Το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών κατέθεσε την Πέμπτη τροπολογία σχετικά με τις συμβάσεις Στρατηγικής Σημασίας. Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για συμβάσεις μεγάλης προστιθέμενης αξίας για την κοινωνία και την οικονομία.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομώνκαι Μεταφορώνμε την τροπολογία αυτή, «δημιουργείται ένα θεσμικό και διοικητικό πλαίσιο αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων και συντονισμού των κυβερνητικών και λοιπών δράσεων σε έργα υποδομής και κρίσιμες υπηρεσίες των φορέων του δημοσίου, στην εποχή που ακολουθεί την πανδημία».
Με την τροπολογίαπου κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τις Δημόσιες Συμβάσεις Στρατηγικής Σημασίας, η πολιτεία πλέον, συντεταγμένα και υπό την διαρκή παρακολούθηση και τον συντονισμό μιας Κυβερνητικής Επιτροπής (Κυβερνητική Επιτροπή Συντονισμού Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας) επιτυγχάνει τον ουσιαστικό συντονισμό όλων των υπουργείων και κρατικών φορέων για δράσεις του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης της χώρας.
Σύμφωνα με την τροπολογία, στο πρόγραμμα δύναται να εντάσσονται δημόσιες συμβάσεις προϋπολογισμού άνω των 50.000.000 ευρώ και σε εξαιρετικές περιπτώσεις εμβληματικών έργων για την εθνική ή την τοπική οικονομία μπορεί να εντάσσονται και συμβάσεις με μικρότερο προϋπολογισμό ή συμβάσεις χρηματοδοτούμενες από πόρους του ΕΣΠΑ προϋπολογισμού άνω των 30.000.000 ευρώ.
Στο πρόγραμμα σε κάθε περίπτωση εντάσσονται ανεξαρτήτως προϋπολογισμού συμβάσεις που χρηματοδοτούνται από πόρους του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ανάκαμψης.
Η διάρκεια κάθε Προγραμματικής περιόδου ορίζονται τα 5 έτη.
Αρμόδια αρχή καθίσταται η υφιστάμενη Κυβερνητική Επιτροπή Μεγάλων Έργων, η οποία μετονομάζεται σε Κυβερνητική Επιτροπή Συντονισμού Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, στην οποία θα προεδρεύει ο πρωθυπουργός.
Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή δικαιούχοι του Προγράμματος μπορεί να οριστούν είτε τα υπουργεία, είτε οι Περιφέρειες ή οι Δήμοι, είτε οι εταιρείες του χαρτοφυλακίου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ, αλλά και όποιος άλλος φορέας ορίζεται με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής.
«Στοχευμένα και μεθοδικά δημιουργούμε τις συνθήκες για την ανάπτυξη της χώρας», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και συμπλήρωσε: «Με άλλα λόγια, δημιουργούμε ένα θεσμικό και διοικητικό πλαίσιο αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων και συντονισμού των κυβερνητικών και λοιπών δράσεων σε έργα υποδομής και κρίσιμες υπηρεσίες των φορέων του δημοσίου, στην εποχή που ακολουθεί την πανδημία».
«Κοινή συνισταμένη των διατάξεων η βελτιστοποίηση των μεθόδων παρακολούθησης και υλοποίησης σημαντικών δημόσιων συμβάσεων, καθώς και η πλήρης εκμετάλλευση των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, των πόρων του ΕΣΠΑ και η επίτευξη της μέγιστης μόχλευσης δημόσιων και ιδιωτικών χρηματοδοτικών εργαλείων», κατέληξε.
Τέλος, με την προτεινόμενη τροπολογία καθορίζονται τα κριτήρια αξιολόγησης και έγκρισης υπαγωγής των συμβάσεων στο πρόγραμμα, η διαδικασία υποβολής προτάσεων από τους φορείς, οι εφαρμοστέες διατάξεις για την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων και παρέχεται η δυνατότητα υποβοήθησης των δικαιούχων για την ωρίμανση δράσεων από το ΤΑΙΠΕΔ.
Η Κυβερνητική Επιτροπή θα προσκαλεί κάθε 6 μήνες τους φορείς να υποβάλουν προτάσεις, δίνοντας έτσι μία ευελιξία και δυνατότητα διαρκούς ανανέωσης του προγράμματος, το οποίο αναθεωρείται όταν απαιτείται λόγω των συνθηκών.