Σάββατο
2
Νοέμβριος
TOP

Τι αλλάζει με το νέο πλαίσιο για τον ΦΠΑ στις διαδικτυακές αγορές

Η πανδημική κρίση άλλαξε το τοπίο στις διαδικτυακές αγορές και δημιούργησε νέα δεδομένα στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, επιταχύνοντας την αλματώδη αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών. Η Κομισιόν προχωρά σε αλλαγές στον ΦΠΑ. Τι θα ισχύει.

Αυξητικές τάσεις κατέγραψε το online shopping μεσούσης της πανδημικής κρίσης και, όπως εκτιμάται από παράγοντες της αγοράς, αναμένεται να αποτελέσει σημαντική παρακαταθήκη στα ‘χέρια’ των καταναλωτών για το μέλλον.

Στο πλαίσιο αυτής της δυναμικής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικαιροποιεί το σύστημα ΦΠΑ, και προβαίνει σε μεταρρυθμιστικές δράσεις σε σχέση με τους μέχρι σήμερα ισχύοντες κανόνες που μας συνοδεύουν από το 1993, στο πλαίσιο της προστασίας του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ online/ offline επιχειρήσεων, της διασφάλισης μεγαλύτερης διαφάνειας για τους καταναλωτές των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.

Έτσι, από την 1η Ιουλίου 2021 έχουν εισαχθεί αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο χρεώνεται ο ΦΠΑ στις διαδικτυακές πωλήσεις (24% ή 13% ή 6% για τη χώρα μας ανάλογα με το είδος του αγαθού), είτε οι καταναλωτές αγοράζουν από εμπόρους εντός είτε εκτός της ΕΕ προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο ΦΠΑ που οφείλεται για τις διαδικτυακές πωλήσεις καταβάλλεται στη χώρα του καταναλωτή.

Η ψηφιοποίηση «σπρώχνει» τους καταναλωτές σε ψηφιακές αγορές.

Σύμφωνα με την έρευνα “Focus on Tech Life Tips” της Focus Bari, τους πρώτους τρεις μήνες του 2021, μεσούσης της πανδημίας, οι online αγορές στη χώρα μας αυξήθηκαν κατά 30%, σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2019, που ο κορωνοϊός ήταν απών.

Ωστόσο, και σε παγκόσμιο επίπεδο οι καταναλωτές απέδειξαν στην πράξη τη μετάβασή τους από τις αγορές στα φυσικά καταστήματα σε ψηφιακά κανάλια αγορών, καθώς παρά τη στενωπό στην οποία βρέθηκε το παγκόσμιο λιανεμπόριο το 2020 (μείωση κατά 3% το 2020 σε σχέση με το 2019), το πρόσημο για τις online πωλήσεις ήταν θετικό, καθώς σύμφωνα με το eMarketer το 2020 εκτιμάται ότι η αξία των λιανικών ηλεκτρονικών πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 27,6% σε παγκόσμιο επίπεδο.

Επενδύσεις σε ψηφιακά δίκτυα θα υποστηρίξουν την περαιτέρω ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και η ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων, μικρών και μεγαλύτερων, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις δυνατότητες και την ποιότητα των τηλεπικοινωνιακών δικτύων καθώς και το νέο αναπτυξιακό πρότυπο που ήδη διαμορφώνεται στη χώρα. Μέσα από μακροχρόνιες και υψηλές επενδύσεις των τηλεπικοινωνιακών παρόχων στην Ελλάδα σε ψηφιακά δίκτυα, αφενός ο καταναλωτής έχει πρόσβαση σε πληθώρα υπηρεσιών και αφετέρου οι εμπορικές- και όχι μόνο-επιχειρήσεις προσφέρουν νέες δυνατότητες, στη βάση ενός συνεργατικού μοντέλου που επιτρέπει τη διάχυση νέων τεχνολογιών και αυξάνει τις ευκαιρίες για συνδυαστική καινοτομία μεταξύ των κλάδων της οικονομίας.

Οι γυναίκες ψωνίζουν, οι άντρες αγοράζουν.

Γυναίκες και άνδρες έχουν την ίδια online αγοραστική συμπεριφορά; Η απάντηση είναι πως όχι. Τα συμπεράσματα ερευνών των εταιρειών plushost.gr και Focus Bari, βρίσκουν κοινό τόπο στη διαφοροποίηση της αγοραστικής συμπεριφοράς των online αγορών ανάμεσα στα δύο φύλα. Οι γυναίκες, περνούν πολύ περισσότερο χρόνο στα e-shops, συγκρίνουν προϊόντα και τιμές, απολαμβάνουν την περιήγησή τους, δίνουν αξία στην προσωπική για αυτές στιγμή του online shopping και επηρεάζονται από influencers στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, ενώ οι άντρες κινούνται περισσότερο στοχευμένα στις αγορές τους.

Για το 2021, οι online αγορές θα βρίσκονται στο επίκεντρο των επιλογών των καταναλωτών.

Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, ο ενθουσιασμός του καταναλωτικού κοινού για το ηλεκτρονικό εμπόριο θεωρείται ότι θα παραμείνει ζωντανός και η επανάσταση που έφερε στο χώρο της λιανικής, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, θα εξελιχθεί ακόμα περισσότερο, προκειμένου να ανταποκριθεί στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών και να κάνει πιο εύκολη και πιο ευχάριστη την αγοραστική τους εμπειρία σε ένα ψηφιακό περιβάλλον.

Σύμφωνα με το eMarketer, για το 2021, υπολογίζεται ότι η παγκόσμια αγορά e-commerce θα αναπτυχθεί με ρυθμό 14,3% και θα προσεγγίσει σε απόλυτους αριθμούς τα 5 τρις. δολάρια. Nέες τάσεις αναμένεται να αναδυθούν με τη στήριξη των ψηφιακών τεχνολογιών, όπως είναι για παράδειγμα το visual commerce, όπου ο καταναλωτής- αγοραστής έχει τη δυνατότητα χρήσης οπτικοακουστικού περιεχομένου στα σύγχρονα eshops.

Στο σύγχρονο ψηφιακό κόσμο, νέες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence-AI), οι οποίες «πατάνε» επάνω στην ανάπτυξη δικτύων 5G, μεταμορφώνουν το ηλεκτρονικό εμπόριο καθώς αυτοματοποιούν και βελτιώνουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες και προσαρμόζουν τις υπηρεσίες αυτές στις ανάγκες των καταναλωτών.

Επιπλέον, καθώς τα δίκτυα και οι τεχνολογικές πλατφόρμες βελτιώνονται σε ταχύτητα και ασφάλεια, κυρίως μέσα από την ανάπτυξη των δικτύων 5ης γενιάς, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές θα εμπιστεύονται για τις αγορές τους τα ηλεκτρονικά καταστήματα και θα εξοικειώνονται με τις καινοτομίες και τις διευκολύνσεις που παρέχει το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Εξάλλου, η εμπιστοσύνη αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την επιλογή αγοράς από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, καθώς σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν-ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (2020) πάνω από 75% των καταναλωτών ορίζουν τον παράγοντα «εμπιστοσύνη» στις 2 πρώτες θέσεις για την επιλογή αγοράς από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.

ΠΗΓΗ