Πέμπτη
28
Μάρτιος
TOP

Γιατί ο άνθρωπος που έβαλε λάστιχα στα αυτοκίνητά μας πέθανε πάμφτωχος

Σαν χθες, 29 Δεκεμβρίου 1800, γεννήθηκε στο Νιου Χέιβεν του Κονέκτικατ ο Charles Goodyear, ο άνθρωπος στον οποίο οφείλουμε τα λάστιχα των αυτοκινήτων μας. Παρότι η εφεύρεσή του γέννησε μία βιομηχανία δισεκατομμυρίων, ο ίδιος δεν μπόρεσε να προστατεύσει τις πατέντες του και πέθανε φτωχός, αφήνοντας πίσω του χρέη, το 1860.

Ο Goodyear ξεκίνησε την καριέρα του στο κατάστημα εργαλείων του πατέρα του, το οποίο, ωστόσο, χρεοκόπησε το 1830.

Στην πορεία άρχισε να πειραματίζεται με διάφορες μεθόδους για την επεξεργασία του καουτσούκ, ώστε να χάσει τις κολλητικές του ιδιότητες και να αντέχει σε πολύ υψηλές και πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.

Ανέπτυξε μία μέθοδο επεξεργασίας με νιτρικό οξύ και το 1837 έκλεισε συμφωνία για τη χρήση της διαδικασίας αυτής στην παραγωγή σάκων των αμερικανικών ταχυδρομείων. Όμως, το ύφασμα με καουτσούκ αποδείχθηκε τελικά άχρηστο στις υψηλές θερμοκρασίες.

giati-o-anthropos-poy-evale-lasticha-sta-aytokinita-mas-pethane-pamftochos0
φωτ.: AP

Τα επόμενα χρόνια, ο Goodyear συνεργάστηκε με τον Nathaniel Hayward, έναν πρώην υπάλληλο του εργοστασίου καουτσούκ Roxbury, ο οποίος είχε ανακαλύψει μέσω της επεξεργασίας με θείο, το καουτσούκ δεν είναι πια κολλώδες.

Ο Gooodyear  αγόρασε τα δικαιώματα στη διαδικασία του Hayward. Και το 1839, έριξε κατά λάθος καουτσούκ αναμεμειγμένο με θείο σε μία καυτή κουζίνα, ανακαλύπτοντας τον βουλκανισμό (vulcanization).

Εξασφάλισε την πρώτη πατέντα το 1844, αλλά χρειάστηκε να δώσει μάχες για την προστασία της στα δικαστήρια, με την αποφασιστική νίκη του να μην έρχεται παρά το 1852.

Αυτή τη χρονιά πηγαίνει στην Αγγλία, όμως οι προσπάθειές του να ιδρύσει εργοστάσια που χρησιμοποιούν τη μέθοδό του αποτυγχάνουν.

Λόγω τεχνικών και νομικών προβλημάτων, χάνει τις πατέντες του στην Αγγλία και τη Γαλλία. Στη Γαλλία, μάλιστα, μία εταιρεία που παράγει βουλκανισμένο λάστιχο με τη διαδικασία του χρεοκοπεί και τον Δεκέμβριο του 1855 ο Goodyear φυλακίζεται στο Παρίσι για χρέη.

Στις ΗΠΑ, οι πατέντες του συνεχίζουν να παραβιάζονται. Έτσι, ενώ η εφεύρεσή του έβγαλε εκατομμύρια για άλλους, ο Goodyear άφησε πίσω του χρέη 200.000 δολαρίων στον θάνατό του.

ΠΗΓΗ: moneyreview.gr