Πέμπτη
28
Μάρτιος
TOP

Πλήρης περιφρόνηση και απαξίωση στην Αντιπολίτευση

Του Βασίλη Τζαμουράνη Πολιτικού Μηχανικού

Δημ. Συμβούλου, επικεφαλής της Δημ. Παράταξης «Πρότυπος Δήμος»

  1. Με Νομοσχέδιο που έχει καταθέσει στην διαβούλευση το Υπουργείο Εσωτερικών μεταξύ άλλων προβλέπει:

Α. Στο άρθρο 42    καταργείται το δικαίωμα των επικεφαλής των παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου να θέτουν για συζήτηση προ  ημερήσιας διάταξης κατεπείγοντα  επίκαιρα θέματα ,όπως  συνέβαινε μέχρι  σήμερα και είχε θεσπισθεί με τον Ν.3852/2010. Η κατάργηση αυτού του δικαιώματος της αντιπολίτευσης είναι αντιδημοκρατικό και θα επιφέρει περαιτέρω αποδυνάμωση των Δ.Σ.
Μετά  τους διαδοχικούς  περιορισμούς στον ρόλο και στις αρμοδιότητες των ΔΣ και την αντίστοιχη ενδυνάμωση της Οικονομικής Επιτροπής και της επιτροπής Ποιότητας ζωής) τα Δ.Σ.  τείνουν να  εκφυλισθούν   σε λέσχες ανούσιων συζητήσεων, αφού πλέον τα σοβαρά ζητήματα έχουν  μεταφερθεί στις επιτροπές στις οποίες -χάριν της κυβερνησιμότητας-έχει δοθεί απόλυτη πλειοψηφία στην παράταξη του Δημάρχου.  Η   συγκεκριμένη διάταξη έχει κριθεί αντισυνταγματική από το τμήμα του ΣΤΕ(Συμβούλιο της Επικρατείας) και αναμένεται να κριθεί και από την ολομέλεια του ανωτάτου αυτού Δικαστηρίου.(Μέχρι βέβαια να εκδοθεί η οριστική απόφαση θα έχει ενδεχομένως τελειώσει αυτή   η δημοτική περίοδος ,οπότε δώρον  άδωρον!

Η προτεινόμενη λοιπόν τροποποίηση στο άρθρο 42 ,στερεί το δικαίωμα στους επικεφαλής των δημοτικών  παρατάξεων να προτείνουν ένα θέμα προ ημερήσιας διάταξης και εφ’ όσον υπερψηφισθεί από την πλειοψηφία των παρόντων μελών να συζητηθεί στην συνέχεια .Κάτι αντίστοιχο βέβαια δεν ισχύει για την περίπτωση της Δημοτικής Αρχής η οποία στην Οικονομική επιτροπή ιδιαίτερα( που έχει την απόλυτη πλειοψηφία),  εισάγει σε κάθε συνεδρίαση θέματα την τελευταία στιγμή με το πρόσχημα του κατεπείγοντος.

Δυστυχώς τέτοιες τροποποιήσεις που στερούν δικαιώματα των μειοψηφιών (που σημειωτέον προέκυψαν  από μία απόλυτα  δημοκρατική διαδικασία)  αποτελούν πλήγμα στην Δημοκρατία και αντανακλούν  τον βαθμό σεβασμού της Κυβέρνησης  στον θεσμό και τον ρόλο της αντιπολίτευσης σε κάθε επίπεδο.

Β. Στο άρθρο 44  προβλέπεται ότι τα έσοδα του Δήμου που προέρχονται από το ΤΑΠ(Τέλος Ακίνητης Περιουσίας) διατίθενται σε ποσοστό 50% για την εκτέλεση έργων, καταβολή αποζημιώσεων ρυμοτομούμενων ακινήτων  ή απαλλοτριωμένων ακινήτων εφόσον οι δαπάνες έχουν προβλεφθεί στο τεχνικό πρόγραμμα του δήμου και στον ετήσιο προϋπολογισμό. Το υπόλοιπο 50% διατίθεται  για κάλυψη άλλων αναγκών ,το οποίο δύναται να προσαυξηθεί, εφόσον οι  ανάγκες της προηγούμενης παραγράφου  καλυφθούν σε μικρότερο ποσοστό (από 50%).

Η ρύθμιση αυτή  δίνει μία περαιτέρω ευχέρεια στους Δημάρχους να ξοδεύουν  τα χρήματα από το ΤΑΠ  για άλλους σκοπούς  ,ενώ η φιλοσοφία του συγκεκριμένου τέλους  πρέπει να είναι η εκτέλεση έργων (πχ βελτίωση πεζοδρομίων,  δημιουργία χώρων  στάθμευσης, ασφαλτοστρώσεις, παιδικές χαρές κ.α.), ώστε η επιβάρυνση αυτή  των ακινήτων να ανταποδίδεται σε αυτά με έργα και  κοινωνικό εξοπλισμό.

