Παρασκευή
22
Νοέμβριος
TOP

Τέλος σε 30 εκατ. επισκέψεις στα ΚΕΠ: Με ένα κλικ πλέον το γνήσιο της υπογραφής

Δυο νέες υπηρεσίες βεβαίωσης του γνησίου υπογραφής για όλα τα ιδιωτικά έγγραφα, την «Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου και την «Ψηφιακή Βεβαίωση Ιδιωτικού Συμφωνητικού» που τίθενται σε διαθεσιμότητα, από σήμερα, μέσω του docs.gov.gr, καταργώντας ουσιαστικά 30 εκατ. επισκέψεις ετησίως σε ΚΕΠ και αστυνομικά τμήματα παρουσιάστηκαν σήμερα στον πρωθυπουργό, από τον υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη.

«Είναι μια ψηφιακή εφαρμογή, η οποία έρχεται να διευκολύνει πολίτες αλλά και υπαλλήλους. Είναι η ψηφιακή βεβαίωση εγγράφων και συμφωνητικών που μαζί με την ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση και την ψηφιακή εξουσιοδότηση, συγκροτούν τον μεγάλο όγκο συναλλαγών μέσω του gov.gr», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός εξέφρασε την ικανοποίησή του, καθώς πρόκειται για υπηρεσίες που χρησιμοποιούνται πιο συχνά από πολίτες και επιχειρήσεις μέσω των ΚΕΠ για μια πληθώρα διαδικασιών και αναγκών, που απαιτούσαν σχεδόν 30 εκατομμύρια επισκέψεις ετησίως, και ανέφερε πως θα απελευθερώσει σημαντικότατο χρόνο απασχόλησης δημοσίων υπαλλήλων και στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, αλλά και στα Αστυνομικά Τμήματα, ενώ θα δώσει τη δυνατότητα, να διατεθούν περισσότεροι αστυνομικοί με την προστασία των πολιτών απαλλάσσοντάς τους από διοικητικές υπηρεσίες γραφείου.

O Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, μεταξύ άλλων, τόνισε πως όλα τα έγγραφα του γνησίου αποκτούν το δικό τους ψηφιακό σπίτι και βέβαια θα βρίσκονται και στη θυρίδα του Πολίτη και πως όλα τα έγγραφα τα οποία θα αποκτούν βεβαίωση γνησίου υπογραφής από το gov.gr, σαν pdf που θα έχουν πάνω τους ένα QR code και έτσι θα μπορεί κανείς πλέον να επιβεβαιώσει πραγματικά και όχι μόνο οπτικά, αν τα έγγραφα αυτά είναι γνήσια»

«Και βέβαια ως συνέχεια του νόμου 4727/2020 που τώρα θα τον εξειδικεύσουμε, τα παραγόμενα έγγραφα θα έχουν την υποχρέωση να τα δέχονται όλοι οι φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα στη χώρα μας», πρόσθεσε.

Η λειτουργία των υπηρεσιών

Η λειτουργία των δύο υπηρεσιών είναι ιδιαίτερα απλή. Αρχικά, για την ταυτοποίησή του ο πολίτης ακολουθεί τα ίδια βήματα με εκείνα που απαιτούνται για τη συμπλήρωση Εξουσιοδότησης ή Υπεύθυνης Δήλωσης, δηλαδή αυθεντικοποιείται:

– είτε μέσω των κωδικών Taxisnet, εφόσον ο πολίτης έχει επιβεβαιωμένο αριθμό κινητού τηλεφώνου,

– είτε με τους κωδικούς web banking (Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Τράπεζα Πειραιώς, Alpha Bank, Eurobank, Attica Bank, Παγκρήτια Τράπεζα, Τράπεζα Ηπείρου, Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας, Τράπεζα Κεντρικής Μακεδονίας, Τράπεζα Χανίων ή Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων).

Στη συνέχεια, ο πολίτης αναρτά σε μορφή pdf το έγγραφο στο οποίο θέλει να βεβαιώσει την υπογραφή του. Η διαδικασία ολοκληρώνεται μόλις συμπληρώσει τον κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται στον αριθμό κινητού τηλεφώνου που έχει δηλώσει.

Αμέσως μετά, το έγγραφο καταχωρείται στη θυρίδα του στο my.gov.gr και είναι διαθέσιμο για αποθήκευση, εκτύπωση ή αποστολή σε φορέα του Δημοσίου.

