Δευτέρα
25
Νοέμβριος
TOP

Ληξιπρόθεσμα χρέη: Eρχεται το μεγάλο ξεκαθάρισμα με οριστικές διαγραφές και ρυθμίσεις a la carte

Στο ξεκαθάρισμα της λίστας με τα ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία προχωρά το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ με στόχο να διαγραφούν οριστικά τα ανεπίδεκτα είσπραξης και να υπάρχει πραγματική εικόνα για το ύψος των απλήρωτων φόρων και τον αριθμό των οφειλετών. Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν ότι από το συνολικό όγκο των «κόκκινων» χρεών που ανέρχονται σε 106 δισ. ευρώ τα 26,3 δισ. ευρώ θεωρούνται «χαμένα» για το δημόσιο καθώς προέρχονται από εταιρείες-φαντάσματα και από οφειλέτες που δεν έχουν κανένα εισόδημα ή περιουσιακά στοιχεία.

«Φαντάσματα»

Ενδεικτική της εικόνας που υπάρχει στο χάος των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, είναι η περίφημη λίστα των μεγαλοοφειλετών του Δημοσίου που βρίθει …. σκελετών και …φαντασμάτων δεκαετιών. Αν και στη σχετική λίστα έχουν προστεθεί ονόματα αλλοδαπών από αραβικές, αφρικανικές ή άλλες χώρες, εξακολουθεί στις πρώτες θέσεις να βρίσκεται η Ακρόπολις Χρηματιστηριακή, η οποία σταθερά εδώ και δώδεκα χρόνια που ανακοινώνεται η σχετική λίστα οφείλει από μόνη της σχεδόν το 10% όλων των οφειλών που έχουν στα βιβλία τους η Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Αντίστοιχα υπάρχουν η Ολυμπιακή Αεροπορία, καθώς και ο ΟΔΙΕ, η ΛΑΡΚΟ, η υπό εκκαθάριση παλαιά Τράπεζα Κρήτης, η Ελεύθερη Τηλεόραση (ALTER) με οφειλές 550 εκατ. ευρώ σε Δημόσιο και ΕΦΚΑ, η Εγνατία Ασφαλιστική ( 350 εκατ. ευρώ), η χρεοκοπημένη Sprider Stores (332 εκατ. ευρώ), η γνωστή από την υπόθεση του Βατοπεδίου ΠΑΠΙΣΤΑΣ (304 εκατ. ευρώ), η αλλαντοβιομηχανία Θράκη (290 εκατ. ευρώ συνολικά), η ΕΞΠΡΕΣ ΣΕΡΒΙΣ, οι χρεοκοπημένες γνωστές από τις ένδοξες εποχές του Χρηματιστηρίου ΑΤΤΙΚΑΤ, Stabilton, Despec και Alapis, η Dracoil, η διαφημιστική ATEΡΜΩΝ, οι εταιρείες του Ομίλου ΑΣΠΙΣ Ασφαλιστική κ.ά.

Οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν προκειμένου ένα χρέος να χαρακτηριστεί οριστικά ως ανεπίδεκτο είσπραξης θα είναι αυστηρές και σύμφωνες με το Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων που ορίζει ότι για τη διαγραφή μιας οφειλής θα πρέπει:

  • Να έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της φορολογικής διοίκησης, προκειμένου να διαπιστωθεί η μη ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων ή απαιτήσεων αυτών έναντι τρίτων.
  • Να έχει διαπιστωθεί η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών, ακινήτων ή απαιτήσεων του οφειλέτη με επίσπευση του Δημοσίου ή τρίτων ή με διαδικασία εκκαθάρισης και η παύση των εργασιών της πτώχευσης, εφόσον πρόκειται για πτωχό.
  • Να έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή της αρμόδιας φορολογικής ή τελωνειακής αρχής, ο οποίος να πιστοποιεί, με βάση ειδικά αιτιολογημένη έκθεση ελέγχου, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις των προηγούμενων περιπτώσεων και ότι είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών.
  • Να έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης, σε όσες περιπτώσεις συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις ή δεν είναι δυνατή η υποβολή αυτής.

Για χρέη εταιριών που τελούν υπό κρατικό έλεγχο και οι οποίες τελούν υπό εκκαθάριση ή πτώχευση, απαιτείται η αναγγελία του Δημοσίου στις διαδικασίες αυτές.