Νομίζω ότι είναι λάθος της Κυβέρνησης αυτή η τροποποίηση! Θεωρώ δε ότι το ποσοστό για την υποχρεωτική εκτέλεση έργων κλπ πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον στο 80% των εσόδων του ΤΑΠ ώστε να καλυφθούν πολλές ανάγκες σε ρυμοτομήσεις, απαλλοτριώσεις  και έργα που έχουν ανάγκη οι πόλεις όπως και η δική μας.

  1. Την περασμένη Πέμπτη και Παρασκευή έγινε στην πόλη μας σε εορταστική ατμόσφαιρα η παρουσίαση του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.

Η παρουσίαση  ξεκίνησε με ομιλία των αρμόδιων Υπουργών και του Πρωθυπουργού την πρώτη μέρα και συνεχίσθηκε το απόγευμα και  την επόμενη μέρα με στρογγυλά τραπέζια όπου αναπτύχθηκαν και αναλύθηκαν οι στόχοι και εθνικές  πολιτικές στις διάφορες θεματικές ενότητες  (ανταγωνιστικότητα, τουρισμός, μεταφορές, κινητικότητα, πράσινη και κυκλική οικονομία,ηλεκτροκίνηση κ α.)

Παρά την πολυπληθή  παρουσία κυβερνητικών στελεχών και άλλων παραγόντων  δεν είχαν προσκληθεί να συμμετέχουν εκπρόσωποι της αντιπολίτευσης ούτε  σε τοπικό επίπεδο ( δηλ. εκπρόσωποι των περιφερειακών και δημοτικών παρατάξεων της αντιπολίτευσης).

Δεν ξέρω ποιος είχε την ευθύνη   της διοργάνωσης  και αν είχαν σταλεί προσκλήσεις  σε άλλους θεσμικούς παράγοντες?

Εκείνο πάντως που είναι σίγουρο είναι ότι οι αντιπολιτευόμενες παρατάξεις στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας δεν είχαν προσκληθεί ούτε στο συνέδριο ούτε φυσικά στην  επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Δημαρχείο όπου  ήταν  Αντιδήμαρχοι ,δημοτικοί σύμβουλοι της δημοτικής αρχής ,ο πρόεδρος της Δ.Κ.Καλαμάτας  και συνεργάτες του Δημάρχου.

Και αναρωτιέται κανείς!

Η πόλη άραγε  εκπροσωπείται μόνο από τον Δήμαρχο και τους δημοτικούς συμβούλους της Δημοτικής Αρχής?

Τι φοβόντουσαν και απέκλεισαν τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης?

Μήπως  φοβήθηκαν ότι ενδεχομένως κάποιος  διαταράξει το πανηγυρικό κλίμα?

Ή μήπως φοβήθηκαν ότι κάποιος  θα  παρενέβαινε και θα  ζητούσε από τον Πρωθυπουργό  να δεσμευθεί  με σαφή τρόπο και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα   και όχι με γενικόλογες αναφορές όπως τελικά έκανε, για τα μεγάλα ζητήματα της περιοχής?

Φαίνεται ότι το σύνθημα του συνεδρίου που ήταν  «ΕΣΠΑ για όλους και για τον καθένα χωριστά»  δεν συγκίνησε τους διοργανωτές που  προτίμησαν να μετατρέψουν  ένα τόσο σημαντικό γεγονός (παρουσίαση του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027) σε κομματική φιέστα και πασαρέλα κομματικών παραγόντων.

Βέβαια δεν μας ξενίζει το γεγονός διότι μας έχει συνηθίσει ο κ.Δήμαρχος να μην καλεί τις μειοψηφίες σε σοβαρές και σημαντικές στιγμές της πόλης όπως  η εορτή της πολιούχου της πόλης(γεύμα) , η «γιορτή» για την ένταξη της πόλης στις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις μέχρι το 2030 που όλοι στηρίξαμε και φυσικά στην επίσκεψη του Πρωθυπουργού.

Πιστεύομε  ότι τέτοιες πρακτικές είναι  μικρόψυχες  απέναντι  σ τους εκπροσώπους των μειοψηφιών  και προσβλητικές   στο μέρος της κοινωνίας που αυτοί  εκπροσωπούν  ,υπονομεύουν το κλίμα  συνεννόησης  και συναίνεσης που  απαιτείται για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της πόλης  και δείχνουν  μόνο αλαζονία , περιφρόνηση και απαξίωση στην αντιπολίτευση. Ελπίζω δε στο μέλλον να μην επαναληφθούν!