Παρασκευή
22
Νοέμβριος
TOP

Ερώτηση Χαρίτση για τον αποκλεισμό των εγκατεστημένων επιχειρήσεων από τις αλλαγές των Κανονισμών Λειτουργίας στα Επιχειρηματικά Πάρκα

Κοινοβουλευτική Ερώτηση με πρωτοβουλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξη Χαρίτση

«Αποκλεισμός των εγκατεστημένων επιχειρήσεων από τις αλλαγές των Κανονισμών Λειτουργίας στα Επιχειρηματικά Πάρκα (πρώην ΒΙ.ΠΕ)  της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε.».

Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι φωνές των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και των επίσημων  φορέων τους, κατά της διαδικασίας για την αλλαγή των κανονισμών λειτουργίας των επιχειρηματικών πάρκων (ΕΠ) με διαχειριστή την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. (ΕΤΒΑ) στο πλαίσιο του ν. 4982/2022. Με κοινοβουλευτική ερώτησή που κατέθεσε ο Βουλευτής Μεσσηνίας,  Αλέξης Χαρίτσης, επισημαίνει ότι η διαδικασία ψηφοφορίας κινδυνεύει να καταστεί προσχηματική, παραβιάζοντας κάθε έννοια δημοκρατικής λειτουργίας, καθώς η λήψη απόφασης θα λαμβάνεται με μόνη την πλειοψηφία της ΕΤΒΑ, ακόμη και  στην περίπτωση που το σύνολο ή η πλειοψηφία των εγκατεστημένων επιχειρήσεων ψήφιζαν κατά του νέου κανονισμού λειτουργίας. Την ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης συνυπογράφουν  22 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.

Οι ερωτώντες βουλευτές επισημαίνουν ότι κατά την ψήφιση του νόμου 4982/2022 ως ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ είχαμε επισημάνει τα προβλήματα που θα δημιουργούσε το νέο πλαίσιο λειτουργίας των ΕΠ, αφού οι σχέσεις μεταξύ του φορέα διαχείρισης και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων θα αντιμετωπίζονταν ως σχέσεις μεταξύ ιδιωτών, παραβλέποντας το γεγονός  ότι τα επιχειρηματικά πάρκα είναι έργα δημόσιας ωφέλειας και υπό αυτό το πρίσμα πρέπει να αντιμετωπίζονται.

Ο Αλ. Χαρίτσης και οι συνυπογράφοντες βουλευτές καταλήγουν επισημαίνοντας, ότι η ανάπτυξη των επιχειρηματικών πάρκων αποτελεί σημαντικό παράγοντα που θα διευκολύνει την λειτουργία των οικονομικών δραστηριοτήτων, θα ευνοήσει την εξέλιξη των επιχειρήσεων με όρους βιωσιμότητας και αειφορίας, αντιμετωπίζοντας  με αποτελεσματικό τρόπο τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και την άναρχη δόμηση. Προϋποθέτει όμως ομαλές σχέσεις συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων και των διαχειριστών των ΕΠ ώστε να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα που ανακύπτουν και  ερωτούν τον αρμόδιο Υπουργό:

 

  1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να αποκατασταθούν οι σχέσεις της οργανωμένης επιχειρηματικότητας με την ΕΤΒΑ;
  2. Ποιες πρωτοβουλίες προτίθεται να αναλάβει στο άμεσο μέλλον έτσι ώστε να αποκατασταθεί η δημοκρατική διαδικασία στην διαχείριση των ΕΠ, χωρίς τους υφιστάμενους αποκλεισμούς των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και των ιδιοκτήτων γης;
  3. Πώς προτίθεται να αντιμετωπίσει το γεγονός ότι σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δεν υφίσταται καμία ανεξάρτητη διαδικασία διαιτησίας για την επίλυση διαφορών που προκύπτουν ανάμεσα στο διαχειριστή του πάρκου και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων;
  4. Πότε θα πάψει η πολιτεία να πριμοδοτεί την ΕΤΒΑ σε βάρος των εγκατεστημένων επιχειρήσεων;
  5. Και τέλος, ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την ανάπτυξη επιχειρηματικών πάρκων νέας γενιάς στο πλαίσιο του ΤΑΑ και του ΕΣΠΑ 2021-2027;

 

 

 

Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς

Τον κ.  Υπουργό Ανάπτυξης

Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι φωνές των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και των επίσημων φορέων τους, κατά της διαδικασίας για την αλλαγή των κανονισμών λειτουργίας των επιχειρηματικών πάρκων (ΕΠ) με διαχειριστή την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. (ΕΤΒΑ).

