Δευτέρα
18
Νοέμβριος
TOP

Ενίσχυση επαγγελματιών και επιχειρήσεων: Ποιοι θα πάρουν τα “κουπόνια” επιδότησης – Ποιοι αποκλείονται

Μέσα στην πανδημία οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις δεν σταμάτησαν να φορτώνονται έξοδα για μισθούς -δεν μπήκαν όλοι οι εργαζόμενοι σε αναστολή- ενέργεια, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες και ενοίκια με τα τελευταία να κουρεύονται μεν αλλά όχι εξ’ ολοκλήρου.

Τώρα, έρχεται η ώρα οι επιχειρήσεις να αποζημιωθούν γι’ αυτές τις δαπάνες. Πώς θα γίνει αυτό; Τα ποσά θα δηλωθούν στην εφορία -πιθανότατα μέσω του εντύπου Ε3 που υποβάλλεται κάθε χρόνο μέσω της φορολογικής δήλωσης. Στη συνέχεια θα αφαιρεθούν οι ενισχύσεις που έχει ήδη λάβει η επιχείρηση κυρίως μέσω των επιστρεπτέων προκαταβολών.

Αν οι ενισχύσεις που έχουν ήδη εκταμιευτεί δεν επαρκούν για την κάλυψη των επαγγελματικών δαπανών, τότε το κράτος θα επιδοτήσει τον επαγγελματία για τη διαφορά με ένα “γενναίο” ποσοστό το οποίο θα ξεπερνά το 60-70% (θα ανακοινωθεί αφού ολοκληρωθεί η συλλογή των στοιχείων). Με μια διαφορά: η ενίσχυση δεν θα δοθεί σε χρήμα αλλά σε είδος: ένα “πιστωτικό” (ή “κουπόνι”) το οποίο θα εξαργυρώνεται για την αποπληρωμή φορολογικών υποχρεώσεων: ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικές εισφορές κλπ.

Το πώς θα λειτουργήσει το πρόγραμμα επιδότησης παγίων δαπανών όπως λέγεται, προκύπτει μέσα από τις ακόλουθες ερωτήσεις και απαντήσεις:

Οι επιχειρήσεις που θα είναι επιλέξιμες θα πρέπει να πληρούν σωρευτικά τα εξής:

  • Να ανήκουν σε πληττόμενους κλάδους.

  • Να απασχολούν τουλάχιστον έναν εργαζόμενο με εξαρτημένη σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης.

  • Να έχουν υποβάλλει όλες τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και τις δηλώσεις Ε3 για την περίοδο που υποχρεούνται.

  • Nα παρουσιάζουν ζημιά προ φόρων τουλάχιστον 30% είτε σε σχέση με τα ακαθάριστα έσοδά τους, είτε σε σχέση με τα συνολικά έξοδά τους για το 2020.

  • Να παρουσιάζουν πτώση τζίρου τουλάχιστον 30% το 2020 σε σχέση με το 2019. Ειδική πρόβλεψη, ωστόσο, θα υπάρχει για τις νέες επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις που απέκτησαν πρόσφατα υποκατάστημα, δίνοντας έμφαση στο κριτήριο της ζημιάς, και όχι σε αυτό της πτώσης τζίρου.

Ποιοι αποκλείονται από το πρόγραμμα;

Η στήριξη δεν αφορά επιχειρήσεις που ήταν ήδη προβληματικές το 2019, με την εξαίρεση, όμως, των πολύ μικρών ή μικρών επιχειρήσεων.

Ποιες δαπάνες θα αποζημιώνονται από το κράτος;

Το ποσό της στήριξης προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της διαφοράς των παγίων δαπανών που κατέβαλε η επιχείρηση εντός του 2020 και των ενισχύσεων που έχει λάβει.

Ειδικότερα, ως πάγιες δαπάνες θα υπολογίζονται οι δαπάνες που κατέβαλε το 2020 η επιχείρηση για:

  • παροχές σε εργαζόμενους,
  • ασφαλιστικές εισφορές αυτοαπασχολούμενων,
  • ενέργεια,
  • ύδρευση,
  • τηλεπικοινωνίες,
  • ενοίκια,
  • λοιπά λειτουργικά έξοδα, και
  • χρεωστικούς τόκους και συναφή έξοδα.

Είναι δαπάνες που αποτυπώνονται στο έντυπο Ε3.

Ως ενισχύσεις θα λαμβάνονται υπόψη οι ενισχύσεις που έλαβε η επιχείρηση μέσα στο 2020, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας.

Ποια θα είναι τα ποσοστά επιδότησης;

Τα ποσοστά ενίσχυσης, θα ανακοινωθούν αφού συλλεγούν όλα τα στοιχεία καθώς είναι ένα μέτρο “κλειστού” προϋπολογισμού. Δηλαδή, το ποσοστό επιδότησης θα διαμορφωθεί σε τέτοιο ύψος ώστε να “φτάσουν” τα 500 εκατ. ευρώ. Όσο μικρότερη η συμμετοχή, τόσο μεγαλύτερα θα είναι τα ποσοστά της επιδότησης. Το ποσοστό της ενίσχυσης θα διαφοροποιείται με βάση τη πτώση του τζίρου, καθώς θα είναι υψηλότερο για επιχειρήσεις που είχαν πτώση τζίρου άνω του 60%.

Παράλληλα, θα υπάρχουν και ανώτατα όρια στο ύψος της ενίσχυσης, το οποίο:

  • Δεν μπορεί να υπερβαίνει το 70% επί των ζημιών προ φόρων για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις και το 90% για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
  • Δεν μπορεί να υπερβαίνει την απώλεια τζίρου μεταξύ του 2020 και του 2019, με ειδική μέριμνα, όμως, για τις νέες επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις που άνοιξαν πρόσφατα υποκατάστημα.
  • Δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1,5 εκατ. ευρώ.

Ποια υποχρέωση αναλαμβάνουν όσοι καταστούν δικαιούχοι του προγράμματος;

Όσοι καταστούν δικαιούχοι του συγκεκριμένου μέτρου στήριξης, υποχρεούνται να διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό του προσωπικού που απασχολούν έως την 31η Δεκεμβρίου 2021.

Πότε θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα;

Σύμφωνα με το σχετικό χρονοδιάγραμμα, ο στόχος είναι, μετά τη διαδικασία αιτήσεων, τα πιστωτικά να εκδοθούν έως τα τέλη Μαΐου 2021. Οι συμψηφισμοί θα μπορούν να γίνουν ακόμη και με τον ΦΠΑ που θα βεβαιωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου. Φυσικά, οι συμψηφισμοί θα γίνονται και με τον φόρο εισοδήματος του 2020 όπως και με τις ασφαλιστικές εισφορές.

https://www.thetoc.gr/