Πέμπτη
14
Νοέμβριος
TOP

Πάτρα-Πύργος: Ολοκληρώθηκαν οι 7 δημοπρατήσεις, μάχη στη Βουλή

Μιλώντας προχθες στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας στην βουλή, ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης

επιβεβαίωσε ότι το Πάτρα-Πύργος έχει τέσσερις προσωρινούς αναδόχους που προσέφεραν έκπτωση από 49% έως 57%. Τόνισε μάλιστα ότι θα γίνουν οριστικοί μόνο εφόσον διασφαλίσουν τις εγκρίσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και εφόσον προχωρήσει η έγκριση μεγάλου έργου στην ΕΕ.

Όπως είπε ο κ.Σπίρτζης, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος “είναι ένα έργο που το βρήκαμε απενταγμένο από το έργο της παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. Είναι ένα έργο που είχε 0% έκπτωση και υπήρχε η δέσμευση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, ότι θα βγει ως δημόσιο έργο. Μας κατηγόρησαν, λοιπόν, γιατί ακυρώσαμε τη διαγωνιστική διαδικασία και πήγαμε σε διαγωνιστική διαδικασία οχτώ τμημάτων του έργου. 
Είχαμε και πάλι επίσημα κατηγορίες από τον Αντιπρόεδρο της Ν.Δ., τον κ. Χατζηδάκη, ότι αυτό το κάναμε με σκοπιμότητα. Το έργο ήταν κατάτμηση και πάλι το στείλαμε στους επιθεωρητές, αλλά εδώ θα πρέπει να πω μερικά πράγματα για να είμαστε όλοι, αν μη τι άλλο, στην ίδια ταχύτητα ενήμεροι.

Καταρχάς, να πω ότι από την Ευρωπαϊκή Οδηγία απαγορεύεται επί της ουσίας να βγάλεις ένα δημόσιο έργο ως ενιαίο έργο, αλλά επιβάλλεται να το βγάλεις τμηματικά σε αυτοτελή ολοκληρωμένα τμήματα. Σύμφωνα με την Οδηγία το ολοκληρωμένο είναι εξαίρεση. Γιατί γίνεται αυτό από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και υπάρχει και ρητή αναφορά στην Οδηγία και στο νόμο που ψηφίστηκε τον Αύγουστο;

Για να ενισχυθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που σε όλη την Ευρώπη έχουν πρόβλημα, αλλά και να μην έχουμε συσσώρευση των έργων σε λίγες εταιρείες. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιλέξει να κάνει ένα διαγωνισμό, ο όποιος πάλι έπασχε στα ίδια θέματα που έπασχε και ο διαγωνισμός στο Σίγρι. Δηλαδή, υπήρχε υποδιαστασιολογήση των αδρανών υλικών, υπήρχε μόνο ένας φορέας για τα αδρανή υλικά, δεν υπήρχαν πλήρη μεγέθη και πήγε να βγει ένα έργο κατ’ αποκοπή.

Όμως, αυτό δημιουργούσε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, γιατί κάποιες από τις μεγάλες εργοληπτικές εταιρείες ήταν στο σχήμα της Ολυμπίας που είχαν πρόσβαση στις μελέτες και κάποιες άλλες δεν είχαν. Επιλέχθηκε λοιπόν από την πολιτική ηγεσία να ακυρωθεί, η υπηρεσία να κάνει όλες τις μελέτες, να έχουμε συγκεκριμένα μεγέθη για το έργο και να βγουν σύμφωνα με την Οδηγία οκτώ διαγωνισμοί σε αυτοτελή τμήματα και να παραδοθούν.

Τι λένε οι επιθεωρητές; Λένε αυτό ακριβώς, ότι δεν είναι κατάτμηση του έργου. Αν θυμάμαι καλά, έχει κάνει και ο κ. Αθανασίου ερώτηση στην ΕΑΑΔΗΣΥ όταν ήρθε στην Επιτροπή σας και απαντήθηκε αυτό που ισχυριζόμαστε και εμείς. Το έργο θα είχε πολύ μεγάλα προβλήματα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αν έβγαινε ως ένα έργο. Δεν θα έπαιρνε ποτέ την ένταξη μεγάλου έργου – κατά τη γνώμη μου – ή θα την έπαιρνε πάρα πολύ δύσκολα.

Είναι όλα τα πορίσματα στη διάθεσή σας, είναι οι υπηρεσιακοί εδώ, που μπορούν να σας ενημερώσουν για οποιαδήποτε λεπτομέρεια θέλετε. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την τοποθέτηση των κομμάτων θα πάρουμε τις τελικές αποφάσεις και για το ένα έργο και για το άλλο.

Να σας ενημερώσω για το Πάτρα – Πύργος ότι έχουν ολοκληρωθεί οι εφτά από τις οκτώ διαγωνιστικές διαδικασίες, οι εταιρείες που είναι προσωρινοί μειοδότες και λέω προσωρινοί, γιατί για να γίνουν οριστικοί πρέπει να φέρουν όλα τα πιστοποιητικά, να πάρουμε τις εγκρίσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο και όλη την υπόθεση διαδικασία, που σημαίνει ότι δεν είναι σίγουρο ότι οι προσωρινοί μειοδότες θα είναι και οι οριστικοί.

Στα 7 τμήματα, λοιπόν, υπάρχουν τέσσερις διαφορετικές εταιρείες που είναι προσωρινοί μειοδότες, που δείχνει και τη διασπορά σε σχέση με το να ήταν μια με 0% έκπτωση. Οι εκπτώσεις όλων κυμαίνονται από 49% έως 57% περίπου, αντί για 0% και μπαίνει και ένα θέμα, ότι δεν μπορεί να καταγγέλλεται κάποιος όταν κάνει διαγωνισμούς με τέτοιες εκπτώσεις και να μην καταγγέλλονται κάποιοι, όταν έκαναν διαγωνισμούς με 0% έκπτωση για το ίδιο έργο.

Υποστήριξε ότι κριτήριο για τους διαγωνιζόμενους θα πρέπει να αποτελέσει να βάση το θεσμικό πλαίσιο και το ύψος του ανεκτέλεστου.

«Ορίζει ο νόμος όριο για το ανεκτέλεστο κάθε εργοληπτικής εταιρίας. Άρα, αν είναι μια μικρότερη εταιρεία που μπορεί να συμμετέχει μέχρι συγκεκριμένο ποσό διαγωνισμού, αναλάβει πάρα πολλά έργα, υπάρχει όριο που πάνω από αυτά δεν μπορεί να τα αναλάβει. Άρα, οφείλουν οι υπηρεσίες στις διαδικασίες που υπολείπονται από εδώ και πέρα να κοιτάξουν και το ανεκτέλεστο των αναδόχων».

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com