Την ανάγκη για άμεση παρέμβαση ώστε να αποφευχθούν σοβαρές αδικίες εις βάρος επιχειρήσεων που βρίσκονται στο τελικό στάδιο υλοποίησης των επενδυτικών τους σχεδίων, αναδεικνύει με ερώτησή του προς τον υπουργό Ανάπτυξης ο βουλευτής Μεσσηνίας της Νέας Δημοκρατίας, Περικλής Μαντάς.
Όπως επισημαίνει ο κ. Μαντάς, ο αναπτυξιακός νόμος αποτελεί ένα από τα πιο αποτελεσματικά και χρήσιμα εργαλεία ενίσχυσης της παραγωγικής οικονομίας, που συμβάλλει στην τόνωση των επενδύσεων, την αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας και τη δημιουργία νέων ποιοτικών θέσεων εργασίας. Για να διατηρηθεί όμως η αξιοπιστία και η λειτουργικότητά του, είναι κρίσιμο όλες οι διαδικασίες να υλοποιούνται ομαλά και δίκαια, χωρίς να επιβαρύνονται αδικαιολόγητα όσοι τηρούν τις υποχρεώσεις τους, ταυτόχρονα διασφαλίζοντας τον σκοπό του ίδιου του νόμου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μαντάς προειδοποιεί ότι η προθεσμία της 31ης Δεκεμβρίου 2025 για την υποβολή των εκθέσεων τελικού ελέγχου – όπως προβλέπεται από το άρθρο 74 του ν. 5218/2025 – δημιουργεί ήδη σημαντικές δυσκολίες που δεν οφείλονται στους ίδιους τους επενδυτές. Ειδικότερα:
- Ο φόρτος εργασίας των ελεγκτών ορκωτών λογιστών σε πανελλαδικό επίπεδο έχει αυξηθεί σημαντικά, καθιστώντας πιεστική και συχνά μη ρεαλιστική την ολοκλήρωση των τελικών εκθέσεων εντός της προθεσμίας.
- Σε σύνθετα επενδυτικά σχέδια, η διαδικασία ελέγχου απαιτεί εξειδικευμένη τεχνική επεξεργασία και είναι συνήθως ιδιαίτερα χρονοβόρα.
- Σε πολλές περιπτώσεις οι όποιες καθυστερήσεις δεν οφείλονται στους δικαιούχους, οι οποίοι έχουν ενεργήσει απολύτως εμπρόθεσμα.
- Οι προβλεπόμενες κυρώσεις (αυτοδίκαιη ανάκληση υπαγωγής, επιστροφή ενισχύσεων) είναι υπέρμετρα αυστηρές και μπορούν να πλήξουν ακόμη και υγιείς επιχειρήσεις, ακυρώνοντας τον αναπτυξιακό σκοπό του νόμου.
«Δεν είναι δυνατόν να κινδυνεύουν βιώσιμες επιχειρήσεις με δυσανάλογες κυρώσεις, επειδή παράγοντες εκτός του ελέγχου τους καθυστερούν τη διαδικασία», υπογραμμίζει ο κ. Μαντάς, τονίζοντας ότι μια στοχευμένη, σύντομη παράταση λίγων μηνών «όχι μόνο δεν θίγει την αξιοπιστία και τη λειτουργικότητα του αναπτυξιακού πλαισίου, αλλά αντιθέτως το ενισχύει, διασφαλίζοντας ότι κάθε επενδυτικό σχέδιο αξιολογείται δίκαια και ολοκληρώνεται ομαλά».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
Αθήνα, 08/12/2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Υπουργό Ανάπτυξης, κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο
Θέμα: «Εύρυθμη εφαρμογή αναπτυξιακού νόμου – Παράταση προθεσμίας τελικού ελέγχου επενδυτικών σχεδίων»
Αξιότιμε κύριε υπουργέ,
Ο αναπτυξιακός νόμος αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας, στηρίζοντας διαχρονικά την επιχειρηματική δραστηριότητα, την προσέλκυση επενδύσεων, τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας και την ενίσχυση της παραγωγικής βάσης της ελληνικής οικονομίας. Μέσω της στήριξης και των κινήτρων που παρέχει, επιτρέπει σε επιχειρήσεις να υλοποιήσουν επενδυτικά σχέδια σε κρίσιμους αναπτυξιακούς τομείς, αναβαθμίζοντας την ανταγωνιστικότητα και στηρίζοντας την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας.
