Οι αυξημένες αφίξεις τουριστών τον Αύγουστο, η άνοδος του τζίρου από την οικοδομική δραστηριότητα κατά 42% το πρώτο πεντάμηνο και η πληθώρα ηλεκτρονικών συναλλαγών ενισχύουν περαιτέρω την εκτίμηση ότι μπορεί φέτος να επιτευχθεί ο κυβερνητικός στόχος για ανάπτυξη 3,6%
Ειδικότερα, το γεγονός ότι τον Αύγουστο οι αφίξεις εσωτερικού σε τουριστικούς προορισμούς ξεπέρασαν το 70% σε σχέση με το 2019 (έτος προ πανδημίας όπου γίνεται η σύγκριση) και οι αντίστοιχες του εξωτερικού το 75% έφερε χαμόγελα αισιοδοξίας στο οικονομικό επιτελείο, παρότι εισπράξεις του Ιουλίου δεν πήγαν και τόσο καλά.
Τα στοιχεία που είχε το υπουργείο Οικονομικών έδειξαν ότι οι αφίξεις εσωτερικού ήταν μειωμένες κατά 20,4% σε σχέση με το 2019 και αυτές από το εξωτερικό κατά 36,5%.
Ο πήχης βέβαια αφορά τις εισπράξεις από τον τουρισμό, οι οποίες τον Αύγουστο φαίνεται να κινούνται ικανοποιητικά στο 70% των εσόδων του 2019.
Ανεβάζει ταχύτητα η οικοδομή
Σημαντικός είναι και ο τζίρος που δημιουργείται από την οικοδομική δραστηριότητα, η οποία το πρώτο πεντάμηνο κατέγραψε άνοδο κατά 42%. Η πανδημία άφησε στις τράπεζες πάνω από 23 δισ. ευρώ και προφανώς κάποιοι, επηρεασμένοι και από την επικείμενη αύξηση των αντικειμενικών αξιών, βάζουν μπρος σχέδια που είχαν παγώσει.
Το θετικό είναι ότι με την επανέναρξη της οικοδομικής δραστηριότητας επαναδραστηριοποιούνται και άλλοι κλαδί που ζούνε γύρω από την οικοδομή και οι οποίοι συνεισφέρουν και αυτή στα δημόσια έσοδα.
Βασικό πυλώνα αισιοδοξίας, όμως, αποτελεί η ραγδαία άνοδος των ηλεκτρονικών συναλλαγών, οι οποίες φέτος είναι αυξημένες κατά 27,4% σε σύγκριση με το 2019.
Με βάση πληροφορίες του «business stories», τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν αύξηση ζήτησης και πληρωμών με κάρτες ή άλλα τραπεζικά μέσα σε κλάδους όπως:
■ Βενζινάδικα – μεταφορές
■ Εστίαση – καφέ – ποτά
■ Ξενοδοχεία
■ Ζαχαροπλαστεία
■ Λιανική τροφίμων
■ Λογιστές
■ Pet shops
■ Πωλήσεις και επισκευές ποδηλάτων
■ Συνεργεία αυτοκινήτων
■ Τηλεπικοινωνίες
■ Λογαριασμούς ρεύματος – ενέργειας – τηλεφωνίας
Εκτιμάται, δε, ότι υπάρχει μια δυναμική πλέον των ηλεκτρονικών συναλλαγών και σε πολλές περιπτώσεις οι δαπάνες που γίνονται υπερβαίνουν τα κείμενα όρια για το αφορολόγητο, αποκαλύπτοντας σε πολλές περιπτώσεις και «κρυμμένο» πλούτο.
