Κάτω από το όριο του 30% υποχώρησε το ποσοστό της µέσης έκπτωσης που δόθηκε από τους αναδόχους οι οποίοι µειοδότησαν στα δηµόσια έργα ύψους άνω των 2 εκατ. ευρώ, καθώς το πρώτο εξάµηνο διαµορφώθηκε στο 29,7%. Σύµφωνα µε τα στοιχεία που συγκεντρώνει ο ΣΑΤΕ (Πανελλήνιος Σύνδεσµος Τεχνικών Εταιρειών), κατά το αντίστοιχο περυσινό διάστηµα η µέση έκπτωση είχε διαµορφωθεί στο 45%.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Νίκου Ρουσάνογλου στην Καθημερινή, πρόκειται για το χαµηλότερο ποσοστό της τελευταίας δεκαετίας και αποτελεί συνέχεια της πτωτικής τάσης των εκπτώσεων, που καταγράφηκε ήδη από το δεύτερο εξάµηνο του 2021, ως αποτέλεσµα των µεγάλων αυξήσεων των τιµών των υλικών κατασκευής. Ειδικότερα, κατά το περυσινό δεύτερο µισό του έτους, η µέση έκπτωση για τα έργα άνω των 2 εκατ. ευρώ είχε διαµορφωθεί σε 36,7%. Συνολικά πέρυσι, η µέση έκπτωση άγγιξε το 40,9%.
Ωστόσο θα πρέπει να σηµειωθεί ότι στα µεγάλα έργα οι εκπτώσεις έχουν φτάσει πλέον ακόµη και σε µονοψήφιο ποσοστό, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν ξεπερνούν το 10%-15%, καθώς οι κατασκευαστές προχωρούν σε κινήσεις «θωράκισής» τους απέναντι στις τιµές των υλικών, µε δεδοµένο ότι ακόµη δεν έχει δηµιουργηθεί κάποιο σύστηµα αναθεώρησης των τιµοκαταλόγων του υπ. Υποδοµών, βάσει των οποίων προκύπτουν και οι ενδεικτικοί προϋπολογισµοί των έργων που δηµοπρατούνται.
Αξίζει να σηµειωθεί ότι το 2012 η µέση έκπτωση είχε διαµορφωθεί στο 36,3%, προτού ξεκινήσει η µεγάλη άνοδος, στην προσπάθεια που κατέβαλαν οι κατασκευαστικές εταιρείες να διατηρήσουν ενεργό τον κατασκευαστικό τους µηχανισµό, λόγω της ένδειας µεγάλων έργων. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 2016-2018 η µέση έκπτωση στα δηµόσια έργα κυµάνθηκε µεταξύ 56%-58%, προτού αρχίσει να αποκλιµακώνεται σταδιακά µέχρι σήµερα. Σε αυτό συνέβαλε ασφαλώς και η αύξηση των δηµοπρατήσεων. Για παράδειγµα, το 2021 δηµοπρατήθηκαν 520 νέα δηµόσια έργα (ύψους άνω των 2 εκατ. ευρώ), έναντι 361 έργων το 2020 µε µέση έκπτωση 49,5% και 336 έργων το 2019 µε µέση έκπτωση 52%. Φέτος, κατά το πρώτο φετινό εξάµηνο, έχουν δηµοπρατηθεί 73 έργα, ωστόσο αρκετά εξ αυτών είναι µεγάλου ύψους, άνω των 100 εκατ. ευρώ.
Στην αγορά πάντως δεν θα πρέπει να αναµένεται ιδιαίτερη διαφοροποίηση των σηµερινών δεδοµένων, καθώς οι χαµηλές εκπτώσεις πρόκειται να συνεχιστούν, ιδίως στα έργα µεγαλύτερης κλίµακας όπου τυχόν ζηµίες από λάθος στις προσφορές είναι πολλαπλάσιες. Ηδη, στελέχη του κλάδου προειδοποιούν για ζηµίες και ζητούν την επέκταση και στα έργα παραχώρησης των αναθεωρήσεων των τιµών των υλικών που ισχύουν στα δηµόσια έργα. Οπως ανέφερε εντός της εβδοµάδας, στο πλαίσιο ξενάγησης στο έργο Πάτρα – Πύργος, ο επικεφαλής της Ολυµπίας Οδού, Παν. Παπανικόλας, «η αύξηση του κόστους είναι ένα τεράστιο θέµα για όλα τα έργα». Ο ίδιος ανέφερε ότι το ζήτηµα έχει τεθεί στο υπ. Υποδοµών και υπάρχει θετική διάθεση για την επίλυσή του, ωστόσο αρµόδιες πηγές σηµειώνουν ότι δεν υφίσταται προς το παρόν κάποια σχετική πρόθεση από την κυβέρνηση. Υπενθυµίζεται ότι έχει ήδη ψηφιστεί (αρχές Ιουνίου) δέσµη µέτρων διάρκειας έξι µηνών, βάσει των οποίων οι κατασκευαστές δηµοσίων έργων µπορούν να αιτούνται αναθεωρήσεις τιµών σε σειρά υλικών κατασκευής, εξάµηνη παράταση στον συµβατικό χρόνο υλοποίησης των συµβάσεων που έχουν αναλάβει, αλλά και επιπλέον αµοιβή (πριµ) 5% επί του υπολειπόµενου συµβατικού ανταλλάγµατος, για την έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων.
ΠΗΓΗ moneyreview.gr