Για να αποδίδουν όμως όλα τα παραπάνω, είναι απολύτως κρίσιμη η ομαλή, εύρυθμη και δίκαιη εφαρμογή των διαδικασιών που έχουν προβλεφθεί. Η έγκαιρη διεκπεραίωση των ελέγχων και η τήρηση των προθεσμιών αποτελεί μεν απαραίτητη προϋπόθεση, όμως, όταν ανακύπτουν αντικειμενικές δυσχέρειες, οφείλει να υπάρχει η αναγκαία ευελιξία ώστε να μη θίγεται ο σκοπός του νόμου, και κυρίως να μη δημιουργούνται συνθήκες αδικίας για επιχειρήσεις που ενεργούν με συνέπεια.
Στο πλαίσιο αυτό, το άρθρο 74 του ν. 5218/2025, που αφορά στην ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων των ν. 3299/2004 και 3908/2011, προβλέπει ότι οι φορείς επενδυτικών σχεδίων που έχουν υποβάλει αίτηση ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας έως 1η Απριλίου 2024, σύμφωνα με το άρθρο 52 του ν. 5079/2023, οφείλουν να υποβάλουν έκθεση τελικού ελέγχου έως την 31η Δεκεμβρίου 2025, διαφορετικά ανακαλείται αυτοδίκαια η απόφαση υπαγωγής τους και ανακτώνται εντόκως οι ενισχύσεις που τους έχουν ήδη καταβληθεί. Ωστόσο, έχει διαπιστωθεί ότι:
- Η διαδικασία εκπόνησης των τελικών εκθέσεων ελέγχου από τους ορκωτούς λογιστές ελεγκτές παρουσιάζει σημαντική επιβάρυνση, λόγω υψηλού φόρτου εργασίας σε πανελλαδικό επίπεδο.
- Σε επενδυτικά σχέδια ιδιαίτερης τεχνικής ή οικονομικής πολυπλοκότητας, η σύνταξη των εκθέσεων απαιτεί χρόνο και εξειδικευμένη επεξεργασία, καθιστώντας εξαιρετικά απαιτητική την ολοκλήρωση της διαδικασίας έως την προβλεπόμενη ημερομηνία.
- Οι καθυστερήσεις αυτές δεν αφορούν τους δικαιούχους, οι οποίοι έχουν λειτουργήσει απολύτως εμπρόθεσμα υποβάλλοντας αίτημα τελικού ελέγχου, αλλά προκύπτουν από εξωτερικούς παράγοντες που δεν ελέγχουν.
- Η ενδεχόμενη αδυναμία υποβολής της έκθεσης τελικού ελέγχου εντός της προθεσμίας οδηγεί σε εξαιρετικά δυσμενείς συνέπειες, όπως η ανάκληση των υπαγωγών και η επιστροφή σημαντικών ποσών ενίσχυσης, γεγονός που μπορεί να αποσταθεροποιήσει οικονομικά βιώσιμες επιχειρήσεις και να ακυρώσει ουσιαστικά τον αναπτυξιακό σκοπό του νόμου.
Είναι, συνεπώς, προφανές ότι η διασφάλιση της ομαλότητας και της θεμιτής λειτουργίας του αναπτυξιακού νόμου επιβάλλει την εξέταση μιας περιορισμένης παράτασης της προθεσμίας για λίγους μήνες, προκειμένου να ολοκληρωθούν απρόσκοπτα οι εκθέσεις τελικού ελέγχου και να μην προκληθούν αδικαιολόγητες οικονομικές επιβαρύνσεις.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
- Προτίθεται το υπουργείο σας να εξετάσει το ενδεχόμενο σύντομης παράτασης λίγων μηνών της προθεσμίας υποβολής εκθέσεων τελικού ελέγχου για τα επενδυτικά σχέδια των ν. 3299/2004 και 3908/2011, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή ολοκλήρωση της διαδικασίας;
- Σε ποιες ενέργειες σχεδιάζει να προβεί η κυβέρνηση για να διασφαλίσει ίσους όρους και να αποτρέψει την επιβολή δυσανάλογων κυρώσεων σε επιχειρήσεις που έχουν ενεργήσει σύννομα και εμπρόθεσμα;
- Υπάρχει πρόβλεψη για επιμέρους μέτρα ανακούφισης ή διευκόλυνσης για περιπτώσεις στις οποίες οι καθυστερήσεις οφείλονται αποκλειστικά σε παράγοντες εκτός ελέγχου των επενδυτών;
Ο ερωτών βουλευτής
Περικλής Π. Μαντάς
Βουλευτής Μεσσηνίας