Λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα εξακολουθούν να βάζουν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές, καθώς παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, οι τιμές των τροφίμων και άλλων βασικών ειδών του νοικοκυριού παραμένουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, με τις ανατιμήσεις μάλιστα, έστω και σε μικρότερη ένταση σε σύγκριση με πέρυσι, να συνεχίζονται σε αρκετά προϊόντα.
Ετσι, αν και σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Nielseniq ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ καταγράφει αύξηση 9,1% κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους, ο όγκος πωλήσεων έχει υποχωρήσει κατά 3,5%. Η αύξηση του τζίρου προέρχεται κυρίως από τα τρόφιμα και ποτά, χύμα και τυποποιημένα, στα οποία καταγράφεται αύξηση πωλήσεων το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2023 κατά 8,9% και 9,3%, αντιστοίχως.
Την ίδια ώρα, μειώνονται σημαντικά οι πωλήσεις σε προϊόντα που πλέον θεωρούνται… πολυτέλεια, ακόμη και αν αφορούν τη στοματική υγιεινή ή τη φροντίδα του σπιτιού. Πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι πωλήσεις των στοματικών διαλυμάτων, όπου καταγράφεται μείωση της τάξεως του 8,2%, και τα προϊόντα φροντίδας για τα έπιπλα, με τη μείωση των πωλήσεων να φτάνει το 5,1%.
Σε μια προσπάθεια να αντεπεξέλθουν στις αυξήσεις των τιμών, επτά στους δέκα καταναλωτές στην Ελλάδα δηλώνουν, σύμφωνα με σχετικές έρευνες της Nielseniq, ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά. Επιπλέον, ένας στους τρεις δηλώνει ότι θα επιλέγει πλέον φθηνότερες μάρκες.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώνεται στο α΄ τετράμηνο του 2023 στο 25% (συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων της μεγαλύτερης εκπτωτικής αλυσίδας που είναι η Lidl), ποσοστό που αποτελεί ιστορικό υψηλό. Οι καταναλωτές, μάλιστα, δηλώνουν ότι επιλέγουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όχι μόνο για τη σχετικά χαμηλή τιμή τους (58% τα αγοράζει για αυτόν τον λόγο), αλλά και διότι πάνω από το 75% των ερωτηθέντων τα θεωρεί εξίσου ποιοτικά με τα επώνυμα.
Οπως επισημαίνει η Nielseniq, αν και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά η τιμή υπερδιπλάσια σε σύγκριση με τα επώνυμα προϊόντα, επιτυγχάνουν την ίδια στιγμή να συγκρατήσουν τους πωλούμενους όγκους τους χωρίς να παρουσιάσουν απώλειες, γεγονός που αποδεικνύει τη στροφή των καταναλωτών σε εναλλακτικές χαμηλού κόστους, που θα τους ελαχιστοποιήσουν τη συνολική δαπάνη.
ΠΗΓΗ moneyreview.gr