Του Μηνά Τσαμόπουλου
Η είδηση που αποκάλυψε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής μέσω της
συνέντευξής του στο «business stories» την περασμένη εβδομάδα, ότι το πρώτο ναυτιλιακό ομόλογο θα εκδοθεί τον Σεπτέμβριο από τη ναυτιλιακή εταιρεία Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, η οποία είναι εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, έφερε στο προσκήνιο της δημοσιότητας μία από τις πιο παραδοσιακές ελληνικές επιχειρήσεις που πρωταγωνιστούν στον παγκόσμιο ναυτιλιακό ιστό. Πρόκειται για την εταιρεία που ίδρυσε ο αείμνηστος καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, ο οποίος πάντοτε και με κάθε τρόπο στήριζε την πατρίδα του. Τον ίδιο δρόμο όμως ακολουθούν και οι τρεις γιοι του: ο Κωνσταντίνος, που ηγείται της Costamare, ο Αχιλλέας, ο οποίος ασχολείται με τον ξενοδοχειακό και τουριστικό βραχίονα των επιχειρήσεών της, και ο Χρήστος, που δραστηριοποιείται στις επιχειρήσεις εξόρυξης, ενώ έγινε ευρύτερα γνωστός στο κοινό χάρη στην ενασχόλησή του με βραβευμένες κινηματογραφικές παραγωγές τις οποίες χρηματοδοτεί.
Η κίνηση της Costamare ανοίγει τον δρόμο προς την κατεύθυνση να γίνει η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά ένα ανταγωνιστικότερο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο. Μέσω της έκδοσης ομολόγου επιτυγχάνεται ένας μεγάλος ναυτιλιακός στόχος.
Η υλοποίηση του σχεδίου του υπουργού Ναυτιλίας θα αυξήσει τη ρευστότητα στο Χρηματιστήριο, την είσοδο του οποίου θα περάσει η ποντοπόρος ναυτιλία.
Η Costamare ελέγχει στόλο 64 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με τη συνολική μεταφορική τους ικανότητα να φτάνει στα 459.000 «κουτιά». Tα 60 πλοία είναι χρονοναυλωμένα. Παράλληλα, έξι πλοία είναι υπό ναυπήγηση. Από αυτά ήδη έχει παραδοθεί ένα, ενώ θα ακολουθήσουν μέσα στο 2017 άλλα τρία και το 2018 άλλα δύο.
Ηταν το 2006, έντεκα χρόνια πριν, όταν ο καπετάν Βασίλης αποφάσισε να αποσυρθεί από την πρώτη γραμμή των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Τα προβλήματα στην υγεία του είχαν εμφανιστεί χωρίς όμως να γίνουν γνωστά έξω από τον στενό κύκλο του. Η είδηση ότι ένας από τους ισχυρότερους παγκοσμίως πλοιοκτήτες επέλεξε να αποτραβηχτεί από την ενεργό δράση έσκασε σαν βόμβα. Επικράτησαν προβληματισμός και ανησυχία για την επόμενη μέρα της εταιρείας, η οποία τότε είχε στόλο 32 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ο καπετάνιος, όμως, που λάτρεψε τη θάλασσα αν και είχε γεννηθεί και μεγαλώσει σε ένα ορεινό χωριό της Μεσσηνίας, το Διαβολίτσι, είχε ήδη αποφασίσει σε ποιον θα έδινε το δαχτυλίδι της διαδοχής.
«Η εταιρεία περνάει σε καλά χέρια αφού η νέα γενιά είναι ακόμη καλύτερη», δήλωνε τότε. Μεθοδικά και αθόρυβα είχε προετοιμάσει τον πρωτότοκο γιο του, τον 48χρονο σήμερα Κωστή. Εκείνος φρόντισε στην πράξη να δικαιώσει την επιλογή του πατέρα του, ο οποίος έφυγε από τη ζωή στα τέλη Ιανουαρίου του 2011. Ανέλαβε το τιμόνι της ναυτιλιακής εταιρείας στα 37 του χρόνια και από τότε το κρατάει γερά και σταθερά σε ήρεμες αλλά και φουρτουνιασμένες θάλασσες.
Ο Κωστής ήταν εκείνος που αποφάσισε και προετοίμασε την είσοδο της εταιρείας στην αμερικανική χρηματαγορά τον Νοέμβριο του 2010.
«Η συγκεκριμένη χρονική περίοδος είναι η πλέον κατάλληλη για επέκταση και ανάπτυξη. Είμαστε σε συζητήσεις για την υλοποίηση σημαντικών και ελκυστικών επενδυτικών σχεδίων. Αυτός είναι και ο λόγος που επιδιώξαμε τώρα την εισαγωγή της εταιρείας μας στο χρηματιστήριο αποδεχόμενοι μια σημαντική έκπτωση στην καθαρή της αξία», ήταν τα λόγια με τα οποία περιέγραψε την επόμενη μέρα της Costamare.
Ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος βρίσκεται στο top 100 της λίστας που δημοσιεύει κάθε χρόνο η Lloyd’s με τις ισχυρότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας. Μάλιστα το 2016 ανέβηκε δύο θέσεις σε σύγκριση με το 2015, από την 52η στην 50ή θέση.
