Αποδέκτες σειράς διαμρτυριών για τη λειτουργία των ΕΦΚΑ και ΚΕΑΟ οι λογιστές με τη σειρά τους μεταφέρουν τον έντονο προβληματισμό και την αγανάκτησή τους για την αρρυθμία που επικρατεί σε ένα “περιβάλλον λειτουργίας και εμφάνισης των πληρωμών στο πρώην ΙΚΑ αλλά κυρίως των οφειλών του ΚΕΑΟ είναι δύσχρηστο και ακατανόητο”, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Τον τελευταίο χρονικό διάστημα, σε καθημερινή βάση, γινόμαστε διαρκώς αποδέκτες παραπόνων, από αγανακτισμένους πολίτες, όλων των κατηγοριών (συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, ιδιώτες), εξαιτίας της κακής λειτουργίας τόσο του ΕΦΚΑ όσο και του ΚΕΑΟ. Όπως μας ενημέρωσαν, αλλά και όπως και οι ίδιοι διαπιστώσαμε, ο λόγος είναι η «εμφάνιση» στο ηλεκτρονικό σύστημα του e-EFKA/ΚΕΑΟ οφειλών, που άλλοτε είναι ορθές και άλλοτε εσφαλμένες, χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να εκδοθούν ασφαλιστικές ενημερότητες, να χάνονται ρυθμίσεις και αρκετοί πολίτες που χρειάζονται υγειονομική περίθαλψη, να εμφανίζονται ανασφάλιστοι.
Οι φορείς του ΕΦΚΑ και του ΚΕΑΟ είναι ενήμεροι επί των προβλημάτων που έχουν προκύψει, τόσο από επιστολές των κατά τόπους συλλόγων λογιστών, όσο και του Ο.Ε.Ε. αλλά και από επαγγελματίες όταν -και μετά χιλίων κόπων– καταφέρουν να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά μαζί τους.
Η απαρίθμηση των προβλημάτων και των δυσλειτουργιών που έχουν εντοπιστεί, εκτός του ότι είναι αδύνατη πρακτικά, θα οδηγούσε και σε ένα πολυσέλιδο-μακροσκελές κείμενο που θα έχανε το νόημα του. Δεν θα αναφέρουμε λοιπόν τα επιμέρους προβλήματα αλλά θα εστιάσουμε στη γενικότερη λάθος λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος του ΕΦΚΑ και του ΚΕΑΟ.
Πάραυτα, για την καλύτερη κατανόηση του μεγέθους του προβλήματος, ακολουθεί μια καθημερινή ιστορία.
Πελάτης έρχεται σε οποιοδήποτε λογιστικό γραφείο στην Ελλάδα και κάνει την εξής ερώτηση. «Τι χρωστάω στα ασφαλιστικά ταμεία;»
Για κάποιον που δεν ξέρει, αυτή θα φάνταζε μια απλή ερώτηση που θα είχε μια απλή απάντηση η οποία θα περιλάμβανε ένα νούμερο και θα έκανε το πολύ ένα λεπτό να απαντηθεί. Όχι όμως …
Για να απαντήσουμε χρειάζεται είσοδος στο ΕΦΚΑ με κωδικούς taxis και αν υπάρχει καθυστέρηση πληρωμών (πράγμα ιδιαίτερα σύνηθες) είσοδος στο ΚΕΑΟ με ξεχωριστούς κωδικούς για να ελέγξουμε αν οι οφειλές μας βρίσκονται εκεί. Αν υπάρχουν και οφειλές από πρώην ΟΑΕΕ ή ΟΓΑ -ανάλογα την περίπτωση- οι οποίες έχουν «πέσει» ΚΕΑΟ χρειαζόμαστε επιπλέον κωδικούς. Αν υπάρχουν και οφειλές στο πρώην ΙΚΑ που έχουν «πέσει» ΚΕΑΟ πρέπει να μπούμε με τους κωδικούς του ΙΚΑ. Το παραπάνω καταδεικνύει ότι το «ΕΝΙΑΙΟΣ» στα αρχικά του ΕΦΚΑ είναι μόνο κατ όνομα και επ ουδενί δεν συμβαδίζει μα την πραγματικότητα.
Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εκεί, αντίθετα μάλιστα. Η επόμενη ερώτηση του πελάτη είναι «Τι είναι αυτές οι οφειλές; Από πού προέρχονται;».
Εδώ λοιπόν επικρατεί ένα χάος. Το περιβάλλον λειτουργίας και εμφάνισης των πληρωμών στο πρώην ΙΚΑ αλλά κυρίως των οφειλών του ΚΕΑΟ είναι δύσχρηστο και ακατανόητο. Βεβαιώνονται ποσά χωρίς καμία ενημέρωση και τις περισσότερες φορές με λάθος χαρακτηρισμό. Επιπλέον δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος που μία οφειλή θα πάει ΚΕΑΟ με αποτέλεσμα να γίνονται λάθη και να μπερδεύονται οι εξοφλήσεις. Ενώ παράλληλα παρουσιάζεται το φαινόμενο μια οφειλή να εμφανίζεται απλήρωτη στο ΚΕΑΟ και για το αντίστοιχο ποσό να υπάρχει ως υπερείσπραξη στον ΕΦΚΑ.
Μετά από αρκετό –όπως μπορεί ο καθένας να καταλάβει– χρόνο κατορθώνουμε και απαντάμε στα παραπάνω ερωτήματα και προσκομίζουμε στον πελάτη τρεις, τέσσερεις ή και παραπάνω ταυτότητες οφειλής και αυτός εξοφλεί ή ρυθμίζει το χρέος του.
Η ταλαιπωρία όμως συνεχίζεται καθώς το ΕΦΚΑ σε πολλές περιπτώσεις εμφανίζει την πληρωμή αλλά αργεί να εμφανίσει την εξόφληση. Έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις που «κρέμεται» στο σύστημα μια πληρωμή επί 15-20 ημέρες ενώ παράλληλα παραμένει και η οφειλή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο πελάτης ο οποίος έχει εξοφλήσει ή ρυθμίσει να μην μπορεί να πάρει άμεσα το δικαιολογητικό που θέλει (ασφαλιστική ενημερότητα ή ασφαλιστική κάλυψη κτλ).
Όλα τα παραπάνω και αρκετά ακόμα υπάρχουν από σύστασης του ΕΦΚΑ και του ΚΕΑΟ και δεν είναι καινούργια. Τον τελευταίο μήνα όμως με την μαζική χρέωση οφειλών και την μη έκδοση ασφαλιστικών ενημεροτήτων και κυρίως το να θεωρούνται ανασφάλιστοι άνθρωποι με σοβαρά προβλήματα υγείας έχουν οδηγήσει την κατάσταση εκτός ελέγχου.
Στην εποχή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης τα συστήματα του ΙΚΑ, ΕΦΚΑ και ΚΕΑΟ είναι το απόλυτο παράδειγμα για το τι είναι η «ηλεκτρονική γραφειοκρατία» και το γιατί δεν είναι λύση η δημιουργία άπειρων πλατφορμών αλλά η απλούστευση των διαδικασιών και η πραγματική ενοποίηση των συστημάτων.
Απαιτούμε:
- Εκσυγχρονισμό, αυτοματοποίηση, διαλειτουργικότητα και ενοποίηση των πλατφορμών
- Δυνατότητα πληρωμής μέσω καρτών ώστε να εμφανίζονται άμεσα οι εξοφλήσεις
- Διόρθωση λαθών σε εξοφλήσεις
- Αναλυτική ενημέρωση σε τυχόν καταλογισμό νέων οφειλών
- Επαναφορά ασφαλιστικής ικανότητας σε όσους την είχαν έως 28/02/2022 μέχρι να διορθωθούν τα λάθη και οι εκκρεμότητες που υπάρχουν στο σύστημα
Η διαμαρτυρία μας ως Ένωση Λογιστών-Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Νομού Μεσσηνίας, μέσω της παρούσας επιστολής, έχει αποδέκτες πρωτίστως το Υπουργείο Εργασίας και τον ΕΦΚΑ/ΚΕΑΟ, αλλά απευθύνεται και στους ασφαλισμένους – επαγγελματίες και στα συνδικαλιστικά τους όργανα. Ο κυκεώνας που περιγράφεται δεν είναι πρόβλημα των λογιστών αλλά όλων μας. Πρέπει όλοι μαζί να πιέσουμε να αλλάξει μια κατάσταση η οποία κάνει κακό στην επιχειρηματικότητα.