Δευτέρα
23
Δεκέμβριος
TOP

Ψηφιακές αγορές: Παραγγέλνουν και… κάνουν το κορόιδο!

«Είπα ότι δεν θα έκανα ποτέ τέτοιο βιντεάκι. Ε, δεν πάει άλλο. Και δεν θα τα πω και ήρεµα». Ετσι ξεκινάει το βίντεο που ανέβασε στο Tiktok –και έχουν δει ήδη πάνω από 50.000 περαστικοί της πλατφόρµας– η ιδιοκτήτρια της Woman Sense Boutique, µε είδη ένδυσης, έχοντας µπροστά της ούτε ένα ούτε δύο, αλλά επτά δέµατα που επέστρεψαν στο e-shop της, αφού δεν τα παρέλαβε κανείς.

«Γιατί; Σας τα χρωστάγαµε;», λέει. «Σας βάλαµε µε το ζόρι να τα παραγγείλετε; Γιατί παίζετε µε τα νεύρα µας; Με ποιο δικαίωµα παίζετε µε τη δουλειά µας;» συνεχίζει, απειλώντας την επόµενη φορά να «µιλήσει» µε ονοµατεπώνυµα.

∆εν είναι το µόνο σχετικό βίντεο στα σόσιαλ µίντια, όπως αναφέρει ρεπορτάζ της Καθημερινής. Μια αναζήτηση στο hashtag #απαράδοτα αποκαλύπτει ένα πρόβληµα που αντιµετωπίζουν σήµερα πολλά e-shop: τη µη παραλαβή των δεµάτων από πελάτες που έχουν επιλέξει να πληρώσουν µε αντικαταβολή.

«Ναι, δυστυχώς το φαινόµενο των απαράδοτων δεµάτων είναι υπαρκτό», λέει στην «Κ» η Μυρτώ Παυλίνη, που πριν από λίγα χρόνια άνοιξε µε την αδερφή της Σεµέλη το ηλεκτρονικό κοσµηµατοπωλείο Balter.

«Για µια µικρή επιχείρηση όπως η δική µας αποτελεί µεγάλο πρόβληµα, αφού εκτός του ότι έχουµε ήδη χρεωθεί τα µεταφορικά για την αποστολή του δέµατος, χρεωνόµαστε από την εταιρεία κούριερ και επιπλέον για την επιστροφή του». Οπως λέει, επίσης, η εταιρεία κούριερ δεν τα επιστρέφει άµεσα, µε αποτέλεσµα όταν τελικά επιστρέψουν τα δέµατα στη βάση τους, είτε ο κωδικός να έχει εξαντληθεί «είτε να µην τον δουλεύουµε πια».

Για τις µικρές επιχειρήσεις επίσης, µε µικρό στοκ, το να δεσµεύει κάποιος ένα προϊόν για να µην το παραλάβει τελικά σηµαίνει ότι το στερεί από κάποιον άλλον. «Είχαµε σκεφτεί να αφαιρέσουµε την αντικαταβολή από τους τρόπους πληρωµής, αλλά δυστυχώς δεν µπορείς να το αποφύγεις και είναι και άδικο, γιατί πολλοί εκεί έξω είτε δεν έχουν κάρτα είτε διστάζουν να πληρώσουν online, αλλά θέλουν να στηρίξουν µια µικρή ελληνική επιχείρηση. Αυτοί που δηµιουργούν το πρόβληµα δεν καταλαβαίνουν πόσο κοστοβόρο είναι για εµάς. Θεωρούν ότι το προϊόν θα επιστραφεί και θα το ξαναπουλήσουµε. ∆εν συνειδητοποιούν ότι είναι όλα τόσο οριακά υπολογισµένα για να βγαίνει το µάρκετινγκ, η συσκευασία, η αποστολή, που αυτή η επιστροφή που εσύ θα κάνεις χωρίς να σου κοστίζει τίποτα, εµένα µπορεί να µε βάλει µέσα», καταλήγει η κ. Παυλίνη.

«Κοινή πρακτική»

Το θέµα έχει απασχολήσει και την Ελενα Πάκου, η οποία εν µέσω καραντίνας αποφάσισε να ανοίξει το δικό της e-shop µε είδη σπιτιού και διακόσµησης (mommystyle.gr).

«Είναι κοινή πρακτική», λέει. «Ακόµη και σε πολύ προσωποκεντρικές επιχειρήσεις όπως η δική µου (σ.σ. η Ελενα διατηρεί επιτυχηµένο κανάλι στο Youtube, από όπου και αντλεί µεγάλο ποσοστό της πελατείας του ηλεκτρονικού καταστήµατος) όπου υπάρχει µια άλλου είδους επαφή µε τον πελάτη.

Είναι µια πρακτική ανάλογη του παίρνω κάτι για να το δοκιµάσω στο σπίτι, χωρίς να λαµβάνει κανείς υπόψη ότι το κέρδος ανά προϊόν µπορεί να είναι µικρότερο από το κόστος των µεταφορικών για τα δέµατα που γυρίζουν πίσω». Η ίδια είχε σκεφτεί να αφαιρέσει την αντικαταβολή από τους τρόπους πληρωµής αλλά «δεν µπορείς να το αποφύγεις».

Πράγµατι, αν κάτι ξάφνιασε τη Βανέσσα Μιλιανού όταν άνοιξε το e-shop Selano µε αξεσουάρ για µαλλιά, ήταν ότι το 70% των παραγγελιών γινόταν µε τη µέθοδο της αντικαταβολής. Ετσι η απόφαση να διακόψει τον τρόπο πληρωµής µε αντικαταβολή ήταν γενναία. Τα κρούσµατα µη παραλαβής δεµάτων δεν ήταν πάρα πολλά, αλλά αρκετά για να δηµιουργήσουν πρόβληµα σε µια επιχείρηση όπως τη δική της.

«Σέβοµαι πάρα πολύ τον κόπο µου, τον χρόνο µου, τα προϊόντα µου και τις συσκευασίες τους, ώστε να τα βάζω στην ταλαίπωρη διαδικασία του πήγαιν’ έλα άδικα, πληρώνοντας και τα µεταφορικά χωρίς λόγο», λέει η ίδια στην «Κ». «Σίγουρα δέχοµαι διάφορες δικαιολογίες που ακούγονται κατά καιρούς, όπως δεν πρόλαβα, δεν είχα χρήµατα πάνω µου, δεν µε ειδοποίησαν, έλειπα όταν ήρθε ο κούριερ. Αρνούµαι να πιστέψω πως κάποιος παραγγέλνει και δεν παραλαµβάνει συνειδητά, γνωρίζοντας πως βλάπτει κατ’ αυτόν τον τρόπο µια επιχείρηση».

Το φαινόµενο απασχολεί και τους µεγάλους παίκτες της αγοράς, ωστόσο σε µικρότερο ποσοστό. Οπως λέει στην «Κ» ο Γιώργος Χατζηγεωργίου, συνιδρυτής και διευθύνων σύµβουλος του skroutz.gr, η πλατφόρµα έχει µόλις 20% ποσοστό αντικαταβολής και πολύ µικρό ποσοστό απαράδοτων. «Εµείς ξέρουµε ποιοι καταναλωτές το κάνουν αυτό, έχουν δύο ευκαιρίες να το κάνουν και µετά το χάνουν».

ΠΗΓΗ