Η μαθητεία του Κωστή Κωνσταντακόπουλου δίπλα στον πατέρα του είχε ξεκινήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στο εξωτερικό. Το 1998, σε ηλικία 29 ετών, τοποθετήθηκε στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και στην ουσία έπεσε στα βαθιά ενός άκρως σκληρού βιομηχανικού τομέα όπως η ναυτιλία.
Η εταιρεία το 2015 γιόρτασε τα 40 χρόνια από την ίδρυσή της και «πλέει» πλέον στην πέμπτη δεκαετία της.
Ελληνική σημαία
Η Costamare είναι από τις ελληνικών συμφερόντων εταιρείες που στηρίζουν το ελληνικό νηολόγιο. Μεγάλη βαρύτητα δίνει ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος και στον Ελληνα ναυτικό ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα του, ο οποίος πάντα φρόντιζε τα πληρώματα και τα στελέχη της ναυτιλιακής του. Γι’ αυτό η εταιρεία έχει επενδύσει ένα υψηλότατο χρηματικό ποσό στη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου ναυτιλιακού κέντρου εκπαίδευσης, του Costamare Maritime Training Services S.A., αποστολή του οποίου είναι η επιμόρφωση των Ελλήνων αξιωματικών πάνω στις τελευταίες εξελίξεις στη ναυσιπλοΐα όπου όλα πλέον γίνονται ηλεκτρονικά.
«Το θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας στηρίζεται στην τεχνογνωσία των Ελλήνων ναυτικών», συνήθιζε να λέει σε κάθε ευκαιρία ο καπετάν Βασίλης, όπως του άρεσε να τον αποκαλούν.
«Βαδίζουμε σε αυτά που πίστευε ο καπετάν Βασίλης για την αξία του Ελληνα ναυτικού. Εκεί βαδίζει η σημερινή ηγεσία της εταιρείας, τα παιδιά του. Και επειδή θα πρέπει να κρατήσεις ζωντανό αυτό το όραμα, θα πρέπει να έχεις μια τράπεζα γνώσης, να έχεις τους ανθρώπους σου ενημερωμένους ώστε να μπορούν να ακολουθούν τις σημερινές εξελίξεις οι οποίες είναι αλματώδεις τόσο σε οικονομικό όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο», επισημαίνουν κύκλοι της Costamare.
Ο αείμνηστος Βασίλης Κωνσταντακόπουλος με την σύζυγο του Κάρμεν
Η ίδρυση
Η Costamare ιδρύθηκε το 1975 από τον καπετάνιο. Τότε, σε ηλικία 40 ετών, του παρουσιάστηκε η ευκαιρία να αγοράσει ένα μικρό φορτηγό πλοίο χωρητικότητας μόλις 2.000 τόνων στο οποίο εργαζόταν. Του έδωσε το όνομα της συζύγου του, «Κάρμεν». Κατέθεσε ως προκαταβολή 25.000 δολάρια και αγόρασε το υπόλοιπο με δάνειο που πήρε από τον ίδιο τον πωλητή, ενώ στη συνέχεια του το χρονοναύλωσε για να εξοφλήσει. Ο ιδρυτής της θαλάσσιας αυτής αυτοκρατορίας γεννήθηκε το 1935 στο Διαβολίτσι Μεσσηνίας σε μια οικογένεια με τρία ακόμη αδέλφια. Σε ηλικία 13 ετών, το 1948, έφυγε για την Αθήνα προκειμένου να βρει δουλειά. Ο ίδιος συνήθιζε να λέει ότι έως το 1948, οπότε ήρθε στην Αθήνα, δεν είχε δει τη θάλασσα. Στα νεανικά του χρόνια από τα ξημερώματα μοίραζε γάλα στα σπίτια της πλατείας Εξαρχείων και το πρωί έπιανε δουλειά σε μια βιοτεχνία που κατασκεύαζε κουμπιά. Το απόγευμα μόλις σχόλαγε κατευθυνόταν στο νυχτερινό γυμνάσιο, απ’ όπου αποφοίτησε το 1953.
Αμέσως μετά ο 18χρονος Βασίλης μπάρκαρε χωρίς μισθό για τρεις μήνες ως βοηθός καταστρώματος σε ένα παλιό φορτηγό αφήνοντας τον Πειραιά. Από εκείνη τη μέρα η θάλασσα έγινε η μεγάλη ερωμένη του. Πάνω στο πλοίο πέρασε από όλα τα πόστα Το 1962 συνάντησε την Κάρμεν Κυρίτση, την οποία παντρεύτηκε μετά από δύο χρόνια. Απέκτησαν τρία αγόρια: τον Κωνσταντίνο το 1969, τον Αχιλλέα το 1971 και τον Χρήστο το 1974. Σε συνέντευξή του ο καπετάν Βασίλης είχε πει: «Ο,τι έγινα σήμερα το οφείλω στη σύζυγό μου Κάρμεν, αυτή με στήριξε και με καθοδήγησε. Τα πάντα τα χρωστώ σε κείνη. Είναι εξαιρετική σύζυγος, μάνα, πεθερά και γιαγιά. Κατάγεται από ένα χωριό της περιοχής του Τυρνάβου. Υπήρξε η πρώτη κοπέλα από την περιοχή της που τελείωσε το γυμνάσιο και σπούδασε Γαλλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Για μένα ήταν σημαντικό που μια όμορφη, μορφωμένη και ευκατάστατη κοπέλα, η οποία μπορούσε να παντρευτεί όποιον ήθελε και να τον έχει στη στεριά, προτίμησε έναν άντρα ναυτικό που έλειπε για μεγάλα διαστήματα από το σπίτι».
