Στο 8,5% υποχώρησε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο, από 9,1% που ήταν τον Οκτώβριο και 12% τον Σεπτέμβριο. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν την εικόνα αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού που είχε δώσει και η πρώτη εκτίμηση της Eurostat για τον Νοέμβριο, η οποία διαμορφώθηκε στο 9%, έναντι 9,5% που είχαν δείξει τα στοιχεία για τον Οκτώβριο. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι μεγάλες ανατιμήσεις έχουν επεκταθεί πλέον στα τρόφιμα και τις μεταφορές, ωστόσο, το κόστος του ρεύματος ήταν τον Νοέμβριο κατά 5,3% φθηνότερο σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2021.
Φαίνεται ότι ο πληθωρισμός απομακρύνεται πλέον από τα διψήφια επίπεδα, καθώς ο στόχος που έχει εγγραφεί στο προϋπολογισμό είναι 9,8%, ενώ σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της Κομισιόν, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα θα κλείσει φέτος στο 10%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του δείκτη τιμών καταναλωτή του Νοεμβρίου με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2021 προέκυψε αύξηση 8,5%, έναντι αύξησης 4,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
Σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2022, ο δείκτης τιμών καταναλωτή δεν παρουσίασε μεταβολή. Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους σημειώθηκε αύξηση 0,5%.
Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2021 – Νοεμβρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2020 – Νοεμβρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 9,5% έναντι αύξησης 0,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2020 – Νοεμβρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Δεκεμβρίου 2019 – Νοεμβρίου 2020.
Πού πέφτουν και πού ανεβαίνουν οι τιμές
Τον τελευταίο μήνα, οι τιμές υποχώρησαν κατά 8,3% στα ξενοδοχεία (καθώς τελειώνει η σεζόν), 7,9% στο πετρέλαιο θέρμανσης, 7,2% στα ζυμαρικά, 4,7% στην ένδυση και υπόδηση, 4,4% στα νωπά λαχανικά και 3,6% στις μεταφορές με αεροπλάνο.
Αντίθετα, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις τον τελευταίο μήνα διαπιστώθηκαν στους χυμούς φρούτων (4,5%), το γιαούρτι (4,4%), τα κατεψυγμένα λαχανικά (4%), τα νωπά φρούτα (3,4%) και το ελαιόλαδο (3,2%).
Η σύγκριση σε σχέση με τον περσινό Νοέμβριο δείχνει ότι η σκυτάλη των ανατιμήσεων περνά από τον ενεργειακό τομέα, στην κατηγορία της διατροφής και στις μεταφορές. Ειδικότερα, τον τελευταίο χρόνο, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 42,3% στις μεταφορές με αεροπλάνο, 32,9% στις μεταφορές με ταξί, 27,8% στο φυσικό αέριο, 26,7% στις μεταφορές με πλοίο και 23,2% στα στερεά καύσιμα. Οι τιμές του ρεύματος έχουν μειωθεί κατά 5,3%, ενώ η αύξηση στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι 11,6%.
Στα τρόφιμα, οι τιμές έχουν αυξηθεί τον τελευταίο χρόνο κατά 25,3% στα γαλακτοκομικά και αυγά, 20,4% στα έλαια και λίπη, 18,7% στο ψωμί και δημητριακά, 16,7% στα κρέατα και 12,6% στα λαχανικά.
Σε μηνιαία βάση
Η μηδενική μεταβολή του πληθωρισμού τον Νοέμβριο, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 0,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, μοσχάρι, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, νωπά φρούτα, λαχανικά κατεψυγμένα, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ζυμαρικά, νωπά λαχανικά.
• 0,3% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 0,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
• 0,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο κίνησης, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 0,5% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 4,7% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό.
• 0,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία.
Σε ετήσια βάση
Η αύξηση του δείκτη κατά 8,5%, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2021 προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 15,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 2,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 10,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 4,8% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
• 11,0% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 14,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 2,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 8,0% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 4,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.