Οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής και η έλλειψη tour operators στην εγχώρια αγορά εκτοξεύουν το κόστος των πακέτων
Η μέση δαπάνη των Βρετανών ανά κράτηση για το 2024 ανέρχεται ήδη σε 1.756 στερλίνες, με την Ελλάδα μάλιστα να βρίσκεται στην τέταρτη θέση μεταξύ των προορισμών που επιλέγουν, συγκεντρώνοντας το 10% των προτιμήσεων. Τα στοιχεία αυτά προέκυψαν από πρόσφατη έρευνα της American Express στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με την οποία οι Βρετανοί άνω των 18 ετών σχεδιάζουν, κατά μέσο όρο, δύο ταξίδια διακοπών μέσα στο 2024. Το έγκαιρο κλείσιμο διακοπών, σύμφωνα με την έρευνα, στόχο έχει:
n Να περιοριστεί ο κίνδυνος των ταξιδιωτών να χάσουν κάποια ευκαιρία.
n Να πετύχουν καλύτερες τιμές στα πακέτα διακοπών.
n Αλλά και να μη βρεθούν αντιμέτωποι με εξαντλημένες πτήσεις ή καταλύματα.
Ταξιδιωτικά πρακτορεία. Αντίστοιχη είναι η συμπεριφορά και άλλων ευρωπαίων ταξιδιωτών. Όμως, αυτό που μπορούν να κάνουν οι ξένοι, κυρίως μέσω των tour operators και των ηλεκτρονικών ταξιδιωτικών πρακτορείων – πλατφορμών κρατήσεων, δεν μπορούν να κάνουν οι Έλληνες.
Όπως επισημαίνουν τουριστικοί παράγοντες, αυτή τη στιγμή με τα περίπου 7.500 ελληνικά ξενοδοχεία που λειτουργούν μόνο το καλοκαίρι να είναι κλειστά, και να ήθελε κάποιος Έλληνας να κλείσει μόνος του ένα πακέτο διακοπών σε κάποιο δημοφιλή προορισμό για το ερχόμενο καλοκαίρι, είναι εξαιρετικά δύσκολο. Για να βρει ο Έλληνας κάποιο τουριστικό πακέτο για τις καλοκαιρινές διακοπές του στην Ελλάδα, θα πρέπει να καταφύγει σε ταξιδιωτικά γραφεία του εξωτερικού. Κι αυτό, καθώς tour operators για κρατήσεις στην εσωτερική αγορά από Έλληνες τουρίστες, που να έχουν τον ρόλο των ξένων tour operators, δεν υπάρχουν. Ο κύριος λόγος είναι ότι οι Έλληνες τουρίστες δεν κάνουν νωρίς τις κρατήσεις τους, ενώ ο μεγαλύτερος όγκος ταξιδεύει κυρίως τον Αύγουστο, με απευθείας κρατήσεις στα ξενοδοχεία και τα άλλα καταλύματα.
Ερώτημα. Όμως, γιατί οι κάτοικοι δημοφιλών καλοκαιρινών τουριστικών προορισμών και δη της Μεσογείου, πληρώνουν στην ίδια τους τη χώρα ακριβότερα τις διακοπές τους σε σχέση με τους Άγγλους, τους Γερμανούς ή άλλους ξένους επισκέπτες των χωρών τους; Πρόκειται για ερώτημα που απασχολεί κυρίως Έλληνες, Ισπανούς, αλλά και κατοίκους άλλων τουριστικών καλοκαιρινών προορισμών του ευρωπαϊκού Νότου. Το ίδιο ερώτημα γίνεται ακόμη πιο έντονο όταν στη διπλανή ξαπλώστρα του ξενοδοχείου όπου διαμένουν ξένοι επισκέπτες συζητούν για το πόσο χαμηλές τιμές πλήρωσαν, απολαμβάνοντας τις ίδιες υπηρεσίες. Προφανώς, αυτό συμβαίνει όχι γιατί οι Έλληνες ιδιοκτήτες καταλυμάτων έχουν κάτι με τους Έλληνες τουρίστες, ούτε γιατί οι Ισπανοί ξενοδόχοι έχουν κάτι με τους συμπατριώτες τους. Η δυνατότητα αυτή των ξένων επισκεπτών να κλείνουν πολύ νωρίς και φθηνότερα τις διακοπές τους π.χ. σε έναν ελληνικό προορισμό, προκύπτει από κανόνες που επιβάλλει η επιχειρηματική τουριστική αγορά παγκοσμίως.
