Δευτέρα
18
Νοέμβριος
TOP

Τουρισμός: Αναντίστοιχη η αύξηση των αεροπορικών αφίξεων με την πληρότητα στα ξενοδοχεία

Tο 2023 τα ελληνικά ξενοδοχεία κατέγραψαν ίδιες περίπου πληρότητες με το 2022 (παρά τη μεγάλη αύξηση στις αεροπορικές αφίξεις που καταγράφηκαν στη χώρα μας) ενώ οι τιμές τους κινήθηκαν με αύξηση, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων Κωνσταντίνα Σβήνου σχολιάζοντας την τρέχουσα τουριστική χρονιά, με βάση πρόσφατη έρευνα του ΙΤΕΠ, που αφορά την περίοδο Μαΐου-Οκτωβρίου.

To 38% των ελληνικών ξενοδοχείων λειτουργούν όλον το χρόνο, ενώ οι πληρότητές τους κατά μέσο όρο δεν ξεπερνούν το 50%

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 38% των Ελληνικών ξενοδοχείων λειτουργούν όλο το χρόνο, ενώ οι πληρότητές τους κατά μέσο όρο δεν ξεπερνούν το 50% κατά τη διάρκεια του χειμερινού εξαμήνου και την ίδια στιγμή τα πάγια και λειτουργικά έξοδα παραμένουν ανελαστικά, σύμφωνα με την πρόεδρο του ΙΤΕΠ. “Στο μεταξύ χαρακτηριστικό της ετήσιας έρευνας του 2022 ήταν η μεγάλη μείωση τζίρου (-21,2%) που παρουσίασαν τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας σε σχέση με τα εποχιακά που είχαν σημαντική αύξηση (9,8%) και καθώς ο κύκλος εργασιών των τελευταίων, όπως και ο ποσοστό τους (62%) είναι μεγαλύτερα, επηρεάζουν τα τελικά οικονομικά αποτελέσματα για όλα τα ξενοδοχεία, τα οποία και έκλεισαν θετικά (+2,4% σε σχέση με το 2019)” αναφέρει συγκεκριμένα.

Στο σημείο αυτό, ωστόσο η κυρία Σβήνου, υπογραμμίζει ότι οριζόντια συμπεράσματα δεν μπορούν να υπάρξουν στο χώρο του τουρισμού υπογραμμίζοντας ότι πάντα υπάρχουν περιοχές και μονάδες που «δουλεύουν» αποδοτικότερα ή παθητικά, εμείς καταμετράμε τι γίνεται στο σύνολο.” Αποδεικνύεται όμως πως το να λειτουργείς ένα ξενοδοχείο όλο το χρόνο συνεπάγεται ότι βάζεις μπροστά από τα νούμερα επιδόσεων της επιχείρησής σου άλλες παραμέτρους, όπως (μεταξύ άλλων) τη διασφάλιση 12μηνης εργασίας για το προσωπικό, η πιστότητα στους επαναλαμβανόμενους πελάτες και κυρίως… το μεράκι για το επάγγελμα!”, υπογραμμίζει η κυρία Σβήνου.

Προτάσεις για την αντιμετώπιση της έλλειψης προσωπικού στα ξενοδοχεία

Εστιάζοντας στα μεγάλα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος της Ξενοδοχίας όπως είναι αυτό της έλλειψης προσωπικού, η κυρία Σβήνου αναφέρει 5 βασικές κατευθύνσεις που θα συμβάλλουν ουσιαστικά στην εξομάλυνση της υφιστάμενης κατάστασης, αν εφαρμοστούν:

1) Η Εποχικότητα της λειτουργίας των επιχειρήσεων, συνεπάγεται 6 μήνες εργασίας, γεγονός αποτρεπτικό. Για το λόγο αυτό ο κλάδος ζητάει την επέκταση του επιδόματος ανεργίας σε 5 μήνες αντί για 3.

2) Η καλλιέργεια της συνειδητής επιλογής εργασίας για τα τουριστικά επαγγέλματα. Το να εργάζεσαι στον τουρισμό δεν είναι απλά ένα επάγγελμα, είναι πολλά περισσότερα, εξηγεί. Και αυτό πρέπει να περάσει μέσα από την εκπαίδευση. Στα πλαίσια αυτά κινείται με πρωτοβουλία του το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, σε συνεργασία με το υπουργείο παιδείας και τουρισμού, όπου προχώρησε στην εισαγωγή του μαθήματος της «φιλοξενίας» στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων της δευτέρας και τρίτης τάξης του δημοτικού και προχωράει και στο μάθημα επαγγελματικού προσανατολισμού της τρίτης γυμνασίου

3) Upskilling -Reskilling, τόσο για εργαζόμενους όσο και για επιχειρηματίες, με ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης.

4) Πρέπει επίσης να αναθεωρηθούν αρκετές διαδικασίες ως προς τη νομιμοποίηση συνταξιούχων, στρατιωτικών, δημοσίων υπαλλήλων και αλλοδαπών να εργαστούν στο χώρο του τουρισμού. Υπάρχουν πάρα πολλοί που βρίσκονται ανενεργοί ενώ επιθυμούν να εργαστούν γιατί δεν τους δίδεται η άδεια εργασίας.

5) Πρέπει επίσης να υπάρξουν σοβαροί έλεγχοι προς την αδήλωτη εργασία. Μας προβλημάτισε ιδιαίτερα η έρευνα από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών περι των βραχυχρόνιων μισθώσεων, όπου αναφέρονται περίπου 54.000 θέσεις εργασίας. Είναι όσες περίπου λείπουν από τον ξενοδοχειακό κλάδο, χωρίς όμως να τις βλέπουμε κάπου δηλωμένες…

Η πρόκληση για τη νέα τουριστική χρονιά το 2024

Για την κυρία Σβήνου, “η μεγαλύτερη πρόκληση για την νέα χρονιά, είναι να διατηρήσουμε και να επαυξήσουμε τη ζήτηση για τη χώρα μας, να καταστήσουμε τους Ελληνικούς προορισμούς ως συνειδητή επιλογή των επισκεπτών, προάγοντας σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, σε μια bottom up προσέγγιση, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του κάθε προορισμού ξεχωριστά, τα οποία είναι και αυτά που συνθέτουν συνολικά το πρόσωπο της Ελληνικής φιλοξενίας”.

Πηγή: ot.gr