Κυριακή
15
Δεκέμβριος
TOP

ΣτΕ: Διατηρείται η προσαύξηση έως 198 ευρώ στους κατώτατους μισθούς λόγω προϋπηρεσίας

Απέρριψε το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) την αίτηση ακύρωσης του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) και άλλων περιφερειακών εργοδοτικών Ενώσεων, που ζητούσαν να ακυρωθεί η εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας της 18ης Φεβρουαρίου 2019, με την οποία δινόντουσαν οδηγίες για την εφαρμογή του νέου κατώτατου μισθού των 586 ευρώ, του ημερομισθίου των 22,83 ευρώ και για την καταβολή τριετιών στους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες.

Κατά συνέπεια, «ξεπάγωσε» η καταβολή του επιδόματος προϋπηρεσίας (τριετίες) ενώ διασώζονται και θα συνεχίσουν να καταβάλλονται κανονικά τα επιδόματα λόγω προϋπηρεσίας έως 198 ευρώ στους αμειβόμενους με τον κατώτατο μισθό που τα έχουν κατοχυρώσει έως το 2012.

Με την απόφαση του ΣτΕ το οποίο απέρριψε την αίτηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) που ζητούσε να ακυρωθεί η υποχρέωση καταβολής του επιδόματος προϋπηρεσίας (τριετίες), οι μισθωτοί που αμείβονται με τα κατώτατα όριο θα συνεχίσουν να λαμβάνουν το επίδομα προϋπηρεσίας που ισούται με 10% επί του κατώτατου μισθού και μπορεί να καταβληθεί έως τρεις τριετίες κατ’ ανώτατο όριο.

Υπενθυμίζουμε ότι με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου του 2012 (δεύτερο μνημόνιο) πάγωσαν οι τριετίες με αποτέλεσμα να σταματήσει η εξέλιξή τους το Φεβρουάριο του εν λόγω έτους. Αυτό σημαίνει ότι αν ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό ( που τότε είχε μειωθεί στα 586 ευρώ) είχε προλάβει να κατοχυρώσει την πρώτη τριετία, εξακολουθούσε να παίρνει την ανάλογη προσαύξηση. Ωστόσο δε μπορούσε να διεκδικήσει προσαύξηση για τη δεύτερη και την τρίτη τριετία.

Από την άλλη πλευρά οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν μετά την εφαρμογή του νόμου έχασαν το δικαίωμα της προσαύξησης του μισθού τους λόγω προϋπηρεσίας με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα να αρκούνται στον κατώτατο μισθό ο οποίος σύμφωνα με τους δανειστές έπρεπε να καταβάλλεται ως «μοναδιαία αξία», χωρίς να προσμετρώνται σε αυτόν τα χρόνια προϋπηρεσίας ή το έτος πρόσληψης.

Αυτή εξάλλου (η καταβολή του μισθού ως μοναδιαία αξία) είναι και η διαφορά «ερμηνείας» της νομοθεσίας, που οδήγησε τον ΣΕΒ στο να ζητήσει τη γνώμη του ΣτΕ επί του συγκεκριμένου θέματος.

Έτσι, με τα τρέχοντα δεδομένα, ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό που έχει διαμορφωθεί στα 663 ευρώ από 1/1/2022 αν είχε συμπληρώσει το 2012 0 έως 3 χρόνια προϋπηρεσία ο μισθός ανέρχεται στα 663 ευρώ και με το επίδομα γάμου στα 729.30.

Για το μισθωτό με προϋπηρεσία από 3 έως 6 χρόνια διαμορφώνεται σε 729.3 ευρώ και με το επίδομα γάμου στα 795.60.

Για τον μισθωτό με προϋπηρεσία από 6 έως 9 χρόνια διαμορφώνεται σε 795.6 ευρώ και με το επίδομα γάμου στα 861.60.

Για το μισθωτό με προϋπηρεσία άνω των 9 ετών διαμορφώνεται στα 861.9 ευρώ και με το επίδομα γάμου στα 928.20 .

Οσον αφορά τη νομική διαδικασία, οι εργοδοτικοί φορείς ζήτησαν να ακυρωθεί η εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας της 18ης Φεβρουαρίου 2019 (εγκύκλιος Αχτσιόγλου), η οποία έδινε οδηγίες για την εφαρμογή του νέου κατώτατου μισθού των 586 ευρώ, του ημερομισθίου των 22,83 ευρώ και για την καταβολή τριετιών στους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες. Το δικαστήριο απέρριψε την αίτηση των εργοδοτικών Οργανώσεων ως απαράδεκτη τονίζοντας ότι η εγκύκλιος είναι καθαρά ερμηνευτική και δεν μπορεί να προσβληθεί στο ΣτΕ. Δηλαδή, ο ΣΕΒ στρεφόταν, όπως λέγεται στην νομική επιστήμη, «κατά πράξης μη εκτελεστής».

Παράλληλα, η ΓΣΕΕ, η Ομοσπονδία Συλλόγων Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων, το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας και το υπουργείο Εργασίας υποστήριζαν ότι η εγκύκλιος είναι γνήσια ερμηνευτική και για τον λόγο αυτό απαραδέκτως προσβάλλεται ενώπιον του ΣτΕ με αίτηση ακύρωσης, και ότι οι τριετίες ορθώς συνεχίζουν και καταβάλλονται στους εργαζομένους που τις δικαιούνται, καθώς από καμία διάταξη νόμου δεν προκύπτει ρητά ή σιωπηρά η κατάργησή τους.

Σύμφωνα με τον εργατολόγο Γιάννη Καρούζο: «To δικαστήριο έκρινε ότι η εγκύκλιος Αχτσιόγλου δεν θεσπίζει νομική υποχρέωση για την αναγνώριση των τριετιών. Παρόλα αυτά δεν τίθεται κανένα πεδίο αμφισβήτησης του συνοπολογισμού των τριετιών στο κατώτατο μισθό παρά τη σχετική ασάφεια του νόμου του 2013. Ωστόσο το υπουργείο οφείλει να αποσαφηνίσει αν θα πρέπει να συνεχίζεται η υποχρεωτική καταβολή τους. Δεν τίθεται θέμα εξέλιξης με το ξεπάγωμα των τριετιών λόγω μνημονιακής δέσμευσης της χώρας μας μέχρις ότου ο δείκτης της ανεργίας πέσει κάτω του 10%».

ΣΕΒ και ΓΣΕΕ τηρούν στάση αναμονής μέχρις ότου πάρουν στα χέρια τους και μελετήσουν την απόφαση. Ωστόσο πιστεύουν ότι η απόφαση «ρίχνει το μπαλάκι» στο υπουργείο Εργασίας να αποσαφηνίσει κατηγορηματικά αν οι εργαζόμενοι συνεχίζουν να δικαιούνται τις παγωμένες τριετίες.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΝΥΠΕΚΚ το ΣτΕ απέρριψε για τυπικούς λόγους την προσφυγή του ΣΕΒ. Δεν αποφάνθηκε για την υποχρέωση των εργοδοτών να χορηγούν τις τριετίες στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.

Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr