουν τις ελλείψεις και να αυξήσουν ακομη περισσότερο τις τιμές που απειλούν να πυροδοτήσουν ύφεση.
Αυτό ενθαρρύνει τους εργαζομένους στις μεταφορές και τα logistics – που εκτείνονται από τις αποθήκες μέχρι τα φορτηγά – να αντισταθούν στους εργοδότες τους, σύμφωνα με την Katy Fox-Hodess, λέκτορα στις εργασιακές σχέσεις στο Sheffield University Management School στο Ηνωμένο Βασίλειο. Επισημαίνει τις ήδη δύσκολες συνθήκες εργασίας στον κλάδο μετά από χρόνια απορρύθμισης.
Οι εργαζόμενοι έχουν επωμιστεί τα βάρη
«Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού δεν ήταν προετοιμασμένες να αντιμετωπίσουν μια κρίση όπως η πανδημία του κορωνοϊού και οι εργοδότες έχουν ωθήσει αυτή την κρίση στις πλάτες των εργαζομένων», λέει η Fox-Hodess.
Από την πλευρά τους, οι κεντρικοί τραπεζίτες ανησυχούν για τους εργαζόμενους που πληρώνονται υπερβολικά και πυροδοτούν μισθολογικές αυξήσεις, όπως αυτές που εκτόξευσαν τον πληθωρισμό στα ύψη τη δεκαετία του 1970. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχουν πολλές ενδείξεις για κάτι τέτοιο, με τα μισθολογικά κέρδη γενικά να υστερούν σε σχέση με τις τιμές, εν μέρει επειδή η οργανωμένη εργασία είναι γενικά λιγότερο ισχυρή από ό,τι ήταν τότε.
Όλο αυτό όμως μπορεί να κρύψει ένα διαφορετικό πρόβλημα. Μεγάλο μέρος του σημερινού πληθωρισμού προέρχεται από συγκεκριμένα σημεία ασφυξίας – και η εργασιακή αναταραχή σε αυτούς τους βασικούς κλάδους θα μπορούσε να έχει ευρύτερες επιπτώσεις στις τιμές. Μια επαπειλούμενη απεργία των εργαζομένων στον τομέα της ενέργειας της Νορβηγίας, για παράδειγμα, προκάλεσε νέες αναταράξεις στις ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου στις αρχές του μηνός.
Υπάρχει επίσης κίνδυνος για την επανεξισορρόπηση των οικονομιών. Στην πανδημία, οι άνθρωποι αγόραζαν περισσότερα αγαθά σε βάρος υπηρεσιών, όπως αεροπορικά εισιτήρια ή δωμάτια ξενοδοχείων, ασκώντας πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού και τροφοδοτώντας τον πληθωρισμό. Η προσδοκία είναι ότι οι συνήθειες δαπανών θα επανέλθουν στο φυσιολογικό, με τους καταναλωτές να θέλουν να ταξιδέψουν ξανά. Ωστόσο, οι απεργίες του προσωπικού καμπίνας της Ryanair ή των εργαζομένων στα αεροδρόμια στο Παρίσι και το Λονδίνο, επιδεινώνουν την ταξιδιωτική αναταραχή που μπορεί να αποθαρρύνει τους επίδοξους τουρίστες.
Ποιοί είναι οι τομείς που απειλούν να «χτυπήσουν» την παγκόσμια οικονομία «εκεί που πονά»:
Τραίνα και φορτηγά…
Στις ΗΠΑ, όπου το σε «χειμερία νάρκη» εργατικό κίνημα δείχνει σημάδια αφύπνισης και τα συνδικάτα εδραιώνουν ερείσματα σε εταιρείες όπως Starbucks και Amazon, μερικές από τις μεγαλύτερες διαφωνίες είναι στον κλάδο των μεταφορών. Την ίδια στιγμή, υποφώσκει η απειλή μιας απεργίας στις σιδηροδρομικές μεταφορές, που θα μπορούσε να παραλύσει την κυκλοφορία των εμπορευμάτων.