Στις περιπτώσεις που το έγγραφο υπογράφεται από περισσότερα πρόσωπα, ο πρώτος χρήστης καταχωρεί τον ΑΦΜ και το ονοματεπώνυμο των συνυπογραφόντων, οι οποίοι αποκτούν τη δυνατότητα να υπογράψουν το έγγραφο ακολουθώντας τα ίδια βήματα. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία και από τον τελευταίο συνυπογράφοντα, τότε το έγγραφο εμφανίζεται ψηφιακά βεβαιωμένο στις θυρίδες τους στο my.gov.gr.

Η ψηφιακή βεβαίωση του γνησίου υπογραφής/ών τίθεται στο τέλος κάθε εγγράφου που δημιουργείται από τις δύο νέες υπηρεσίες. Επιπλέον, στο τέλος κάθε σελίδας αναγράφονται ο μοναδικός κωδικός και ο κωδικός QR του εγγράφου, ώστε να ελέγχεται εύκολα ως προς την εγκυρότητά του. Η επαλήθευση γίνεται μέσω του docs.gov.gr/validate. Ενισχύεται με αυτό τον τρόπο η ασφάλεια των συναλλαγών και η αξιοπιστία των εγγράφων που διακινούνται τόσο μεταξύ πολιτών, όσο και μεταξύ πολιτών και Δημοσίου.

H υπηρεσία του ιδιωτικού συμφωνητικού ξεκινά υποστηρίζοντας μέχρι δύο συνυπογράφοντες. Μέσα στις αμέσως επόμενες ημέρες, πρόκειται να προστεθεί και η δυνατότητα για παραπάνω πρόσωπα, καθώς και η δυνατότητα το κείμενο της ψηφιακής βεβαίωσης να εμφανίζεται και στα αγγλικά.

Υπενθυμίζεται ότι η εξουσιοδότηση και η υπεύθυνη δήλωση αποτέλεσαν τις πρώτες υπηρεσίες που σχεδιάστηκαν στο νέο περιβάλλον του gov.gr και τέθηκαν σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2020. Έκτοτε, περισσότερες από 6 εκατομμύρια εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις έχουν συνταχθεί ηλεκτρονικά, εξοικονομώντας ισάριθμες επισκέψεις σε ΚΕΠ ή Αστυνομικά Τμήματα.

Αναλυτικά η εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού

«Επιτρέψτε μου, καταρχάς, να κάνω τις απαραίτητες συστάσεις. Έχουμε, σήμερα, μαζί μας τον Κωνσταντίνο. Όπως ίσως ξέρετε, χθες ήταν η DuoDay. Είναι μία μέρα στην οποία άτομα με ειδικές δεξιότητες έρχονται σε δημόσιους φορείς για να μπορέσουν να αποκτήσουν μία πρώτη επαφή με τον κόσμο της εργασίας, καθώς ο σκοπός μας είναι νέοι συμπολίτες μας σαν τον Κωνσταντίνο, να έχουν τη δυνατότητα, τελικά, να εργαστούν. Οπότε σήμερα ανοίξαμε την πόρτα του Μεγάρου Μαξίμου στον Κωνσταντίνο και στη μητέρα του που έχουμε τη χαρά να την έχουμε μαζί μας. Μας συνοδεύει όλο το πρωινό. Πριν ήταν μαζί μας στη συνάντηση που είχαμε με τον Γάλλο Υπουργό Εξωτερικών, σήμερα θα παρακολουθήσει όλα αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα για τα οποία θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε στη συνέχεια και μετά θα έχω τη χαρά να τον πάρω μαζί μου για να επισκεφτούμε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας στα πλαίσια της τακτικής μηνιαίας μας συνάντησης. Οπότε καλώς ήρθες Κωνσταντίνε και χαιρόμαστε πάρα πολύ που σε έχουμε μαζί μας.

Σήμερα θα μιλήσουμε για μία πολύ σημαντική, για μία ακόμα πολύ σημαντική, ψηφιακή εφαρμογή η οποία έρχεται να διευκολύνει πολίτες, αλλά και υπαλλήλους. Είναι η ψηφιακή βεβαίωση εγγράφων και συμφωνητικών που μαζί με την ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση και την ψηφιακή εξουσιοδότηση, συγκροτούν τον μεγάλο όγκο συναλλαγών μέσω του gov.gr.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που είδα, αυτές οι τρεις υπηρεσίες στο παρελθόν απαιτούσαν σχεδόν 30 εκατομμύρια επισκέψεις ετησίως στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, οπότε καθώς σήμερα που κλείνουμε τον κύκλο αυτόν μέσα από την ψηφιακή βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής -για να το πούμε έτσι με απλά λόγια όπως το αντιλαμβάνονται οι πολίτες- δίνουμε ακόμα μία ψηφιακή υπηρεσία στους πολίτες. Θα τους διευκολύνει σημαντικά. Θα απελευθερώσει σημαντικότατο χρόνο απασχόλησης δημοσίων υπαλλήλων και στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, αλλά και στα Αστυνομικά Τμήματα. Θα δώσει τη δυνατότητα, δηλαδή, και στους αστυνομικούς μας αντί να απασχολούνται με διοικητικές υπηρεσίες γραφείου, να βγουν περισσότερο στο δρόμο και να ασχοληθούν με τον πυρήνα της δουλειάς τους που είναι η προστασία του πολίτη.