Σύμφωνα με τον νόμο 4982/2022 οι Εταιρείες Ανάπτυξης Διαχείρισης Επιχειρηματικών Πάρκων (Ε.Α.Δ.Ε.Π) έχουν την δυνατότητα να εκκινήσουν τις διαδικασίες για την αλλαγή των κανονισμών λειτουργίας των Ε.Π.. Σύμφωνα με το άρθρο 23 του ν. 4982/2022  «ο κανονισμός λειτουργίας δύναται να αναθεωρείται, είτε με πρωτοβουλία της Ε.Α.Δ.Ε.Π. είτε κατόπιν συγκεκριμένου αιτήματος που υποβάλλουν προς την Ε.Α.Δ.Ε.Π. ενήμεροι ιδιοκτήτες γης που εκπροσωπούν ποσοστό τουλάχιστον πενήντα ένα τοις εκατό (51%) της συνολικής έκτασης του Ε.Π.. Ως ενήμεροι ιδιοκτήτες γης θεωρούνται εκείνοι που τόσο οι ίδιοι, όσο και οι επιχειρήσεις οι οποίες είναι ή ήταν εγκατεστημένες στα οικόπεδά τους, είναι ενήμεροι ως προς τη συμμόρφωσή τους σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό Λειτουργίας».

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι για τα ΕΠ  που διαχειρίζεται η ΕΤΒΑ οι δυνατότητες για την αλλαγή των κανονισμών λειτουργίας εκ μέρους των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, περιορίζονται σημαντικά, αφού μεγάλος αριθμός από αυτές αποκλείεται από την συμμετοχή στην σχετική ψηφοφορία, λόγω διαφορών με την ΕΤΒΑ, καθώς και για οφειλές ευτελών ποσών. Λαμβάνοντας δε,  υπόψη ότι οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι ενός επιχειρηματικού πάρκου δεν επιμερίζονται στους ιδιοκτήτες γης και τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις, αλλά προσμετρώνται υπέρ της ΕΤΒΑ στο απαιτούμενο ποσοστό κάλυψης επί της συνολικής έκτασης (51%), είναι προφανές ότι η ΕΤΒΑ εντέλει έχει το αποκλειστικό δικαίωμα όχι μόνο να εκκινήσει τη σχετική διαδικασία για την αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας, αλλά να αποφασίσει επ’ αυτού και να τον επιβάλλει στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις ουσιαστικά μονομερώς.

Συνεπώς, τα περιθώρια αντίδρασης επί  του προτεινόμενου από την ΕΤΒΑ κανονισμού λειτουργίας περιορίζονται δραστικά και η διαδικασία ψηφοφορίας, με αποκλειστικό κριτήριο για τον σχηματισμό πλειοψηφίας το ποσοστό κάλυψης της συνολικής έκτασης του πάρκου, κινδυνεύει να καταστεί προσχηματική, παραβιάζοντας κάθε έννοια δημοκρατικής λειτουργίας, καθώς η λήψη απόφασης θα λαμβάνεται με μόνη την πλειοψηφία της ΕΤΒΑ, ακόμη και  στην περίπτωση που το σύνολο ή η πλειοψηφία των εγκατεστημένων επιχειρήσεων ψήφιζαν κατά του νέου κανονισμού λειτουργίας.

Οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις μέσω των θεσμικών τους φορέων επανειλημμένα έχουν επισημάνει ότι στους νέους κανονισμούς λειτουργίας περιλαμβάνονται  καταχρηστικές αλλαγές που οδηγούν σε πλήρη εξόντωση τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που λειτουργούν εντός των ΕΠ της ΕΤΒΑ, αφού τις εγκλωβίζει σε υψηλά κόστη διαχείρισης και ένα μέλλον στο οποίο θα βρίσκονται έρμαια στις αποφάσεις της ΕΤΒΑ που πλέον θα λειτουργεί με στόχο το μέγιστο δυνατό  γι’ αυτήν κέρδος.

Ως ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ κατά την ψήφιση του νόμου 4982/2022 είχαμε επισημάνει τα προβλήματα που θα δημιουργούσε το νέο πλαίσιο λειτουργίας των ΕΠ, αφού πλέον οι σχέσεις μεταξύ του φορέα διαχείρισης και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων χαρακτηρίζονται ως σχέσεις μεταξύ ιδιωτών. Όμως οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι τα επιχειρηματικά πάρκα είναι έργα δημόσιας ωφέλειας και υπό αυτό το πρίσμα πρέπει να αντιμετωπίζονται. Δυστυχώς η εμμονή της Κυβέρνησης σε νεοφιλελεύθερες πολιτικές, με  περιορισμό του ρόλου του κράτους, ακόμη και εκεί που επιβάλλεται να διατηρεί έναν εποπτικό ρόλο, έχουν αρνητικές συνέπειες για την λειτουργία της οικονομίας, της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης. Ειδικότερα, όσον αφορά τον ιδιαίτερα σημαντικό τομέα των βιομηχανικών περιοχών, το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει δημιουργεί εμπόδια στην ανάπτυξη τους, πριμοδοτεί πρακτικές που ευνοούν δραστηριότητες που δεν σκοπεύουν στην ανάπτυξη σύγχρονων επιχειρηματικών πάρκων, ενώ οι απόψεις που ισχυρίζονται ότι οι σχέσεις Φορέα Διαχείρισης και εγκατεστημένων επιχειρήσεων είναι αμιγώς ιδιωτικές, και οι κανονισμοί λειτουργίας είναι ελεύθερες συμβάσεις που πρέπει να συνάπτονται ελεύθερα μεταξύ των μερών, χωρίς την εποπτεία του κράτους, είναι εκτός της λογικής ανάπτυξης των επιχειρηματικών πάρκων.

Ο νόμος 4982/2022 έχει ανοίξει τον ασκό του Αιόλου,  στην δίνη του οποίου έχουν περιπέσει οι βιομηχανικές περιοχές και η λειτουργούσα επιχειρηματικότητα σε αυτές. Οι αντιδράσεις των εγκατεστημένων επιχειρήσεων που καταγράφονται στον επιχειρηματικό τύπο και δημοσιεύονται σε επίσημα δελτία τύπου των συνδέσμων τους, αφενός μεν για τον ηγεμονικό ρόλο της ΕΤΒΑ, αφετέρου δε για την δεινή θέση που έχουν περιέλθει, αναδεικνύουν με εύγλωττο τρόπο την αγωνία για το μέλλον τους. Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνει μεταξύ άλλων ο  Πανελλήνιος Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιομηχανικών Περιοχών (ΠΑ.Σ.Ε.ΒΙ.ΠΕ) ‘’οι συγκεκριμένοι Κανόνες Λειτουργίας δεν αποτελούν εκσυγχρονισμό των Πάρκων, αλλά αντίθετα, αναχρονισμό. Διέπονται από εμφανώς αντιεπιχειρηματικό πνεύμα, καθώς εισάγουν απόλυτες εξουσίες υπέρ του διαχειριστή με ανεξέλεγκτη διακριτική του ευχέρεια να καθορίζει τη λειτουργία και τις επενδύσεις στις ΒΙΠΕ, χωρίς δυνατότητα ελέγχου ούτε και ενεργού συμμετοχής των επιχειρήσεων, παρότι κατέχουν την πλειοψηφία της γης και είναι οι πραγματικοί επενδυτές σε αυτές’’. Επίσης αυξάνονται δραματικά οι γραφειοκρατικές διαδικασίες αδειοδοτήσεων, δεν προβλέπεται καμία ανεξάρτητη διαδικασία διαιτησίας στις περιπτώσεις διαφορών του διαχειριστή με τις εγκαταστημένες επιχειρήσεις, αλλά οι διαφορές αυτές επιλύονται στο πλαίσιο επιτροπής που συστήνεται από τον διαχειριστή του πάρκου.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, σε πολλές ΒΙ.ΠΕ οι επιχειρήσεις αντέδρασαν έντονα, αποστέλλοντας τις δικές τους προτάσεις που τελικά αγνοήθηκαν από την ΕΤΒΑ, ενώ παράλληλα καταγγέλλουν ότι οι προτάσεις τους κοινοποιήθηκαν στον Υπουργό Ανάπτυξης, χωρίς όμως μέχρι σήμερα ο ίδιος να έχει αναλάβει κάποια πρωτοβουλία προκειμένου να εξομαλυνθούν οι σχέσεις των εγκατεστημένων επιχειρήσεων με την ΕΤΒΑ, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν τα κρίσιμα θέματα που έχουν ανακύψει, και να προαχθεί με τις καλύτερες προϋποθέσεις η βιομηχανική συμβίωση και η ανάπτυξη των επιχειρήσεων.

