Τρίτη
5
Νοέμβριος
TOP

Γιατί θα φτάσει το λαδί 20 ευρώ το λίτρο

Πώς βγαίνουν τα μαθηματικά για το λίτρο ελαιόλαδου που αγοράζουμε στα 13 ευρώ (κατά μ.ο.), ενώ πωλήθηκε πέρυσι από τον παραγωγό στα 4.80 ευρώ και πού θα φτάσει η τιμή μετά τη φετινή πώληση στα 9.25 ευρώ.

Πολλές είναι οι οικογένειες που έχουν ρίζες ελαιόδεντρων και άρα μέχρι πρότινος δεν απασχολούνταν ιδιαίτερα με το πώς θα εξασφαλίσουν το ελαιόλαδο της χρονιάς. Υπάρχουν κι άλλοι που έχουν φίλους σε οικογένειες με ρίζες, οπότε βολεύονταν κι αυτοί.

Για μη σε κουράζω, δεν ήταν πολλοί εκείνοι που είχαν καταλάβει πού έχει φτάσει η τιμή του λίτρου, πριν γίνει viral το θέμα μέσω των social media και μετά στα πιο ‘παραδοσιακά’ media.

Έτσι, μάθαμε όλοι πως το λίτρο που πωλείτο από τον παραγωγό στα 2.5 ευρώ το 2021, έφτασε στα 3.5 ευρώ το 2022 και στα 8 ευρώ φέτος τον Αύγουστο του 2023.

Στα ράφια των σούπερ μάρκετ το βρίσκουμε σε μια μέση τιμή των 13 ευρώ το λίτρο.

Κάτι που θα έλεγες ότι είναι φυσικό, εφόσον αγοράστηκε στα 8 ευρώ.

Μόνο που πρόκειται για περυσινή διαλογή και άρα αυτό που πληρώνεις τώρα κατά μ.ο. 13 ευρώ το λίτρο, αγοράστηκε στα 4.80 ευρώ κατά μ.ο. Eπίσης, το πρώτο φετινό λάδι πωλήθηκε στα 9.25 ευρώ το λίτρο.

Άρα;

Ξέχνα τις ‘βούτες’ που έκανες από παιδί, ξέχνα τα λαδερά με τη φέτα (γιατί εκτός του ελαιόλαδου, έχει εκτιναχθεί στα ύψη και η τιμή του τυριού αυτού) και γενικά, ετοιμάσου να αλλάξεις συνήθειες, γιατί η άνοδος της τιμής δεν αναμένεται να τελειώσει κάπου εδώ κοντά.

Το λάδι το απολαμβάνουμε από παιδιά. Και το θεωρούσαμε ως δεδομένο της διατροφής μας. Αυτό αναμένεται να αλλάξει. ISTOCK

ΤΙ ΜΑΣ ΛΕΝΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ

Η κλιματική κρίση έχει ως συνέπεια την εκτεταμένη ξηρασία και αυτή τη μείωση παραγωγής ελαιόλαδου, αφού τα ελαιόδεντρα δεν ‘βγάζουν’ καρπούς. Όταν η χώρα που ελέγχει το 50% της παγκόσμιας αγοράς (βλ. Ισπανία) είδε τους 2.000.000 τόνους της παραγωγής του 2019 να γίνονται 610.000 το 2023, αντιλαμβάνεσαι τι συμβαίνει με μικρότερες αγορές.

Όπως είναι αυτές της Αλβανίας, της Τουρκίας, της Πορτογαλίας, της Κροατίας και φυσικά η δική μας.

Η Ιταλία φημίζεται όχι για την παραγωγή, αλλά για την τεχνογνωσία στην πώληση ελαιόλαδου που εξασφαλίζει από άλλες χώρες, όπως λέει στο Magazine ο Νίκος Λάππας, πτυχιούχος οικονομικών, κάτοχος διδακτορικού διπλώματος σε θέματα αγροτικής οικονομίας και επικεφαλής της εφημερίδας Ύπαιθρος.

Στα δεδομένα είναι πως η μείωση της παραγωγής της Ισπανίας έκανε ‘χρυσές’ τις δουλειές όλων των άλλων αγορών της Ευρώπης που πουλούσαν πιο ακριβά το πολύτιμο πια αγαθό.

Ας δούμε και τα άλλα που επηρέασαν τις εξελίξεις.

ΠΩΣ ΤΡΙΠΛΑΣΙΑΖΕΤΑΙ Η ΤΙΜΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΡΟΤΗ ΣΤΟ ΡΑΦΙ ΤΟΥ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ

Επειδή δεν με βοήθησαν ιδιαίτερα τα μαθηματικά μου στο να καταλάβω πώς πληρώνω φέτος 13 ευρώ το λίτρο το λάδι που παρήχθη και πωλήθηκε πέρυσι στα 4.80 ευρώ το λίτρο, ζήτησα τη βοήθεια του κυρίου Λάππα. Εκείνος θέλησε να εξηγήσει αρχικά, τα βασικά της αγοράς του ελαιόλαδου.

«Το ελαιόλαδο βγαίνει αργά το φθινόπωρο και τους πρώτους μήνες του χειμώνα, ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή που συλλέγονται οι ελιές.

Η συγκομιδή γίνεται μια φορά το χρόνο, η αγορά επίσης, αλλά η διάθεση γίνεται όλο το χρόνο.

Τα 4/5 της ποσότητας ‘φεύγουν’ το Νοέμβριο.

Πέρυσι ο παραγωγός πούλησε κατά μέσο όρο, στα 4.80 ευρώ το λίτρο.

