Δευτέρα
25
Νοέμβριος
TOP

Τον Οκτώβριο οι προσφορές από τα 4 σχήματα για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας

Στις 11 Οκτωβρίου οριστηκε από το Υπερταμείο η  προθεσμία για να δοθούν οι προσφορές για το αεροδρόμιο Καλαμάτας με σύμβασης παραχώρησης. Στόχος του Υπερταμείου είναι να υπάρξει προτιμητεός επενδυτής μέχρι το τέλος του έτους και πιθανότατα εντός του 2025 να μπορέσει να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία.

Να θυμίσουμε πως στη Β` φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει τα σχήματα:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – GMR Airports Limited
  • ΜΥΤΙΛHΝΑΙΟΣ Α.Ε. – CORPORATION AMERICA AIRPORTS S.A
  • Egis Airport Operation – AKTOR CONCESSIONS SINGLE MEMBER S.A.- Aéroports de la Cote d’Azur
  • FRAPORT AG – DELTA AIRPORT INVESTMENTS A.E.- ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε.

Τα 4 σχήματα έχουν πολύ δυνατή παρουσία στις παγκόσμιες αερομεταφορές ενώ δύο από τα σχήματα έχουν ενεργή παρουσία στην Ελλάδα. Το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR έχει αναλάβει επίσης μέσω διαγωνισμού παραχωρήσης το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Το έργο είναι υπό κατασκευή και σύμφωνα με τον προγραμματισμό η επίσημη λειτουργία του τοποθετείται το 2027 (το έργο θα ολοκληρωθεί το 2026).

Επίσης η Fraport μέσω της Fraport Greece που έχει συμμαχήσει με τις Delta και Πηλέας έχει αναλάβει 14 Περιφερειακά Αεροδρόμιο της χώρας, μεταξύ των οποίων εκείνο της Θεσσαλονίκης, της Μυκόνου, της Κέρκυρας, της Ρόδου και των Χανίων.

Η Μυτιληναίος που κατέβηκε με την CORPORATION AMERICA AIRPORTS S.A. που είναι operator σε συνολικά 52 αεροδρόμια παγκοσμίως εξυπηρετώντας 81,1 εκατομμύρια επιβάτες το 2023 σε συνολικά έξι χώρες, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της.

Tέλος η Egis Airport λειτουργεί σε 20 αεροδρόμια παγκοσμίως και έχει κατέβει με την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και την Aéroports de la Cote d’Azur που είναι ο διαχειριστής του αεροδρομίου της Νίκαιας-Κυανής Ακτής, τρίτο μεγαλύτερο στη Γαλλία.

Ο διεθνής αερολιμένας της Καλαμάτας ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε ένα δυναμικό προορισμό -με αιχμή του δόρατος το Costa Navarino-  έχει κινήσει το ενδιαφέρον μεγάλων παικτών της αγοράς. Τα τέσσερα σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον είναι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR Airports, Μυτιληναίος – Corporation America Airports, Egis Airport Operation – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Aéroports de la Cote d’Azur, Fraport AG – Delta Airports – ΠΗΛΕΑΣ (του ομίλου Κωνσταντακόπουλου).

Το σχήμα που θα επικρατήσει θα αναλάβει μέσω ενός SPV τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, διατήρηση και εκμετάλλευση του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας για 40 χρόνια.

Από το 2010 μέχρι σήμερα η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Καλαμάτας έχει παρουσιάσει αύξηση κατά 250%. Το 2022 ξεπέρασε τους 351.000 επιβάτες ενώ και φέτος η κίνηση δείχνει νέο ρεκόρ και στόχος πλέον είναι μέχρι το 2030 το Μεσσηνιακό αεροδρόμιο να φτάσει τους 500.000 επιβάτες.

Τα 22 Περιφερειακά Αεροδρόμια προς παραχώρηση - Πηγή: Υπερταμείο
Τα 22 Περιφερειακά Αεροδρόμια προς παραχώρηση – Πηγή: Υπερταμείο

Τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια

Εξελίξεις και μάλιστα σύντομα αναμένονται όμως και για τον νέο διαγωνισμό παραχώρησης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας από το Υπερταμείο. Σύμφωνα με πηγές κοντά στον διαγωνισμό αυτή την εποχή προχωρά η ωρίμανση της προκήρυξης του διαγωνισμού από τον σύμβουλο που έχει προσλάβει το Υπερταμείο.

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για να μπορέσει να βγει στον αέρα η προκήρυξη του έργου και σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτου να μπορέσει ξεκινήσει με την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Αυτό που έχει ξεκαθαρίσει είναι πως τα 22 αεροδρόμια θα μπουν σε ένα cluster και δεν θα έχουμε διαχωρισμό τους δύο ή τρεις ομάδες όπως έγινε με τα 14 αεροδρόμια που ανέλαβε τελικά η Fraport Greece.

Τα 22 αεροδρόμια που μπαίνουν σε τροχιά παραχώρησης είναι τα εξής: Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη. Πρόκειται στην πλειοψηφία τους για μικρά αεροδρόμια που δεν έχουν σημαντικό εμπορικό ενδιαφέρον, έχουν όμως σημαντικό κοινωνικό αντίκτυπο στην ζωή των κατοίκων των περιοχών που λειτουργούν.

Τα σημαντικότερα εξ` αυτών είναι της Χίου, της Σύρου της Νάξου και της Πάρου όλα με σημαντικό τουριστικό χαρακτήρα. Τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια ολοκληρώνουν την σειρά διαγωνισμών με την οποία ιδιωτικοποιούνται στο σύνολο τους τα κρατικά αεροδρόμια της χωρας. Η αρχή έγινε με το αεροδρόμιο της Αθήνας την δεκαετία του 1990, ακολούθησαν το 2017 τα 14 Περιφερειακά αεροδρόμια, το 2019 το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και το 2022 το αεροδρόμιο Καλαμάτας.

πηγή: www.ypodomes.gr