Επειδή η επιχειρηματικότητα έχει ανάγκη από την στήριξη της πολιτείας προκειμένου να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της οικονομικής και ενεργειακής κρίσης και να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του μέλλοντος χωρίς εμπόδια που δυσχεραίνουν δυσανάλογα το έργο της.

Επειδή η ανάπτυξη των επιχειρηματικών πάρκων αποτελεί σημαντικό παράγοντα που θα διευκολύνει την λειτουργία των οικονομικών δραστηριοτήτων και θα ευνοήσει την εξέλιξη των επιχειρήσεων με όρους βιωσιμότητας και αειφορίας.

Επειδή όπου υπάρχει  οργανωμένη ανάπτυξη των μεταποιητικών δραστηριοτήτων αντιμετωπίζονται με αποτελεσματικό τρόπο οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις και η άναρχη δόμηση.

Επειδή η βιώσιμη λειτουργία των ΕΠ προϋποθέτει ομαλές σχέσεις συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων και των διαχειριστών των ΕΠ ώστε να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα που ανακύπτουν, και να εκσυγχρονίζονται με τρόπο αποδεκτό οι υπάρχουσες υποδομές.

Επειδή η οργανωμένη πολιτεία έχεις χρέος να προασπίζει τα συμφέροντα των πολιτών της, των επιχειρήσεων και της υγιούς επιχειρηματικότητας, ενάντια σε οικονομικά συμφέροντα λίγων που μοναδικό σκοπό έχουν το ίδιο όφελος χωρίς να υπολογίζουν τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να αποκατασταθούν οι σχέσεις της οργανωμένης επιχειρηματικότητας με την ΕΤΒΑ;
  2. Ποιες πρωτοβουλίες προτίθεται να αναλάβει στο άμεσο μέλλον έτσι ώστε να αποκατασταθεί η δημοκρατική διαδικασία στην διαχείριση των ΕΠ, χωρίς τους υφιστάμενους αποκλεισμούς των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και των ιδιοκτήτων γης;
  3. Πώς προτίθεται να αντιμετωπίσει το γεγονός ότι σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δεν υφίσταται καμία ανεξάρτητη διαδικασία διαιτησίας για την επίλυση διαφορών που προκύπτουν ανάμεσα στο διαχειριστή του πάρκου και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων;
  4. Πότε θα πάψει η πολιτεία να πριμοδοτεί την ΕΤΒΑ σε βάρος των εγκατεστημένων επιχειρήσεων;
  5. Και τέλος, ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την ανάπτυξη επιχειρηματικών πάρκων νέας γενιάς στο πλαίσιο του ΤΑΑ και του ΕΣΠΑ 2021-2027;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

 

Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)

 

Σαρακιώτης Ιωάννης

 

Αναγνωστοπούλου Σία

 

Αχτσιόγλου Έφη

 

Βέττα Καλλιόπη

 

Γιαννούλης Χρήστος

 

Ζαμπάρας Μιλτιάδης

 

Καλαματιανός Διονύσιος

 

Καραμέρος Γεώργιος

 

Κοντοτόλη Μαρίνα

 

Μάλαμα Κυριακή

 

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

 

Μπάρκας Κωνσταντίνος

 

Νοτοπούλου Αικατερίνη

 

Οζγκιούρ Φερχάτ

 

Παπαηλιού Γεώργιος

 

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

 

Πέρκα Θεοπίστη

 

Πούλου Παναγιού

 

Τζούφη Μερόπη

 

             Φωτίου Θεανώ