Η Κάρμεν μάλιστα τον απέτρεψε απ’ το να γίνει μπακάλης, όπως του άρεσε να διηγείται: «Για να μπορούμε να συναντιόμαστε αποφάσισε να μη διοριστεί ως καθηγήτρια και έγινε αεροσυνοδός. Εγώ έφυγα από τα υπερατλαντικά ταξίδια και μπάρκαρα στα πλοία που ταξίδευαν στη Μεσόγειο. Βρήκαμε, λοιπόν, ως μόνη πόλη που να εξυπηρετεί τα δρομολόγια και των δύο το Τελ Αβίβ. Εκεί συναντιόμασταν κάθε 15 ημέρες, ενώ τον Γενάρη και τον Φλεβάρη έπαιρνε άδεια χωρίς αποδοχές και ερχόταν μαζί μου στο πλοίο. Ολα αυτά μέχρι που αποκτήσαμε τον πρώτο μας γιο το 1969. Επειτα άρχισε να μου λείπει η οικογένειά μου».
H Costamare ξεκίνησε την πορεία της με φορτηγά μεταφοράς τσιμέντου και διάφορα είδη πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Η εταιρεία βγήκε από τη ναυτιλιακή κρίση στις αρχές της δεκαετίας του ’80 με ενισχυμένη φήμη και έγινε πρωτοπόρα στον κλάδο των containers. Ο καπετάν Βασίλης διείδε τη δυνατότητα που παρείχε η εν λόγω αγορά ως ο πιο γρήγορα αναπτυσσόμενος κλάδος στη μεταφορά φορτίων διά θαλάσσης.
Το ενδιαφέρον του καπετάν Βασίλη για την Κίνα υπήρξε ο καταλύτης για την ενίσχυση της ναυτιλιακής συνεργασίας μεταξύ κινεζικών ιδρυμάτων και Ελλάδας κατά την τελευταία δεκαετία της ζωής του. Το 2000 ίδρυσε μαζί με τη σύζυγό του το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου. Ηταν εκείνος που άνοιξε τον δρόμο για να έρθει η COSCO και να επενδύσει στο λιμάνι του Πειραιά.
Επένδυσε επίσης στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Μεσσηνία. Για περισσότερο από δύο δεκαετίες αγόραζε κομμάτια γης για να πραγματοποιήσει το όνειρό του. Το 2010 άνοιξε το πρώτο τμήμα του «Costa Navarino», που ήδη έχει ανακηρυχθεί ένας εκ των επιβεβλημένων προορισμών στη Μεσόγειο, φέρνοντας εισόδημα και θέσεις εργασίας στην Πελοπόννησο.
Τα οικονομικά
Η Costamare έχει ανανεώσει τη συνεργασία της με το fund York Capital μέχρι το 2020. Οι δύο πλευρές άρχισαν να συνεργάζονται το 2013 και από τότε έχουν πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 1,1 δισ. δολαρίων.
Για το δεύτερο τρίμηνο του 2017 ανακοίνωσε έσοδα μειωμένα κατά 12,1%, (14,5 εκατ. δολ.) στα 105 εκατ. δολάρια, σε σύγκριση με τα 119,5 εκατ. δολάρια εταιρείας του αντίστοιχου διαστήματος πέρυσι. Η πτώση του τζίρου οφείλεται τόσο στους μειωμένους ναύλους που απέσπασαν ορισμένα από τα πλοία της όσο και στο γεγονός ότι τρία πλοία οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια και δεν δημιούργησαν έσοδα το 2017.
Το 2016 η εταιρεία παρουσίασε μείωση τζίρου και κερδών σε σύγκριση με το 2015. Ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 468,2 εκατ. δολάρια, μειωμένος κατά 4,7% σε σχέση με το 2015, όπου ήταν 490,4 εκατ. δολάρια. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 81,7 εκατ. το 2016 έναντι 143,7 εκατ. το 2015. Οι ανησυχητικές προβλέψεις για την πορεία της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε ως αποτέλεσμα τον φετινό Φεβρουάριο η JP Morgan να κατεβάσει σε πιο χαμηλά επίπεδα τις προβλέψεις της για τα κέρδη της Costamare.
Πάντως, οι διεθνείς αναλυτές επισημαίνουν ότι «ο Ελληνας πλοιοκτήτης έχει κάνει καλή δουλειά ώστε να προετοιμάσει την εταιρεία για μια παρατεταμένη ύφεση».
newmoney.gr