Οι ξενοδόχοι και οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων, τουλάχιστον έξι μήνες νωρίτερα από την έναρξη της τουριστικής περιόδου, πουλάνε στους ξένους tour operators στη «χονδρική» τα δωμάτιά τους (διαθέτουν με συμβόλαια έως και το 90% των δωματίων τους) προσπαθώντας να εξασφαλίσουν ικανοποιητικές πληρότητες καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, αλλά και να εισπράξουν προκαταβολές χρημάτων.
Από την πλευρά τους, οι tour operators έχοντας εξασφαλίσει φθηνά (σε τιμές χονδρικής) τα δωμάτια της ερχόμενης τουριστικής σεζόν, προσπαθούν να τα διαθέσουν προς ενοικίαση νωρίς και φθηνότερα στους πελάτες τους, είτε αυτόνομα είτε μαζί με το αεροπορικό εισιτήριο και την παροχή πρόσθετων υπηρεσιών μεταφοράς κ.ά.
«Τιμές πόρτας». Στους ξενοδόχους ουσιαστικά μένουν προς πώληση τα λίγα ελεύθερα δωμάτια (10% έως 15% του συνόλου) που δεν αγόρασαν οι tour operators. Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι τιμές των δωματίων αυτών κατά την υψηλή τουριστική περίοδο (high season) είναι πολλαπλάσιες από εκείνες που αγόρασαν οι ξένοι τουρίστες τα τουριστικά πακέτα τους μέσα στο χειμώνα. Πρόκειται για τις λεγόμενες «τιμές πόρτας», με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωποι συνήθως όσοι κινούνται αργοπορημένα για να κλείσουν τις διακοπές τους.
Υπάρχουν τρόποι ώστε να πετύχει κάποιος πιο «φιλικές» τιμές, χωρίς να υποβιβάσει την ποιότητα των διακοπών του;
Σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό, κατά τη διάρκεια της πανδημίας που η ζήτηση για διακοπές ήταν στο ναδίρ, οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής ήταν φθηνότερες. Οι ξενοδόχοι προτιμούσαν να προσφέρουν ένα δωμάτιο σε χαμηλότερη τιμή από το να τους μείνει άδειο. Λειτουργούσε, δηλαδή, ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης.
Τώρα, που ο τουρισμός έχει επανέλθει στα προ της πανδημίας επίπεδα, το να μείνει κάποιος χωρίς δωμάτιο μέχρι την τελευταία στιγμή που θα ξεκινήσουν οι διακοπές του είναι ρίσκο.
Τips για φθηνότερες διακοπές
n Μπορούμε να εγγραφούμε σε προγράμματα επιβράβευσης πελατών (σε αεροπορικές εταιρείες και ξενοδοχεία) για να κερδίζουμε πόντους και να απολαμβάνουμε διάφορα προνόμια, που συχνά σχετίζονται με την τιμή.
n Στοχεύουμε να αγοράζουμε πακέτα διακοπών σε μέρες εκπτώσεων, όπως π.χ. η Black Friday.
n Οι ιστοσελίδες κρατήσεων έχουν μεγαλύτερες προσφορές και καλύτερα ταξιδιωτικά πακέτα σε πιο «ήσυχους» μήνες, δηλαδή σε μήνες που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση. Αυτό μπορεί να είναι περιοριστικό, όμως, εάν δεν έχουμε χρονικό περιορισμό, συμφέρει.
n Οι ταξιδιωτικές ιστοσελίδες συχνά παραπλανούν τους πελάτες με επισημάνσεις όπως: «Μόνο 2 δωμάτια διαθέσιμα», «αυτό το δωμάτιο κρατήθηκε μόλις 2 λεπτά πριν». Καλύτερα να το τσεκάρουμε παίρνοντας εμείς οι ίδιοι τηλέφωνο στο ξενοδοχείο.
n Κλείνουμε δωμάτια επικοινωνώντας απευθείας με το ξενοδοχείο και όχι μέσω ιστοσελίδας, για πιο ευνοϊκά πακέτα.
n Δεν υπάρχει βασικός κανόνας για το πότε είναι η ιδανική στιγμή να κάνουμε μια κράτηση. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που καθορίζουν τις τιμές και κάποιες φορές παίζει ρόλο και η «τύχη» για το αν θα πετύχουμε κάποια προσφορά.
Πηγή: tanea.gr