Τετάρτη
11
Δεκέμβριος
TOP

Αυτοκινητόδρομοι: Πώς διαμορφώνεται ο «χάρτης» των συμβάσεων παραχώρησης – Τα μερίδια, οι διεκδικήσεις και τα σενάρια

Η αναμενόμενη από καιρό αποχώρηση της Hochtief από την «Ολυμπία Οδό», εξέλιξη που από καιρό έχει αποκαλύψει το insider.gr και προχτές ανακοινώθηκε, αποτελεί ένα «κομμάτι του παζλ» σε αυτό τον πρώτο (πρόσφατο) κύκλο αλλαγών και ανακατατάξεων στον «χρυσοφόρο» τομέα των οδικών συμβάσεων παραχώρησης, στον οποίοι οι εγχώριοι όμιλοι των κατασκευών – υποδομών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, AKTOR, ΜΕΤΚΑ) στηρίζουν πολλά αναμένοντας σταθερές, σχετικά, ροές, έσοδα και μερίσματα πολλών δισ. ευρώ σε βάθος πολλών ετών (στη διάρκεια των συμβάσεων). Και διαμορφώνει ένα νέο «χάρτη» στον τομέα των παραχωρήσεων, κυρίως στους αυτοκινητόδρομους.

Είχε προηγηθεί, για να αναφερθούμε στο πρόσφατο και μόνο παρελθόν, η πώληση του μεριδίου της ΑΒΑΞ στη «Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο» (το πήραν αναλογικά οι Vinci, ΕΛΛΑΚΤΩΡ) αλλά και η απόκτηση ποσοστού 10%, από το family office της κας Μαριάννας Λάτση, στην «Νέα Αττική Οδό», που επίσης μόλις προ διμήνου «άλλαξε χέρια» περνώντας στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (από τις ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ).

Οι προθέσεις των ομίλων, οι συμβάσεις και τα σενάρια

Ωστόσο, όπως σημειώνουν στελέχη του χώρου, ουδείς αποκλείει προσεχώς ή στο μέλλον να δούμε και νέες ανακατατάξεις, να μεταβιβαστούν μερίδια συμβάσεων στη δευτερογενή αγορά από εγχώριους ή ξένους μετόχους, να εισέλθουν νέοι «παίκτες» ή επενδυτές στις παραχωρήσεις. Με την απαραίτητη επισήμανση ότι σε όλες τις περιπτώσεις των συμβάσεων το πρώτο δικαίωμα εξαγοράς το έχουν οι υπόλοιποι υφιστάμενοι μέτοχοι, επομένως, αν κάποιος θέλει να πουλήσει, κάποιος «τρίτος» επίδοξος αγοραστής πρέπει να πείσει του υπόλοιπους να του «κάνουν χώρο», είτε να κάνει μια μεγάλη προσφορά που δεν είναι εύκολο να την αρνηθούν οι άλλοι εταίροι.

Επίσης, είναι ένα ερώτημα κατά πόσο είναι εύκολο να πωληθούν μεγάλα ή πλειοψηφικά μερίδια (40% ή 50% και άνω), καθώς υπάρχουν (θεωρητικώς) προς διάθεση και μικρότερα ποσοστά που ίσως είναι πιο προσιτά για ενδιαφερόμενους, εντός ή εκτός κοινοπραξιών.

Άλλωστε, έχει εκφραστεί δημοσίως η επιθυμία της AKTOR, δια στόματος Αλέξανδρου Εξάρχου, να ενισχύσει τη «θέση» της στον τομέα αυτόν, με τον ίδιο να έχει δηλώσει ότι συζητάει για 2 παραχωρήσεις, ενώ στο παρελθόν είχε δηλώσει ανοιχτός σε τυχόν διεύρυνση του σχήματος στην παραχώρηση του ΒΟΑΚ (προσωρινός ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).

