Η Covid-19 θα συνεχίσει να επηρεάζει την αγορά – οικονομία και το 2022, εκτιμούν επτά στα 10 στελέχη επιχειρήσεων των κλάδων λιανεμπορίου και βιομηχανίας, κάνοντας λόγο για κόπωση των καταναλωτών και των εργαζομένων από τα συνεχή περιοριστικά μέτρα.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με κυλιόμερη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το 85% πιστεύει ότι η έκτακτη κατάσταση θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος του 2021, ενώ το 97% εκτιμά ότι η αγορά και η οικονομία θα επηρεάζονται έως τουλάχιστον το τέλος του 2021. Το 70%, αντίστοιχα, θεωρεί ότι η επίδραση θα συνεχιστεί ως το καλοκαίρι του 2022.
Το στοιχείο αυτό, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, δείχνει ότι υπάρχει μια βαθιά επίδραση στη λειτουργία του κλάδου, η οποία πλέον επηρεάζει σταθερά και την στρατηγική των επιχειρήσεων για την επόμενη διετία.
Επίσης, είναι σαφής μία καταγραφή κόπωσης τόσο για το κοινό, όσο και για τις επιχειρήσεις. Ειδικότερα, το 85% θεωρεί ότι οι πολίτες έχουν κουραστεί από τα παρατεταμένα μέτρα και το 51% ότι το προσωπικό των επιχειρήσεων έχει κουραστεί από τα συνεχιζόμενα μέτρα.
Δύο στα τρία στελέχη, επιπλέον, θεωρούν ότι οι αλλαγές στα μέτρα, όπως οι αλλαγές στο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων ή οι επιτρεπόμενες κατηγορίες πώλησης, είναι πολύ συχνές. Παρόλα αυτά αποτελεί κοινό τόπο το γεγονός ότι το κόστος από τα μέτρα περιορισμού της λειτουργίας της αγοράς είναι αποδεκτό. Μόλις το 22% θεωρεί ότι το κόστος των μέτρων είναι μεγαλύτερο του υγειονομικού οφέλους, κάτι που δείχνει ότι η πλειοψηφία -τέσσερα στα πέντε στελέχη- θεωρούν ότι μπορεί να γίνει αποδεκτό το υψηλό τίμημα προκειμένου να αντιμετωπιστεί η πανδημία.
Για ένα εξίσου υψηλό ποσοστό, 78%, μόνη διέξοδος από την παρούσα κατάσταση είναι ο εμβολιασμός του πληθυσμού. Σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι στο λιανεμπόριο τροφίμων σε αρκετές χώρες (π.χ. ΗΠΑ, Καναδάς) έχουν προτεραιότητα στους εμβολιασμούς ως απαραίτητο προσωπικό (essential workers) και λόγω της μεγαλύτερης έκθεσης τους στον υγειονομικό κίνδυνο.
Την ίδια ώρα, η διάρκεια και η ένταση της πανδημίας επηρεάζουν την χρηματοοικονομική εικόνα των επιχειρήσεων. Σε σχέση με τη λειτουργία των επιχειρήσεων, συγκεκριμένα, καταγράφεται μια αρκετά σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους. Μόλις το 12% των στελεχών θεωρεί ότι δεν υπάρχει αύξηση στα λειτουργικά κόστη, το 65% εκτιμά αύξηση 1% έως 5% και το υπόλοιπο 23% άνω του 5%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, εκτιμάται ότι το συνολικό επιπλέον κόστος για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ξεπέρασε τα 160 εκατ. ευρώ το 2020. Ειδικότερα:
- Το μεγαλύτερο μερίδιο κόστους προκύπτει από το επιπλέον εργασιακό κόστος, το οποίο εκτιμάται ήδη σε 130 εκατ. ευρώ. Η βασική πηγή αυτού του κόστους είναι οι νέες προσλήψεις που πραγματοποίησαν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ, λόγω της επέκτασης του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, του ελέγχου του αριθμού ατόμων στην είσοδο των καταστημάτων, της απολύμανση κλπ, της αδειοδότητης προσωπικού λόγω προστασίας ευπαθών ομάδων, γονεακών αδειών, αλλά και της αξιοποίησης νέων καναλιών πώλησης όπως π.χ. τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ, τηλεφωνικές παραγγελίες, διανομή κατ’ οίκον κλπ.
- Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία κόστους αφορά την παράδοση κατ’ οίκον, η οποία εκτιμάται σε περίπου 14 εκατ. ευρώ.
- Η τρίτη κατηγορία είναι τα υλικά συσκευασίας, εκτιμάται ότι αυτά ανέρχονται ήδη σε αξία σε πάνω από 12 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν μία πλειάδα από διαφορετικά κόστη, τα οποία μπορούν να αφορούν από πλεξιγκλάς για τα ταμεία, μάσκες για το προσωπικό, απολυμαντικά, μέχρι τεστ κορωνοϊού για το προσωπικό.
- Τέλος, η ανάπτυξη, επέκταση και λειτουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων εκτιμάται σε ένα πρόσθετο κόστος 8 εκατ. ευρώ.
Τα παραπάνω κόστη συνεχίζονται και το 2021, κάτι το οποίο θα συνεχίσει να ισχύει όσο υπάρχει έκτακτη κατάσταση λόγω της πανδημίας COVID-19 και μέχρι να επανέλθει η αγορά στην πρότερη κατάσταση.
moneyreview.gr