Με βάση λοιπόν τις προβολές από την κίνηση των e-πληρωμών, μέχρι τώρα εκτιμάται ότι μπορεί ξεπεράσουν τα 45-50 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Βαρόμετρο χαρακτηρίζεται σε κάθε περίπτωση η ροή εσόδων από ΦΠΑ. Αναμφίβολα μέχρι τώρα οι εισπράξεις έχουν εκπλήξει ευχάριστα το οικονομικό επιτελείο, καθώς παρά τα περιοριστικά μέτρα λόγω COVID και το παρατεταμένο lockdown, τα έσοδα από ΦΠΑ ήταν ικανοποιητικά. Είναι ενδεικτικό ότι από τον Μάιο κιόλας καταγράφηκε πλεόνασμα εισπράξεων κατά 99 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον αρχικό στόχο εσόδων ΦΠΑ (πλην καυσίμων), ενώ και τον Ιούνιο διατηρήθηκε αυτή η εικόνα.
Τα στοιχεία αυτά, σε συνδυασμό με το ότι τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας παραμένουν σε επίπεδα 32-35 δισ. ευρώ, ενισχύουν την εκτίμηση ότι μπορεί να επιτευχθεί ο κυβερνητικός στόχος για ανάπτυξη 3,6% παρά τις δημοσιονομικές πιέσεις που ασκούν τόσο η παρατεταμένη υγειονομική κρίση όσο και η αντιμετώπιση των πυρκαγιών. Αλλωστε αρκετοί εγχώριοι και ξένοι φορείς έχουν θέσει υψηλότερα τον πήχη.
Για παράδειγμα, η Τράπεζα Πειραιώς εκτιμά ανάπτυξη 6,3%, η Εθνική βλέπει 5,7%, το Γραφείο Παρακολούθησης του Προϋπολογισμού του Κράτους της Βουλής 3,6%-3,8%, η Τράπεζα της Ελλάδος 4,2%, η Ε.Ε. 4,1% και ο ΟΑΣΑ, που εκτιμούσε 1%, πλέον προβλέπει 3,8%.
Να σημειωθεί πως την Τετάρτη ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ανέφερε πως παραμένει ρεαλιστικός στόχος η Ελλάδα να πετύχει οικονομική ανάπτυξη 3,6% το 2021.
Σε όλα αυτά, όμως, υπάρχει και ένας κίνδυνος: να απαιτηθεί μια νέα, απρόβλεπτη εκτόξευση των δημοσίων δαπανών. Ο Προϋπολογισμός έχει ξεπεράσει τον αρχικό σχεδιασμό για δαπάνες μόλις 7,6 δισ. ευρώ, που σημαίνει ότι σε περίπτωση απότομης αύξησης αυτού του κόστους από τον Σεπτέμβριο στο υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να ετοιμάσουν νέα σχέδια δανεισμού από τις αγορές για να μην πέσει η στάθμη των διαθεσίμων κάτω από τα 32-35 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, τα πακέτα στήριξης αποσύρονται από το επόμενο έτος, με το ταμειακό κόστος για το Δημόσιο να υποχωρεί στα 2,079 δισ. ευρώ από 15,611 δισ. ευρώ, πράγμα που σημαίνει εξοικονόμηση πόρων ύψους 13,532 δισ. ευρώ με αυτόματη αντίστοιχη συρρίκνωση του ελλείμματος.
Σημειώνεται ότι για το 2022 έχει προβλεφθεί η επέκταση των μέτρων της αναστολής πληρωμής εισφοράς αλληλεγγύης για τον ιδιωτικό τομέα, με κόστος 767 εκατ. ευρώ, και της διατήρησης της μείωσης των τριών μονάδων ασφαλιστικών εισφορών για τον ιδιωτικό τομέα με κόστος 816 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα έχουν προβλεφθεί πιστώσεις ύψους 276 εκατ. ευρώ για το Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμού και το έκτακτο υγειονομικό προσωπικό.
Επιπλέον, από το 2022 και έπειτα προβλέπεται σε μόνιμη βάση διατήρηση της μείωσης του ποσοστού της προκαταβολής φόρου που προκύπτει από επιχειρηματική δραστηριότητα φυσικών προσώπων στο 55% και των νομικών προσώπων στο 80%.
Επίσης, στα δημοσιονομικά αποτελέσματα έχει ληφθεί υπόψη η μείωση του ποσοστού φορολογίας νομικών προσώπων από 24% στο 22%, με εκτιμώμενο κόστος 183 εκατ. ευρώ για το 2022.
newmoney.gr