Ιδιοφυής τεχνολόγος και ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο. Ο Jeff Bezos δεν είναι μόνο ένας γκουρού του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά ένας παντοδύναμος θνητός.
Παρ΄ότι μάλιστα ο ίδιος παραιτήθηκε πέρσι από τον ρόλο του ως διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της Amazon, εξακολουθεί να παραμένει ιδιοκτήτης της αεροδιαστημικής εταιρείας Blue Origin καθώς και της εφημερίδας The Washington Post. Η καθαρή του αξία υπολογίζεται σε περίπου 122 δισεκατομμύρια δολάρια.
Πώς γίνεσαι όμως από το μηδέν, ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο; Οι ειδικοί πιστεύουν ότι το ξεχωριστό στιλ ηγεσίας του έχει μεγάλη σχέση με αυτό.
Οι 14 αρχές
Η Amazon έχει ως γνωστόν 14 ηγετικές αρχές που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της εταιρείας και της λήψης αποφάσεων, όπως η «εμμονή με τον πελάτη», η «εφευρετικότητα και η απλούστεuση στις διαδικασίες». Αυτές οι αξίες αναδεικνύουν την πεποίθηση του Bezos ότι ένα ισχυρό σύνολο αρχών συμβάλλει στην επιτυχία και ότι οι ηγέτες πρέπει να λογοδοτούν στο αγοραστικό κοινό.
Σύμφωνα μάλιστα με τον Bezos η τέταρτη ηγετική αρχή της Amazon είναι το «να έχεις δίκιο».
«Οι καλοί ηγέτες έχουν δίκιο», δήλωσε ο Bezos σε ομιλία του στο Σιάλτ το 2016 προσθέτοντας πως «δεν γίνεται να έχεις πάντα δίκιο, αλλά με εξάσκηση μπορείς να έχεις συχνά δίκιο».
Θάρρος, περιέργεια και… πάνω απ΄όλα ο πελάτης
Σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Νταρμουθ, Σίντνει Φινκελστάιν, «η άγραφη φιλοσοφία του Bezos είναι το θάρρος και η περιέργεια, δύο χαρακτηριστικά που έχουν οι περισσότεροι ηγέτες στον κόσμο».
Σε συνέντευξή του στο Insider το 2018, ο Bezos δήλωσε ότι ο χρόνος που πέρασε στο ράντσο των παππούδων του τον δίδαξε πόσο σημαντικό είναι να είσαι επινοητικός.
«Αν υπάρχει ένα πρόβλημα, υπάρχει μια λύση», είχε πει.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που λέγεται πως έκανε ο Bezos ήταν πως στα meetings με τα στελέχη της Amazon άφηνε μία κενή θέση προκειμένου να μπορεί να «υποδύεται» τον πελάτη. Γι’ αυτόν μάλιστα ο πελάτης ήταν «το πιο σημαντικό πρόσωπο στο δωμάτιο».
O ίδιος διατήρησε επίσης τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου [email protected] και λέγεται ότι προωθούσε τα σχόλια των πελατών στα αρμόδια στελέχη της εταιρίας.
Συνεδριάσεις με “δύο πίτσες” και άλλοι κανόνες αποδοτικότητας
Ωστόσο ο Bezos λέγεται πως δεν ενθουσιαζόταν πολύ με τα meetings. Αντιθέτως προτιμούσε να παρευρίσκεται στα απολύτως απαραίτητα. Όταν όμως δεν μπορούσε να αποφύγει το meeting, εφάρμοζε τον «κανόνα με τις δύο πίτσες».
Σύμφωνα με αυτόν τον κανόνα ένα meeting είχε τόσα άτομα όσα χρειάζονται για να φάνε δύο πίτσες. Με πιο απλά λόγια προτιμούσε λίγα άτομα στις συναντήσεις, καθώς πίστευε πως το αντίθετο δεν ήταν παραγωγικό.
Αυτό που κάνει τον Bezos να ξεχωρίζει είναι ο τρόπος με τον οποίο εξισορροπεί την τάση του για αποτελεσματικότητα με το θάρρος και την περιέργειά του, αναφέρει ο Φινκελστάιν.
Η δύναμη των «αδιέξοδων δρόμων»
Ένας άλλος βασικός πυλώνας της κουλτούρας της Amazon είναι η προσέγγιση της καινοτομίας στα «αδιέξοδα».
Το σκεπτικό λέει πως υπάρχουν κάποιες ιδέες που είναι αδιέξοδες. Ωστόσο αν κάποιος καταφέρει να κάνει τους πελάτες να αγκαλιάσουν έναν νέο τρόπο λειτουργίας, τότε δεν υπάρχει κανένα αδιέξοδο.
Η θεωρία βασίζεται στη γενική πεποίθηση του Bezos ότι πρέπει να δίνεται προσοχή σε αυτό που θέλουν οι πελάτες και όχι σε αυτό που κάνουν όλοι οι άλλοι. Ή, όπως το έθεσε ο ίδιος το 2004, «αν παρακολουθείτε τους ανταγωνιστές σας είναι απίθανο να εφεύρετε ένα σωρό πράγματα μόνοι σας».
Διαβάστε περισσότερα εδώ
πηγη moneyreview.gr