Οι αφίξεις ρωσικού μαζούτ στα ανοικτά (offshore) της Ελλάδας εκτινάχθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ τον Απρίλιο, καθώς οι κυρώσεις ενάντια στη Μόσχα ωθούν τους traders να βρουν νέους τρόπους εξαγωγής ρωσικού πετρελαίου μέσω φορτώσεων από πλοίο σε πλοίο (STS), σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon και πηγές.
Οπως εξηγεί το Reuters, το εμπόριο ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων παραμένει νόμιμο προς το παρόν, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει ακόμη συμφωνήσει πλήρως στο προτεινόμενο εμπάργκο, αλλά οι τραπεζικές και άλλες οικονομικές κυρώσεις στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου το καθιστούν όλο και πιο δύσκολο.
Το ελληνικό υπουργείο Ενέργειας αρνήθηκε να σχολιάσει αυτό που είπε ότι είναι «υπόθεση ιδιωτικών εταιρειών».
Οι traders δήλωσαν ότι το μαζούτ – ένα υποπροϊόν της διύλισης του αργού πετρελαίου σε ελαφρύτερα, καθαρότερα προϊόντα, όπως τα καύσιμα αυτοκινήτων – αποθηκεύεται και αναμειγνύεται στην ανοικτή θάλασσα σε δεξαμενόπλοια και φορτώνεται από πλοίο σε πλοίο για επανεξαγωγή.
Αν και αυτή η πρακτική δεν είναι ασυνήθιστη ανοικτά της χώρας μας, το επίπεδο δραστηριότητας ήταν πολύ υψηλό σε σύγκριση με τα κανονικά επίπεδα του Απριλίου, υποστήριξε πηγή του κλάδου.
Το δεξαμενόπλοιο Ευρυδίκη, το οποίο έχει χωρητικότητα 130.000 τόνων, φόρτωσε ρωσικό μαζούτ στα μέσα Απριλίου ανοιχτά της Καλαμάτας, ανέφεραν δύο ναυτιλιακές πηγές. Στη συνέχεια, το δεξαμενόπλοιο έφτασε στον πετρελαϊκό κόμβο Fjairah των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Η Ρωσία έχει αυξήσει τις εξαγωγές καυσίμων στον κόμβο αυτό, με τις αποστολές να εκτινάσσονται σε περίπου 2,5 εκατομμύρια βαρέλια σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης πετρελαίου Vortexa.
Ένα άλλο δεξαμενόπλοιο, το Okeanos, με την ίδια χωρητικότητα, φόρτωσε μαζούτ μέσω STS ανοιχτά της Καλαμάτας νωρίτερα αυτό το μήνα και επί του παρόντος κατευθύνεται προς την Ινδία, δείχνουν τα στοιχεία.
Το Kriti King, το οποίο φόρτωσε 130.000 τόνους ανοικτά της Καλαμάτας στις αρχές Μαΐου, κατευθύνεται προς την Κίνα, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Πηγές της ναυτιλίας ανέφεραν στο Reuters ότι οι Ρώσοι πωλητές πετρελαίου έχουν αποκαταστήσει τις επιχειρήσεις STS στο Ρότερνταμ και κοντά στη Θέουτα της Ισπανίας, αφού οι κυρώσεις της ΕΕ και οι διαδηλώσεις ακτιβιστών εκτροχιάστηκαν τέτοιες επιχειρήσεις στη Δανία.
ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΟΥ ΛΑΚΩΝΙΚΟΥ ΚΟΛΠΟΥ
Αυτά αναφέρονται λοιπόν στο ρεπορτάζ του Reuters το οποίο και αποτυπώνει το www.euro2day.gr. Ωστόσο σύμφωνα με τις δικές μας πληροφορίες κάτι τέτοιο όπως αποτυπώνεται και από την κίνηση στο Marinetraffic φαίνεται να συμβαίνει ανοιχτά του Λακωνικού κόλπου και να έχει να… καταγραφεί από το 2019 στο Μεσσηνιακό. Εξ ου και πριν από λίγες ημέρες η ερώτηση την οποία και κατέθεσε ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Λακωνίας Σταύρος Αραχωβίτης.
“Την περίεργη και ενδεχομένως επικίνδυνη κατάσταση που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα μέσα στο Λακωνικό κόλπο με την κίνηση μεγάλων φορτηγών πλοίων, στην πλειοψηφία τους τύπου μεταφοράς χημικών και πετρελαιοειδών, φέρνει με Ερώτησή του στη Βουλή ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Στ. Αραχωβίτης. Το περίεργο και συνάμα ανησυχητικό είναι ότι εστιάζοντας στα σκάφη αυτά, παρατηρείται ότι, δίπλα στο μεγάλο σκάφος βρίσκεται σε επαφή ένα δεύτερο σκάφος, μικρότερου εκτοπίσματος. Η επαφή των δύο πλοίων διαρκεί μερικές ώρες, ενώ παραμένει άγνωστο ποιες εργασίες πραγματοποιούνται κατά τις ώρες αυτές”.
Δείτε εδώ