Η βιομηχανία που το αγόρασε (στα 4.80 ευρώ το λίτρο) και το έβαλε σε μπουκάλι, το έβγαλε σιγά σιγά στην αγορά μέσα σε ένα 12μηνο -όπως συμβαίνει κάθε χρόνο.

Το κέρδος τους και η συσκευασία είναι στα 1.30 ευρώ το λίτρο.

Συν τα 4.80 που το αγόρασαν, η αξία φτάνει στα 6.1 ευρώ το λίτρο».

Eικόνα από τη συλλογή μαύρων ελιών από τις οποίες ‘βγαίνει’ το ελαιόλαδο. ISTOCK

Βέβαια, από τον χονδρέμπορο που αγοράζει στην όποια τιμή, γίνεται αύξηση τουλάχιστον 10% στην προώθηση στις αλυσίδες που το διαθέτουν για τουλάχιστον ένα επιπλέον 10%

«Πολλές φορές το ελαιόλαδο διατίθεται στη διπλάσια τιμή από τον παραγωγό στον έμπορο. Εν τω μεταξύ, κάποιοι συνεταιρισμοί κράτησαν μια ποσότητα και έκαναν μικρές αγοραπωλησίες μέχρι σήμερα.

Το τελευταίο δίμηνο, οι παραγωγοί πούλησαν σε πολύ υψηλές τιμές, των 8 ευρώ το λίτρο, μικρές ποσότητες».

Γιατί το πληρώνουμε εμείς στα 13 ευρώ το λίτρο;

«Τα σούπερ μάρκετ υποστηρίζουν πως η τιμή έφτασε εκεί όπου είναι σήμερα, γιατί το λάδι πουλήθηκε ακριβά από τη βιομηχανία. Η τιμή όμως, αυτή προκύπτει αφότου παίρνει η αλυσίδα το λάδι».

Γιατί;

«Όσο δεν ελέγχεται η αλυσίδα για τα κέρδη της από την κυβέρνηση, θα συνεχίσει αυτήν την πρακτική. Για να είναι εν τω μεταξύ, πιο αποδεκτό αυτό που κάνει το εμπόριο, υποστηρίζει ότι αγόρασε πολύ μικρές ποσότητες τις τελευταίες εβδομάδες και τους τελευταίους μήνες από τον αγρότη, στα 8 ευρώ.

Μαζί με ό,τι βάλει η βιομηχανία, τον ΦΠΑ και το δικό τους κέρδος, προκύπτουν τα 13 ευρώ.

Στην πραγματικότητα όμως, η λιανική διπλασιάζει την τιμή για τον καταναλωτή. Αυτόν τον διπλασιασμό τον προκαλεί η διακίνηση και η αλυσίδα.

Από την τιμή που πληρώνουμε, το 50% το παίρνει η λιανική και το εμπόριο και το άλλο 50% ο αγρότης και η βιομηχανία».

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΦΡΕΣΚΟ ΦΕΤΙΝΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ ΠΩΛΗΘΗΚΕ ΣΤΑ 9.25 ΕΥΡΩ ΤΟ ΛΙΤΡΟ

Την Παρασκευή 13/10 έγινε η πρώτη αγοραπωλησία φρέσκου, νέου ελαιόλαδου στη Νεάπολη της Λακωνίας, από τον συνεταιρισμό των Αγίων Αποστόλων. Κατατέθηκαν τέσσερις προσφορές. Ιταλική εταιρία το αγόρασε από τον αγρότη στα 9.25 ευρώ το λίτρο, ενώ θα αγοράσει και δεύτερο βυτίο.

Αν πληρώνουμε 13 ευρώ το λίτρο το ελαιόλαδο που πούλησε ο αγρότης πέρυσι στα 4.80, τώρα που το πουλάει στα 9.25 ευρώ του χρόνου θα χρειαστούμε ένα 20ευρω για κάθε λίτρο.

Σωστά;

Κατά τον κύριο Λάππα «όταν μπει η κορωνέικη ποικιλία στη μέση τον επόμενο μήνα, θα μπορούμε να καταλάβουμε περισσότερα για το πώς θα διαμορφωθούν οι τιμές του χρόνου».

Η βιομηχανία αγοράζει ελαιόλαδο μια φορά το χρόνο και το διαθέτει όλο το χρόνο. ISTOCK

Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΤΑΝ «ΞΕΦΕΥΓΟΥΝ» ΟΙ ΤΙΜΕΣ

Όπως λέει ο καθ’ ύλην αρμόδιος «η παραγωγή όλων των χωρών φέτος θα είναι κρίσιμη για το τι θα μας περιμένει το 2024. Όπως είναι σημαντικός ο κίνδυνος να χαθεί η κατανάλωση του ελαιόλαδου, υπέρ των πιο φθηνών σπορέλαιων.

ΜΠΟΡΕΙ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΝΑ ΜΗ ΣΤΕΡΗΘΕΙ ΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ ΑΠΟ ΤΗ ΣΑΛΑΤΑ ΤΟΥ, ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΠΙΘΑΝΟ ΝΑ ΟΔΗΓΗΘΕΙ ΣΤΗ ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΣΠΟΡΕΛΑΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΓΕΙΡΕΜΑ.

Στο παρελθόν υπήρχαν πολλές αγορές που ‘χάθηκαν’ γιατί ξέφυγαν οι τιμές και οι καταναλωτές προχώρησαν σε αντικαταστάσεις προϊόντων».

Όπως;

«Το τελευταίο σχετικό φαινόμενο είναι τα ακριβά τυριά που χάθηκαν, υπέρ των φθηνών όταν έγιναν απλησίαστες οι τιμές».

Πριν σας χαιρετήσουμε, να θυμίσουμε λίγο, τι συμβαίνει με τη φέτα.

πηγη  news247.gr