Δευτέρα
23
Δεκέμβριος
TOP

Χαρίτσης: «Απαράδεκτη η απαξίωση και η αδιαφορία προς τους μαθητές και τις μαθήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Φιλιατρών»

Κοινοβουλευτική Ερώτηση  κατέθεσε ο Βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Χαρίτσης, προς τους υπουργούς Παιδείας και Εσωτερικών, για τις απαράδεκτες συνθήκες λειτουργίας που επικρατούν στην ιδιαίτερα ευαίσθητη εκπαιδευτική δομή του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Φιλιατρών.

Σύμφωνα με αλλεπάλληλες επιστολές διαμαρτυρίας του Συλλόγου Γονέων του Ειδικού Σχολείου αλλά και του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας,  από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς οι λιγοστές προσλήψεις στην ειδική εκπαίδευση έχουν ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλα κενά στη λειτουργία του σχολείου, το οποίο είναι τραγικά υποστελεχωμένο. Με αυτό τον τρόπο αναστέλλεται υποχρεωτικά η λειτουργία ενός τμήματος και λειτουργεί ως υπεράριθμο άλλο τμήμα, ενώ οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν υποστηρίζονται από όλες τις απαραίτητες ειδικότητες. Παράλληλα, λόγω απουσίας Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, οι μαθητές/τριες δεν υποστηρίζονται στις βασικές τους ανάγκες, όπως στη χρήση τουαλέτας, ατομικής υγιεινής, καθαριότητας, αλλαγής ρούχων, σίτισης και γενικά της αυτοεξυπηρέτησης τους.

Το γεγονός ότι δεν υπήρξε οποιαδήποτε αντίδραση του αρμόδιου Υπουργείου, το οποίο μέχρι τώρα ουδεμία απάντηση έχει δώσει, χαρακτηρίζεται επιεικώς ως ανάλγητο στην κραυγή αγωνίας των γονέων /κηδεμόνων των μαθητών/τριών του Ειδικού Σχολείου, που συνεχίζει να είναι υποστελεχωμένο και πλήρως ακατάλληλο, λόγω της ανεπάρκειας των υποδομών του, για τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών/τριών.

Τέλος ο Αλ. Χαρίτσης ζητά από τους αρμόδιους Υπουργούς απαντήσεις:

  1. Θα προβεί άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες για να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Φιλιατρών;
  2. Θα προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για την κατασκευή και τις επισκευές στις υποδομές του σχολείου, που είναι απαραίτητες για την ασφάλεια των μαθητών/τριών;

Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 

 

 

 

Αθήνα, 16 Νοεμβρίου 2023

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς

  1. τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
  2. την Υπουργό Εσωτερικών.

 

Θέμα: «Απαράδεκτη η απαξίωση και αδιαφορία προς τους μαθητές και τις μαθήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Φιλιατρών»

Η Ειδική Αγωγή αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας και αναμφίβολα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στις προτεραιότητές της, με σκοπό την παροχή ίσων ευκαιριών στη μόρφωση μέσω της ισότιμης συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία και την άρση των περιορισμών που απορρέουν από τις δυσκολίες και παρεμποδίζουν την κοινωνική ένταξη των μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Συνεπώς,  ένα σχολείο Ειδικής Εκπαίδευσης προφανώς οφείλει να διαθέτει το αναγκαίο και κατάλληλο επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό, αλλά και όλες εκείνες τις απαραίτητες υποδομές και τους ειδικά διαμορφωμένους χώρους, που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για μια πετυχημένη και ασφαλή εκπαιδευτική διαδικασία για τους μαθητές και τις μαθήτριες του.

Η κυβέρνηση της ΝΔ δείχνει να ξεδιπλώνει «κρυφή ατζέντα» περικοπών και στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής. Οι δηλώσεις της αρμόδιας Υφυπουργού ότι «η ειδική εκπαίδευση αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης ΝΔ» μετατράπηκαν γρήγορα σε – αντιεπιστημονικές – διαπιστώσεις ότι «δεν είναι σωστό να υπάρχει ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης για κάθε παιδί που το έχει ανάγκη». Ενδεικτικό των προθέσεων της κυβέρνησης είναι το γεγονός ότι το σχολικό έτος ξεκίνησε με πολλαπλά καταγεγραμμένα προβλήματα, όπως ο μικρός, και κατά πολύ υπολειπόμενος των πραγματικών αναγκών, αριθμός προσλήψεων ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού αλλά και το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών/τριών.

Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Φιλιατρών από την έναρξη της σχολικής χρονιάς αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας λόγω της δραματικής υποστελέχωσής του, αλλά και της έλλειψης αναγκαίων υποδομών για την απαραίτητη ασφάλεια των μαθητών/τριών του.

Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνουν με αγωνιώδεις επιστολές τους ο Σύλλογος Γονέων του Ειδικού Σχολείου αλλά και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας, οι λιγοστές προσλήψεις στην ειδική εκπαίδευση έχουν ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλα κενά στη λειτουργία του σχολείου, το οποίο είναι υποστελεχωμένο. Με αυτό τον τρόπο αναστέλλεται υποχρεωτικά η λειτουργία ενός τμήματος και λειτουργεί ως υπεράριθμο άλλο τμήμα, ενώ οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν υποστηρίζονται από όλες τις απαραίτητες ειδικότητες. Παράλληλα, λόγω απουσίας Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, οι μαθητές/τριες δεν υποστηρίζονται στις βασικές τους ανάγκες, όπως στη χρήση τουαλέτας, ατομικής υγιεινής, καθαριότητας, αλλαγής ρούχων, σίτισης και γενικά της αυτοεξυπηρέτησης τους.

Με έκδηλη την αγωνία για τα παιδιά τους, ο Σύλλογος Γονέων απέστειλε στις αρχές Οκτωβρίου επιστολή προς το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας και τη Διεύθυνση ΠΕ Μεσσηνίας,  ενημερώνοντας για τις ελλείψεις και τα προβλήματα και ζήτησε να στελεχωθεί το σχολείο με τις βασικές ειδικότητες προσωπικού ώστε να λειτουργήσει σύμφωνα με τις απαραίτητες προδιαγραφές που απαιτούνται για την λειτουργία ενός Ειδικού Σχολείου:

  1. Εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής
  2. Λογοθεραπευτή
  3. Εργοθεραπευτή
  4. Ειδικό Βοηθητικό προσωπικό
  5. Νοσηλευτή
  6. Κοινωνικό Λειτουργό
  7. Φυσικοθεραπευτή
  8. Εκπαιδευτικό Πληροφορικής
  9. Εκπαιδευτικό Εικαστικών
  10. Εκπαιδευτικό Μουσικής

Παράλληλα, στην ίδια επιστολή, ο Σύλλογος Γονέων ζητά όσον αφορά τις υποδομές και την ασφάλεια των μαθητών/τριών:

  • Την άμεση ανάπλαση του προαύλιου χώρου
  • Κατάλληλο δάπεδο για ΑΜΕΑ
  • Προαύλιο χώρο ψυχοκινητικής αγωγής (παιδική χαρά ΑΜΕΑ)
  • Ειδικά προστατευτικά σε όλα τα «επικίνδυνα» σημεία.
  • Ανοιγόμενους μηχανισμούς στις πόρτες, ειδικούς για ΑΜΕΑ, σε όλους τους χώρους του σχολείου.
  • Επιδιόρθωση και σωστή λειτουργία της πυρασφάλειας.

Δυστυχώς, επειδή δεν υπήρξε οποιαδήποτε αντίδραση του Υπουργείου, το οποίο μέχρι τώρα ουδεμία απάντηση έχει δώσει, χαρακτηρίζεται επιεικώς ως ανάλγητο στην κραυγή αγωνίας των γονέων /κηδεμόνων των μαθητών/τριών του Ειδικού Σχολείου, που συνεχίζει να είναι υποστελεχωμένο και πλήρως ακατάλληλο για τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών/τριών. Το γεγονός ότι σήμερα το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Φιλιατρών, λειτουργεί μόνο με τη διευθύντρια/δασκάλα Ειδικής Αγωγής και μία Ψυχολόγο που είναι στην διάθεση του σχολείου τρεις (3) φορές την εβδομάδα, ενώ το υπόλοιπο προσωπικό βρίσκεται σε αναρρωτική άδεια διαρκείας, χωρίς αντικατάσταση, δεν συνιστά απλώς κυβερνητική αδιαφορία αλλά καταστρατήγηση των δικαιωμάτων των παιδιών του Ειδικού Σχολείου.

Επειδή η Πολιτεία έχει υποχρέωση τη διασφάλιση της ίσης συμμετοχής στην απρόσκοπτη  ολοκληρωμένη εκπαίδευση και την ένταξη των μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σε ένα λειτουργικό και ασφαλές περιβάλλον.

Επειδή η αδιαφορία της Πολιτείας σε τέτοια μείζονα ζητήματα, ειδικά όταν αφορούν παιδιά/μαθητές-τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κατά παράβαση της υποχρέωσής της για άρση των αποκλεισμών και του στιγματισμού, συμβάλλει επί της ουσίας στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση όξυνσης των δυσμενών αυτών συνθηκών.

 

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Θα προβεί άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες για να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Φιλιατρών;
  2. Θα προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για την κατασκευή και τις επισκευές στις υποδομές του σχολείου, που είναι απαραίτητες για την ασφάλεια των μαθητών/τριών;

 

O ερωτών Βουλευτής

                                          Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης