Υποτονική παρουσιάζεται η αγορά κατά την περίοδο των εκπτώσεων, τουλάχιστον έως αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τα όσα επισημαίνει σχετικά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης. Όπως ο ίδιος εξηγεί μετά από μία αρκετά κινητική εορταστική περίοδο για το σύνολο της αγοράς, αυτή τη στιγμή τα δεδομένα παρουσιάζονται εντελώς διαφορετικά, αφενός διότι μεγάλη μερίδα των καταναλωτών ξόδεψε το πλεονάζον εισόδημα που προήλθε από το δώρο των Χριστουγέννων, αφετέρου διότι η περίοδος των εκπτώσεων ξεκίνησε αρκετά νωρίτερα από την επίσημη προγραμματισμένη που ήταν τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου, καθότι αρκετές επιχειρήσεις πραγματοποίησαν προεκπτώσεις ήδη κατά τη διάρκεια των εορτών.
Σημαντικό ρόλο όμως και στην κίνηση της εκπτωτικής περιόδου διαδραματίζει και το γεγονός ότι συνεχίζεται η καλοκαιρία, η οποία επηρεάζει σημαντικά τον κλάδο ένδυσης και υπόδησης καθότι δεν έχει δημιουργήσει την ανάγκη στους καταναλωτές να αγοράσουν μεγάλο όγκο χειμερινών ρούχων. Αυτή είναι σε κάθε περίπτωση η γενικότερη εικόνα της εκπτωτικής περιόδου.
Σημειώνεται ότι και η πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, η οποία ήταν στις 14 Ιανουαρίου δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα για την αγορά ειδών ένδυσης και υπόδησης, κάτι που επιβεβαιώνει και ο κύριος Καφούνης.
Η εκτίμηση των ανθρώπων της αγοράς ευρύτερα ωστόσο είναι ότι το επόμενο διάστημα και με την εντατικοποίηση των προσφορών με μεγαλύτερα ποσοστά εκπτώσεων στα προϊόντα, αναμένεται ότι η κίνηση θα αυξηθεί.
Προτεραιοποίηση αγορών
Την ίδια στιγμή οι καταναλωτές προτεραιοποιούν τις αγορές και τις ανάγκες τους, ενώ η επικρατούσα ακρίβεια σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, έχει φέρει σε δεύτερη μοίρα σε αρκετές των περιπτώσεων τις αγορές μη αναγκαίων αγαθών.
Στοιχεία που έδωσε η εταιρεία ερευνών για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, Circana, δείχνουν ότι οι τιμές στο χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2023 αυξήθηκαν κατά 7,2% συγκρινόμενες με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2022. Παρ’ όλ’ αυτά όμως διατηρείται ανοδική η κατανάλωση από πλευράς τεμαχίων προϊόντων με 2,2% καθότι το καταναλωτικό κοινό δίνει βαρύτητα στα απολύτως αναγκαία καταναλωτικά αγαθά όπως τρόφιμα, είδη καθαριότητας και φροντίδας σπιτιού και ατομικής υγιεινής τα οποία θεωρεί ως προτεραιότητα στις αγορές για το σπίτι του.
Ταυτόχρονα οι πωλήσεις σε τζίρο για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά στα σούπερ μάρκετ ανήλθαν σε 8,18 δισεκατομμύρια ευρώ από 7,47 δισεκατομμύρια ευρώ, κάτι που σημαίνει αύξηση κατά 9,5% ή κατά 711 εκατομμύρια ευρώ, ωθούμενες κυρίως από τις πληθωριστικές τάσεις. Επιπλέον, η μεσοσταθμική αύξηση τιμών στα βασικά καταναλωτικά αγαθά στο διάσημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2023 σε σύγκριση με τον διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2022 ανήλθε σε ποσοστό 7,2% με την ακρίβεια να θεωρείται έναν από τους βασικούς παράγοντες που καθιστά επιφυλακτικό τον καταναλωτή.
Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και η χρονική υστέρηση στις αυξήσεις μισθών
Ως προς την πορεία των μισθών και τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, χαρακτηριστική είναι η αναφορά στο πρόσφατο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων της Alpha Bank για τον Ιανουάριο, όπου αναφέρεται ότι οι πληθωριστικές πιέσεις προκλήθηκαν από τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις ενεργειακές ανατιμήσεις. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να περιορισθεί το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, με τους εργαζόμενους να επιδιώκουν υψηλότερους ονομαστικούς μισθούς. H ονομαστική αύξηση των μισθών πραγματοποιήθηκε με χρονική υστέρηση, κυρίως, λόγω των συλλογικών συμβάσεων που συμφωνούνται για μεγάλα διαστήματα, ενώ παρέμεινε ισχυρή, το 2023, υποστηριζόμενη από την ανθεκτική αγορά εργασίας. Ωστόσο, προβλέπεται ότι θα μειωθεί σταδιακά, καθώς η αύξηση της αποζημίωσης ανά εργαζόμενο αναμένεται να μειωθεί στην Ευρωζώνη από 5,3%, το 2023, σε 3,3%, το 2026.
ΠΗΓΗ capital.gr