Το ξεκαθάρισμα των οφειλών αναμένεται να γίνει μέσω της δημιουργίας και εφαρμογής ενός νέου πλαισίου διαγραφής οφειλών ενώ παράλληλα ενεργοποιούνται νέες υπηρεσίες που αναλαμβάνουν να κυνηγήσουν φορολογούμενους που έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς στην εφορία. Τα αποκαλυπτήρια γίνονται μέσω ενός ευρύτερου σχεδιασμού και συνεργασία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με κεντρικούς άξονες το Κέντρο Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων.

1. Kέντρο Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων

Ιδιαίτερη βαρύτητα θα έχει η λειτουργία του Κέντρου Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων με σκοπό την εξεύρεση προσωποποιημένων βιώσιμων ρυθμίσεων με έμφαση στις μεσαίες και μεγάλες οφειλές, την κεντρικοποίηση διαχείρισης μέτρων αναγκαστικής είσπραξης για φορολογικά και ασφαλιστικά χρέη προς το Δημόσιο, την ανασυγκρότηση των επιχειρήσεων και η αποφυγή χρεωκοπίας για όσες επιχειρήσεις μπορούν να διασωθούν, την παρακολούθηση των υφιστάμενων ρυθμίσεων του Φορέα και έγκαιρη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, το διαχωρισμό των οφειλών σε εισπράξιμες & ανεπίδεκτες είσπραξης, το ξεκαθάρισμα παλαιών οφειλών μέσω δημιουργίας και εφαρμογής νέου πλαισίου διαγραφής οφειλών.

2. Ενίσχυση του μηχανισμού βεβαίωσης και είσπραξης φόρων με την κεντρικοποίηση σε Θεσσαλονίκη

Η λειτουργική υλοποίηση/εφαρμογή εμπίπτει στην αρμοδιότητα της ΑΑΔΕ. Μεταξύ των προτεραιοτήτων θα είναι:

  1. Η επιδίωξη είσπραξης οφειλών.
  2. Η λήψη αναγκαστικών, διασφαλιστικών και λοιπών μέτρων για την επιδίωξη της είσπραξης των οφειλών.
  3. Ο έλεγχος, η επαλήθευση και η διασταύρωση στοιχείων φορολογουμένων από το γραφείο

Επίσης θα καταγράφονται ενιαία και εντοπίζονται ευκολότερα πλέον, ανά γεωγραφική περιοχή, οι οφειλέτες και τα περιουσιακά στοιχεία ή οι πηγές εισοδημάτων τους, ακόμη και αν π.χ. αλλάζουν συχνά διεύθυνση κατοικίας, εργασία ή επαγγελματική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα ο «φάκελός» τους να μεταφέρεται από ΔΟΥ σε ΔΥΟ ενώ θα παρακολουθείται αυτόματα και κεντρικά η δημιουργία και εξέλιξη νέων οφειλών.

Πλέον μέσω των συστηματικών ελέγχων και διασταυρώσεων της ΑΑΔΕ θα υπάρχει σαφής γνώση των οφειλετών μέσω ενιαίας καταγραφής των χρεών και άμεσου εντοπισμού νέων οφειλών, πλήρους γεωγραφικής απεικόνισης των οφειλών ανά περιοχή. Επίσης, έχει αποτυπωθεί το οικονομικό προφίλ των οφειλετών, η ουσιαστική περιγραφή των περιουσιακών στοιχείων τους, ο εντοπισμός των εισοδημάτων τους.

Έτσι, οι ελεγκτικές Αρχές θα γνωρίζουν επακριβώς κάθε στοιχείο οφειλής από οποιοδήποτε πρόσωπο, κάθε βεβαιωμένο φόρο, κάθε προσωπικό στοιχείο των φορολογούμενων, τι πρόστιμα έχουν επιβληθεί, τυχόν καθυστερήσεις πληρωμών, δικαστικές αποφάσεις που αφορούν φορολογικά θέματα, κάθε στοιχείο ελέγχου για πρόσωπα που αντιμετωπίζουν νομικές συνέπειες. Παράλληλα σε αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλλουν και μια σειρά από άλλα εργαλεία όπως τα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου, περιοδικής αξιολόγησης όσων οφείλουν αλλά και αποτελεσματικής χρήσης του συστήματος Eispraxis


Πηγή: .imiresia.gr