Η πανδημία του κορωνοϊού ήταν μια από τις μεγαλύτερες (για πολλούς η μεγαλύτερη) πρόκληση του 2021, και θεωρείται ότι θα συνεχίσει να μας απασχολεί για υπολογίσιμο κομμάτι του 2022- ωστόσο δεν είναι το μόνο «μέτωπο» που αναμένεται να μας απασχολεί κατά το νέο έτος.
Η παγκόσμια οικονομία σημείωσε ισχυρή ανάκαμψη το 2021 από τα χαμηλά της πανδημίας κατά το πρώτο ήμισυ, χάνοντας ωστόσο ορμή κατά το δεύτερο, λόγω νέων εξάρσεων, δυσκολιών στις αλυσίδες προμηθευτών, ελλείψεων εργατικού δυναμικού, προβλημάτων στους εμβολιασμούς κ.α. Η αργή ανάκαμψη οδήγησε οικονομολόγους του ΔΝΤ και του ΟΟΣΑ σε αναθεώρηση προς τα κάτω των προβλέψεών τους για την παγκόσμια ανάπτυξη τον Οκτώβριο και τον Δεκέμβριο αντίστοιχα. Ωστόσο για το 2022 διατήρησαν τις προβλέψεις τους ως είχαν, προειδοποιώντας πάντως ότι οι παραλλαγές της Covid-19 θα μπορούσαν να «εκτροχιάσουν» την ανάπτυξη.
Τον Νοέμβριο στις χρηματαγορές επικράτησε ανησυχία λόγω της εμφάνισης της παραλλαγής Όμικρον στο νότιο τμήμα της Αφρικής. Η εξαιρετικά μεταδοτική παραλλαγή έφερε βουτιά στις αγορές, και οι αναταράξεις συνεχίστηκαν το επόμενο χρονικό διάστημα καθώς οι επενδυτές προσπαθούσαν να διαπιστώσουν τις οικονομικές της επιπτώσεις. Κυβερνήσεις αυστηροποιούσαν τα περιοριστικά μέτρα, δημιουργώντας, μεταξύ άλλων, ανησυχία για την ανάκαμψη. Τα διαθέσιμα ως τώρα στοιχεία δείχνουν πως είναι πολύ πιο μεταδοτική από τη Δέλτα ωστόσο φαίνεται να είναι ηπιότερη, ενώ θεωρείται πως εξακολουθεί να υπάρχει προστασία απέναντί της από τα υπάρχοντα εμβόλια και θεραπείες. Στελέχη της JP Morgan έχουν πει πως αν είναι όντως ηπιότερη θα μπορούσε να επιταχύνει την έλευση του τέλους της πανδημίας. Σε γενικές γραμμές, θεωρείται πως αν και δεν φαίνεται πως θα εκτροχιάσει εν τέλει την οικονομική ανάκαμψη, αυτό θα μπορούσε να συμβεί εάν εμφανιζόταν κάποια μελλοντική, πιο επικίνδυνη παραλλαγή- και υπάρχουν πολλές προειδοποιήσεις πως, αν η πανδημία συνεχίσει να μαίνεται, θα μπορούσαν να εμφανιστούν ανθεκτικά στα εμβόλια στελέχη, φέρνοντας ξανά lockdowns.
Οι αναταραχές στις αλυσίδες προμηθευτών έχουν παίξει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην επιβράδυνση της διεθνούς ανάκαμψης φέτος. Προβλήματα στις θαλάσσιες μεταφορές, ελλείψεις κοντέινερ και απότομη αύξηση της ζήτησης μετά την άρση των περιορισμών έχουν συμβάλει όλα σε αυτό. Μεταξύ των τομέων που έχουν πληγεί χειρότερα είναι η αυτοκινητοβιομηχανία. Αν και υπάρχουν ενδείξεις πως οι η κατάσταση εξομαλύνεται, εκτιμάται πως τα προβλήματα θα συνεχίσουν να υφίστανται και το 2022.
Διαβάστε την συνέχεια στο https://www.huffingtonpost.gr πατώντας εδώ