Από την πλευρά της η ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) επιμένει στην παρουσία της στον τομέα των παραχωρήσεων παρά τα κατά καιρούς σενάρια περί εκδήλωσης αγοραστικού ενδιαφέροντος από ανταγωνιστές, συνηθίζοντας και αυτή να δηλώνει πρόθυμη να κινηθεί στη δευτερογενή αγορά αν προκύψει κάποια συμφέρουσα ευκαιρία. Αλλά και ο όμιλος Metlen – ΜΕΤΚΑ φέρονταν να επιθυμεί ενίσχυση ρόλου στις οδικές συμβάσεις παραχώρησης (π.χ. ΒΟΑΚ, παλιότερα ως υποψήφιος αγοραστής μεριδίων ή «πακέτων») έχοντας για την ώρα περιοριστεί στο ποσοστό 50% στο ΣΔΙΤ Fly Over Θεσσαλονίκης.

Ενδιαφέρον ενδεχομένως να υπάρξει και από άλλους «παίκτες», επιχειρηματικά συμφέροντα ή funds εάν και εφόσον (αλλά και «όταν») εγχώριοι όμιλοι αποφασίσουν να «ανοίξουν το μετοχολόγιο» συμβάσεων, όπως έκανε ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Αττική Οδό. Να σημειωθεί επίσης ότι ουδείς αποκλείει να δούμε άλλες κινήσεις αποχώρησης ξένων ομίλων από παραχωρήσεις στο πρότυπο της Hochtief (Ολυμπία οδός) που κατέχει επίσης μερίδιο στον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου», πλην όμως μεγάλο, στο 38,89%, όπου μικρότερο μερίδιο όμως έχει η γαλλική Vinci (15,28%, αλλά πλειοψηφικό στη Γέφυρα με 72,29% στην παραχώρηση και 70,52% στη λειτουργία, από την οποία λογικά δεν είναι εύκολο να «κουνηθεί» ως leader).

Για την ιστορία, σύμφωνα με πληροφορίες και οικονομικές προσεγγίσεις, η αποτίμηση της «Ολυμπίας οδού», βάσει και του deal που έγινε, φέρεται να ξεπερνά τα 591 εκατ. ευρώ (αλλά λέγεται ότι έγινε με μικρό discount, άρα ίσως προσεγγίζει τα 650 εκατ.), της «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου» (Μαλιακός – Κλειδί), μετά και την πρόσφατη αναδιάρθρωση – επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους, που επίσης αποκάλυψε το insider.gr από πέρυσι, η αξία υπολογίζεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ, του Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) μάλλον είναι χαμηλή (επιδοτούμενος οδικός άξονας και ζημιογόνος), ίσως στα 30 εκατ., ενώ για την ώρα του FlyOver, καθώς είναι σε αρχική φάση κατασκευής και αργεί κάπως η έναρξη πληρωμών διαθεσιμότητας), φέρεται να εκτιμάται για την ώρα σε 60-70 εκατ. ευρώ.

Για την Αττική Οδό, ως γνωστόν, η κα. Λάτση έδωσε premium σχεδόν 15% επί της ίδιας επένδυσης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (όχι της συνολικής των 3,27 δισ. ευρώ, αλλά επί των σχεδόν 670 εκατ.).

Αναφερόμαστε σε αυτές τις παραχωρήσεις καθώς επί της ουσίας είναι αυτές με μεγάλο αριθμό «συμμετεχόντων» – μετόχων. Γιατί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επίσης έχει το 100% της Νέας Οδού και της Κεντρικής Οδού, και το 75% της Εγνατίας (με Egis), που ακόμα δεν έχει «περάσει» στον όμιλο. Βέβαια, υπάρχουν και τα άλλα ΣΔΙΤ, στην Πελοπόννησο (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, AKTOR) και Κρήτη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, AKTOR) που ακόμα δεν έχουν καν εκκινήσει ουσιαστικά.

Σημειώστε, επίσης, ότι στους ομίλους υπάρχουν και σχέδια για εισαγωγή των Παραχωρήσεων στη χρηματιστηριακή αγορά, είτε των οδικών είτε συνολικά των μεριδίων (π.χ. η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), κίνηση που όχι μόνο θα ξεκαθαρίσει το τοπίο, αλλά θα φέρει επιπλέον έσοδα, ίσως νέους επενδυτές, μεγαλύτερη ευχέρεια χρηματοδότησης γενικώς κ.α..

Διαβάστε περισσότερα στο δημοσίευμα του www.insider.gr  πατώντας ΕΔΩ