Και χαίρομαι Υπουργέ μου, γιατί η σημερινή εξέλιξη, αποτελεί -κατά κάποιο τρόπο- τον απόγονο μιας άλλης παλαιότερης, της εισαγωγής της ηλεκτρονικής υπογραφής στα δημόσια έγγραφα, την οποία είχα προωθήσει για πρώτη φορά το 2013, ως Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, όπως θα θυμάται και ο Γραμματέας του Υπουργείου, ο Λεωνίδας Χριστόπουλος, ο οποίος είναι μαζί μας σήμερα.

Από τότε η ψηφιοποίηση ουσιαστικά έμεινε στάσιμη, μέχρι να αποκτήσει αυτήν τη νέα ορμή από το καλοκαίρι του 2019 έως σήμερα. Γιατί δεν νομίζω ότι είναι μία τομή μόνο στην υπέρβαση της γραφειοκρατίας, αλλά και ένα μέτρο ενδυνάμωσης του πολίτη και τελικά καλύτερης λειτουργίας της Δημοκρατίας μας.

Αναμένω, λοιπόν, με πολύ ενδιαφέρον να μας παρουσιάσετε αυτή τη νέα πολύ σημαντική ψηφιακή υπηρεσία».

Ενισχύεται το οπλοστάσιο του ψηφιακού κράτους

Με την ψηφιοποίηση και απλοποίηση της διαδικασίας του γνησίου υπογραφής οι πολίτες θα κερδίσουν σημαντικό παραγωγικό χρόνο ενώ ενδυναμώνεται ψηφιακά το σύνολο της κοινωνίας αλλά και του απόδημου Ελληνισμού καθώς αυτή η διαδικασία όντας πλέον ψηφιακή θα μπορεί να ολοκληρωθεί από οπουδήποτε και οποτεδήποτε μέσω του gov.gr.

Σημειώνεται ότι η υπηρεσία είναι προσβάσιμη από το docs.gov.gr και από το portal του gov.gr ενώ ο χρήστης κάνει login με κωδικούς taxisnet ή τραπεζών για λόγους αυξημένης ασφάλειας. Δηλαδή πρέπει να έχει πιστοποιημένο κινητό τηλέφωνο στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας, και ανεβάζει το αρχείο στο οποίο θέλει να βεβαιώσει το γνήσιο της υπογραφής του ψηφιακά.

Αμέσως, η διαδικασία ολοκληρώνεται και ο χρήστης αποκτά το παραγόμενο έγγραφο το οποίο έχει βεβαιωθεί ψηφιακά το γνήσιο του χρήστη βάση της ψηφιακής υπογραφής του gov.gr και των προσωπικών στοιχείων του (Όνομα, Επώνυμο, Πατρώνυμο, ΑΦΜ) εξομοιώνοντας τη φυσική παρουσία σε ΚΕΠ (εκεί το ταυτοποιητικό στοιχείο για την επιβεβαίωση θα ήταν ο ΑΔΤ αντί του ΑΦΜ).

Σε περίπτωση πολλαπλών υπογραφόντων, δηλαδή στην περίπτωση του ιδιωτικού συμφωνητικού, ο χρήστης καταχωρεί τα ΑΦΜ και όνομα, επώνυμο των συνυπογραφόντων, οι οποίοι λαμβάνουν τη δυνατότητα να υπογράψουν το έγγραφο. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία και από τον τελευταίο συνυπογράφων, τότε το έγγραφο εμφανίζεται ψηφιακά βεβαιωμένο στις θυρίδες τους στο my.gov.gr.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, ο Υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τον Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου, Άκης Σκέρτσος, ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιος για θέματα απλούστευσης διαδικασιών, Γιώργος Γεωργαντάς, ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιος για τις τηλεπικοινωνίες και το Κτηματολόγιο, Θεόδωρος Λιβάνιος, ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, ο Πρόεδρος Γνωμοδοτικής Επιτροπής ΕΔΥΤΕ & Κοσμήτορας Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών ΗΥ, Άρης Κοζύρης και ο Διευθυντής του Γραφείου Τύπου Πρωθυπουργού, Δημήτρης Τσιόδρας.

ΠΗΓΗ