Μετά από δύο χρόνια ανεπιτυχών διαπραγματεύσεων με τους μεγαλύτερους σιδηροδρόμους της χώρας, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δημιούργησε μια επιτροπή για να επιλύσει τη βαθιά ρήξη μεταξύ 115.000 εργαζομένων και των εργοδοτών τους. Το Προεδρικό Συμβούλιο Έκτακτης Ανάγκης έχει προθεσμία μέχρι τα μέσα Αυγούστου για να καταλήξει σε μία μισθολογική συμφωνία, που να είναι αποδεκτή και από τις δύο πλευρές.
Στη Βρετανία, οι μηχανοδηγοί απειλούν ότι θα απεργήσουν στις 30 Ιουλίου και δύο άλλα συνδικάτα μεταφορών σχεδιάζουν επίσης 24ωρες απεργίες την επόμενη εβδομάδα. Δεν είναι μόνο οι επιβάτες που θα υποφέρουν: Η A.P. Moller-Maersk A/S, η Νο. 2 ναυτιλιακή εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, προειδοποίησε ότι αυτές οι ενέργειες θα προκαλούσαν «σημαντική διακοπή» στην κίνηση των εμπορευμάτων.
Απεργίες έχουν πραγματοποιηθεί και στους σιδηροδρόμους του Καναδά ο οποίος βρίσκεται στη δίνη του μεγαλύτερου κύματος δυσαρέσκειας των εργαζομένων εδώ και δεκαετίες. Το Μάιο, χάθηκαν 1,1 εκατομμύρια εργάσιμες ημέρες λόγω στάσεων, το υψηλότερο μηνιαίο σύνολο από τον Νοέμβριο του 1997.
Και σε πολλές άλλες χώρες, οι οδηγοί φορτηγών διαμαρτύρονται για το υψηλό κόστος καυσίμων, με απεργίες οδηγών φορτηγών στο Περού, στην Αργεντική, στη Νότιο Αφρική και στη Μοζαμβίκη.
Λιμάνια και πλοία…
Η εργατική διαμάχη που ανησυχεί τα μέγιστα για την οικονομία των ΗΠΑ είναι αυτή που αφορά περισσότερους από 22.000 λιμενεργάτες στη Δυτική Ακτή. Το συμβόλαιό τους έληξε στις αρχές Ιουλίου και η International Longshore and Warehouse Union διαπραγματεύεται μια νέα. Και οι δύο πλευρές λένε ότι θέλουν να αποφύγουν τις στάσεις που θα μπορούσαν να κλείσουν τα λιμάνια που διακινούν σχεδόν τις μισές εισαγωγές της Αμερικής.
Εν τω μεταξύ, το λιμάνι του Όκλαντ, το τρίτο πιο πολυσύχναστο λιμάνι της Καλιφόρνια, χρειάστηκε να κλείσει ορισμένες από τις πύλες και τους τερματικούς σταθμούς του την περασμένη εβδομάδα – αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τον χρόνο αναμονής για εισαγόμενα αγαθά – επειδή οι οδηγοί φορτηγών απέκλεισαν την πρόσβαση σε ένδειξη διαμαρτυρίας απέναντι σε νόμο που αφορά τη gig economy και θα μπορούσε να οδηγήσει να θέσει εκτός εργασίας 70.000 οδηγούς.
Συμφόρηση παρατηρείται και στα γερμανικά λιμάνια μετά από διήμερη απεργία στις αρχές του μηνός.
Στη Ν.Κορέα, η ναυπηγική βιομηχανία έχει δει μια έκρηξη στις παραγγελίες εν μέσω της κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται εδώ και αρκετές εβδομάδες σε μια αποβάθρα της Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, διεκδικώντας αύξηση των μισθών κατά 30% και ελάφρυνση του φόρτου εργασίας τους. Η κίνηση αυτή έχει ήδη καθυστερήσει τη ναυπήγηση τριών πλοίων και μάλιστα ο πρόεδρος της χώρας προέτρεψε τους υπουργούς να το επιλύσουν.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
πηγη moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg